Burny - geschiedenis

Moderators: Alostum, janlouies, david

Alostum
Site Admin

Re: Burny - geschiedenis

Berichtdoor Alostum » 08 Jun 2014, 12:13

Geplaatst: 03 Jan 2012 12:53 pm
Alostum schreef:Hoe het kwam dat Felix De Hert ondertekende als burgemeester:

Door een gelukkig toeval kan men te Aalst een naamloos schrijven onderscheppen waarin aan de Duitse Kommandantur gemeld werd dat er in het stadhuis nog heel veel wapens verborgen zijn van de pompiers en de burgerwacht. Men wil de Duitsers vóór zijn en onmiddellijk wordt met hulp van politie en brandweer gezorgd dat de wapens verdwijnen (meestal in de Dender gegooid). Dan gaf het stadsbestuur zelf kennis aan de Duitse overheid van de inhoud van de brief. Deze zetten gans het stadhuis overhoop en deden huiszoeking bij de politie, maar ze kwamen te laat ! Toch werden verscheidene politieagenten en brandweerlieden aangehouden en naar de gevangenis "De Nieuwe Wandeling" te Gent overgebracht. Ook burgemeester Van Den Bergh was er bij. Hij zal tot 5 april opgesloten blijven. Op den duur kregen de Duitsers toch bekentenissen over het verdwijnen der wapens. Iedereen werd gestraft van 2 maand tot 1 jaar gevang. De Heer Van Den Bergh kreeg 4 maand. Maar meer dan ransels hadden de Duitsers niet gevonden. Tot einde mei duurde het onderzoek nog voort en slechts op 22 september zou hij vrijkomen. De stad had ondertussen een boete gekregen van 50.000 mark. In oktober moest J. Van den Bergh weer het burgemeesterschap op zich nemen, hij was tot dan vervangen door de Heer De Hert. Deze zaak is in verschillende zittingen van het Krijgsgerecht behandeld geweest, maar wie er het meest last mee heeft gehad, was voorzeker de Heer J. Van den Bergh. Hij werd de eerste maal opgesloten van 25 maart tot 5 april. Op 17 april gaat hij weer de gevangenis in, ditmaal tot 9 mei. Hij komt weer vrij, maar moet op 22 mei voor het Krijgsgerecht verschijnen en wordt opgesloten tot 22 september 1917. Ondertussen wordt De Hert waarnemend burgemeester. De stad krijgt om te beginnen 50.000 fr. boete. De politiemannen en andere personen die bij deze zaak ook betrokken waren geweest kregen gevangenisstraf van 3 tot 12 maand. Maar de Duitse politie heeft nooit de hele zaak kunnen oplossen en de wapens uit de Oude Dender kunnen opvissen. De dader is nooit kunnen ontdekt worden, iedereen was er nochtans van overtuigd dat het hier om een gemene wraak ging... .

Felix De Hert was zelf nog maar een paar maanden vrij, hij was opgesloten geweest wegens spionage van 2-9-1916 tot 2-1-1917.

bron: A. Van der Heyden, Oorlogskroniek der stad Aalst

Alostum
Site Admin

Re: Burny - geschiedenis

Berichtdoor Alostum » 08 Jun 2014, 12:14

Geplaatst: 14 Aug 2012 12:09 am
esja schreef:Soms kan het leven cru zijn, ik heb reeds gesteld dat Burny mij achtervolgde, dat ik er mee opstond en ging slapen.
Ik voelde mij nu na deze twee jaar een echte Burny kenner en was al begonnen een uitgave over Burny te schrijven.
Ik was vorige week in het archief nog enkele details aan het opzoeken, toen Dirk De Buck een praatje kwam maken, het gesprek kwam op Burny en, 's avonds telefoneerde Dirk of ik donderdag in het archief kon zijn, betreffende Burny.
Grote verrassing, Dirk deed een schenking aan het archief van de nalatenschap van Notaris Breckpot betreffende Burny. Naar schatting 70 actes en een 5 kg nota's lagen daar op tafel te lachen.
Donderdag en vrijdag heb ik reeds een 800 tal foto's genomen, samen goed voor 3 gig gegevens, werkelijk interessante gegevens.
Ik ben vanavond door mijn eerste deel foto's doorgeraakt en ben gestart aan het herschrijven van wat ik reeds wist over de brouwerij.
Ik ga morgen door met het fotograferen, ik heb nog zo een 2/3 te doen, benieuwd wat daar nog alles gaat uitkomen.
Ik heb het al gesteld, Burny lag me van in zijn graf uit te lachen, maar nu, met deze gegevens zal het lachen hem wel vergaan.

Een vraag voor het forum, is er iemand die iets meer weet over het jachtongeval dat zich op het Burny jachtgoed (= scoutsdomein op de grens Hofstade-Gijzegem) heeft afgespeeld?

Alostum
Site Admin

bouwvergunning 1921

Berichtdoor Alostum » 08 Jun 2014, 12:14

Geplaatst: 06 Dec 2013 04:57 pm
Alostum schreef:Bij mijn zoektocht naar een bouwvergunning voor het monument op de Graanmarkt stuitte ik toevallig op een bouwvergunning afgeleverd in 1921 aan Louis Burny om een wijziging aan te brengen aan de voorgevel van de brouwerij aan de Van Wambekekaai.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

volledig plan (blauwdruk)

Afbeelding

oude toestand (geconverteerd naar grijswaarde)

Afbeelding

nieuwe toestand (geconverteerd naar grijswaarde)

Afbeelding

(bron: S.A.A. bouwvergunningen 1921)

Terug naar “Brouwerijen”