jan louies schreef:Drêche is mout, dat is gekiemde en gedroogde gerst, het basisbestanddeel van bier. Die mout mag niet fijn vermalen worden, maar wordt geplet of geschroot in een schrootmolen. Zo blijven de pelletjes, die als filterlaag moeten dienen, heel. Koren (bv. tarwe) voor witbier) mag wel gemalen worden.
Als de 'drêche' met water gemengd wordt in de brouwkuip, wordt hij drasj!
brouwerijen - algemeenheden
Moderators: Alostum, david, janlouies
brouwerijen - algemeenheden
Geplaatst: 04 Dec 2010 06:14 pm drêche
De taak van historici is te herinneren wat anderen vergeten. (Eric Hobsbawm)
Re: brouwerijen - algemeenheden
Geplaatst: 04 Dec 2010 06:40 pm
esja schreef:Jan,
kan die Drasj hetzelfde zijn als "Draf"?
Ik herinner me de verhalen thuis over de oorlogsjaren en die juist na de oorlog. Iedereen kweekte thuis konijnen maar die moesten ook gevoederd worden.
Mijn vader was boekhouder bij De Blieck en mijn oudere broer en zussen mochten dan op de brouwerij "Draf" gaan halen voor de konijnen.
Dat was een nat afvalproduct van het brouwen en werd dan op het "baantje" in de hof uitgegoten om te drogen.
Was uitstekend konijnenvoer.
Ik heb daarjuist nog even met een oudere zus aan de telefoon gehangen en zij was er absoluut zeker van dat er nooit van "Drasj" gesproken werd maar altijd van "Draf"
Drasj en draf
Geplaatst: 08 Dec 2010 11:08 pm
jan louies schreef:Sorry voor het uitgelokte misverstand, met drasj bedoelde ik het eigenlijkse brouwsel, een ongefilterd mengsel van mout en water, dat later bier zal worden. Drasj is gewoon een Aalsters woord voor nat, druipend ('in den drasjenden regen' bv). Draf is wat overblijft na het filteren, de pelletjes van het graan, van de mout, dus. Dat is zeer goed veevoeder.
bier op flessen
Geplaatst: 29 Jan 2011 12:23 pm
esja schreef:Ik weet dat vroeger de brouwerijen enkel bier leverden op vaten. Later kwamen er de bierstekers die het bier op flessen trokken (brouwerijen mochten blijkbaar geen bier op flessen leveren)
Nog later moet dit wel toegelaten zijn. Ik vermoed dat dit enkel op flesjes met een porcelijnen stop geschiedde?
Nog later komen de kroonkurken.
Op dit alles kan ik echter geen jaar plakken, kan iemand hier helpen?
De flessen met porcelijnen stop moet wel teruggaan tot voor WO II want ik heb stoppen van Burny Frères, De Drie Sleutels en Monfils als brouwerijen die voor die datum ter ziele gingen.
Ook van De Blieck, Zeeberg en De Gheest heb ik er.
Zijn er nog andere Aalsterse brouwerijen bekend met zulke stoppen?
Wie was de eerste met kroonkurken?