Kreeg vanuit Geraardsbergen volgende vraag:
"Vorig jaar heb ik een publicatie uitgebracht over de Geraardsbergse brouwerij Concordia. Al snel was de oplage uitverkocht en werd er gekozen voor een tweede druk. Ik wil van deze gelegenheid gebruik maken om een aantal zaken in de nieuwe versie aan te passen.
Een belangrijk aspect is de relatie van Concordia met brouwerij Dendria in Onkerzele en Brouwerij De Gheest in Aalst. In 1963 treedt De Gheest toe tot een nieuwe vennootschap met de eigenaar van Dendria en wordt zo (mede)eigenaar van alle flessen, vaten, tapkranen enz. van Dendria. Opvallend is dat De Gheest nadien Dendria-bier blijft brouwen. Hoe deze zaak in elkaar zit, blijft op dit moment onduidelijk. Tot wanneer ze dat deden is ook onbekend. Maar bij de verkoop in 1979 van De Gheest aan Artois zat de firma Dendria in het pakket.
De oorspronkelijke firma nv Brouwerijen zou in 1939 zijn opgericht. In 1964 wordt nv Dendria opgericht en in de jaren 80 wordt nv Dendria Brouwerijen opgericht (onder Stella Artois/Interbrew). Ik ben dus op zoek naar informatie om Dendria binnen De Gheest te kunnen plaatsen.
Zie je de mogelijkheid om hier een antwoord op te formuleren, of weet je van specifieke bronnen die duidelijkheid zouden kunnen bieden?"
Weet iemand meer hierover?
De Gheest - Concordia - Dendria
Moderators: Alostum, david, janlouies
De Gheest - Concordia - Dendria
Wie het verleden vergeet, herhaalt er de vergissingen van. (Bertold Brecht, 1898-1956)
Re: De Gheest - Concordia - Dendria
Ergens begin de jaren 1980 bood de brouwerij aan De Gele Limonade, De Ridderstraat 68, aan met carnaval Dendria te schenken in plaats van de luxepils Zeeberg, omdat Dendria goedkoper was. De Gele Limonade weigerde zijn klanten echter te bedriegen.