Burny - geschiedenis

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Burny - geschiedenis

Berichtdoor Alostum » 07 Jun 2014, 16:12

Geplaatst: 02 Dec 2010 04:18 pm
esja schreef:Het mij oudst gekende document aangaande de brouwerij Burny dateerd van 1850 en is de aanvraag en goedkeuring door de dienst Bruggen en Wegen van de bouw van een kaaimuur aan de Dender:

Afbeelding

Afbeelding

met als detail het plan met A de te bouwen kaaimuur en duidelijk zichtbaar als situatiehulp, de Vismarktbrug

Afbeelding

Blijkbaar is Joseph Burny op dat ogenblik reeds overleden of niet meer in staat het bedrijf te leiden daar zijn oudste zoon Louis de aanvraag doet.

Ook is er nog geen sprake van Burny-Antheunis zodat ik aanneem dat Louis nog niet getrouwd is.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Burny Stoofstraat - plaatsen stoommachine

Berichtdoor Alostum » 07 Jun 2014, 16:15

Geplaatst: 02 Dec 2010 04:30 pm
esja schreef:Terwijl we toch bezig zijn - het is te koud om iets anders te doen - de aanvraag om een eerste stoommachine te plaatsen in 1859. Er wordt niet aangegeven hoe krachtig die wel is (ik vermoed tussen de 3 en de 5 PK) maar wel dat deze moet dienen om een koren en mout (=Drêche, met dank aan Jan Louies)-molen aan te drijven

Afbeelding

voordeel bij deze aanvragen is dat een stoommachine een gevaarlijke inrichting was zodat er een kadasterplan moest bijgevoegd zijn om het gevaar te kunnen inschatten.
Voor ons natuurlijk perfect omdat we zo weten waar de brouwerij juist lag.

Afbeelding

of meer in detail:

Afbeelding

het perceel 1317 is de brouwerij, 1318 is het huis Burny in de Stoofstraat
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Burny Stoofstraat - ligging

Berichtdoor Alostum » 07 Jun 2014, 16:17

Geplaatst: 02 Dec 2010 04:43 pm
esja schreef:Om het iets visueler voor te stellen ben ik bij Jos Ghysens te rade gegaan en heb deze foto bij hem gevonden die het huis Burny en de ingang van de brouwerij laat zien in 1945.

Afbeelding

wie nu op de Vismarkt staat herkent de situatie niet meer omdat alles wat op deze foto te zien is afgebroken is. De gebouwen van de latere SULBB zijn vervangen door het archief en de gebouwen ervoor, het hoekhuis en de ingang van de brouwerij zijn nu deel geworden van de Vismarkt die belangrijk vergroot is.

Langs de kant Dender is ook alles weg maar ik ontdekte deze foto in het digitaal archief Made in Aalst

Afbeelding

De foto heeft geen jaaraanduiding maar ik schat hem tussen 1950 en 1955. Genomen vanop de (vaste) Vismarktbrug (na 1947) en voor het dempen van de oude Dender (rond 1960).
De eerste gebouwen met de vierkante ramen is terug de latere SULBB en volgens mij zijn de gebouwen met de boogvormige ramen de gebouwen van de brouwerij Burny.
Het is in deze gebouwen dat half van de 70'er jaren het Fabriekske gevestigd was, een alternatief bruin café met Jef van de latere Ooievaar achter de toog.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Burny - geschiedenis

Berichtdoor Alostum » 07 Jun 2014, 16:18

Geplaatst: 02 Dec 2010 08:32 pm
Jerommeke schreef:Ik ben geneigd Esja bij te treden in zijn bewering dat de brouwerij Burny pas gestart is rond 1820 of later.
In de Stoofstraat nrs. 15-17 stond in 1816 nog de brouwerij “Den Beer” die in datzelfde jaar gedeeltelijk verwoest werd door een overstroming, wat blijkt uit het volgend gedichtje.

Op dees kromme Denderlye
Is er eene brouwerye,
Welkers bier is wel beroemt
En van ouds Den Beer genoemt.
In ’t jaer sesthien, wilt gedinken,
Wilde ’t water ’t al verdrinken;
Want door ’t smilten van den sneeuw,
Was het al gelyk een zee.

“In ’t jaer sesthien” is in dit geval het jaar 1816.

Nu zegt Petrus Van Nuffel in zijn Historiek der Oude Straten het volgende:
De laatste eigenaar van Den Beer was de welbekende bierbrouwer Lodewijk-Jan-Baptist Burny-Antheunis.
Ludovicus Joannes Baptiste Burny is echter geboren op 5 juli 1826 en overleden te Aalst op 20 december 1891.
Zou het dan kunnen dat de brouwerij Burny-Antheunis oorspronkelijk "Den Beer" noemde?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Burny Stoofstraat - Burny-Antheunis, plaatsen ketel

Berichtdoor Alostum » 07 Jun 2014, 17:21

Geplaatst: 06 Dec 2010 10:34 pm
esja schreef:Terwijl dat opzoekwerk en de discussie voortgaat, nog wat reeds gevonden zaken: De brouwerij Burny in de Stoofstraat bleef tot zeker 1891 ter plaatse

Uit dat jaar stamt deze aanvraag, tevens het oudste document dat ik tot hiertoe gezien heb met de aanduiding Burny-Antheunis:

Afbeelding

In dat jaar werd er nog geinvesteerd in een kookketel van 35,8 Hl.
Blijkbaar was men nog niet van plan te verhuizen.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Brouwerijen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Advertentie