Aalsterse gilden

Alles over de Aalsterse schuttersgilden (voetboog-, handboog- en busschutters), literaire en muziekgilden.

Moderators: Alostum, david, Jerommeke, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Aalsterse gilden

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 20:04

Geplaatst: 10 Nov 2010 04:26 pm
Rolf schreef:Hallo,

Ik wist niet goed waar ik dit topic moest plaatsen.

Kan iemand mij uitgebreide informatie bezorgen over de St. Joris gilde in Aalst. Dirk Martens is er nog lid van geweest.

En ergens heb ik ooit ook gelezen dat we een Michielsgilde zouden gehad hebben, maar daar vind ik niets over.

Wie kan mij helpen?

Het enige dat ik gevonden heb is dat het (de St. Jorisgilde) een balboogschuttersgilde zou geweest zijn met veel geld en invloed. Het enige dat in het archief terug te vinden is zijn de oude ledenlijsten met onder andere de naam van Dirk Martens (ik was een beetje geschokt over de erbarmelijke bewaaromstandigheden) en het gildenkoffertje en de gilden juwelen in het museum.

http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... 060852200#!
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... 1060852200

Groeten,

R.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Aalsterse gilden

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 20:04

Geplaatst: 10 Nov 2010 11:15 pm
Jerommeke schreef:De huidige Sint Jorisstraat is genoemd naar het voormalig aldaar gevestigd Sint Jorishof, het gildenhuis van de voetboogschutters.
In 1506 wordt deze straat “Den poortganc van Sint Jooris Hove” genoemd, in 1524 “Sint Joorys Schuttery Ganghe”, in 1526 “Scutterye Straetken”, in 1690 “Sinte Jooris Straetjen”.
Het jaartal van oprichting van het Sint Jorisgildenhof en de stichting der gilde is niet meer te achterhalen. Algemeen wordt aangenomen dat 1380 meer dan waarschijnlijk was.
In 1431 door Philips de Goede en in 1491 door de hoogbaljuw en de schepenen werden de statuten van de gilde bekrachtigd.
Een vermelding van het gebouw der “Sint Jorys scutterie” komt voor in 1446 en later in het Schepenboek van 1516, wanneer Pieter Michiels, op last van Geeraerd de Bosch en Jacob de Splitere, respectievelijk deken en proviseur van de gilde, een nieuw dak van schaliën op het gebouw legde.
Aan het gildenhuis was ook een smidse en een boogmakerij verbonden.
De schuttersgilde die door de Franse Revolutie ontbonden werd, werd in 1810 opnieuw opgericht aan de Esplanade. Jaarlijks had in dit nieuwe Sint Jorishof een prijsschieting plaats, gevolgd door een feest, bal en vuurwerk. Al de notabelen maakten er deel van uit.
De ontbinding van de gilde gebeurde in 1851, het altaar van Sint Joris werd uit de Sint Martinuskerk verwijderd in 1855.
De oorspronkelijke leden van deze gilde, ook “Sint Joristen” genaamd, trokken de wacht op aan de stadspoorten, kwamen tussenbeide bij onlusten en stadsoproer en hielpen de politie bij aanhoudingen.
Zij hadden ook de toestemming om naast hun boog, alle soorten wapens te dragen.

Samenvatting uit het boek “Historiek der Oude Straten” door Petrus Van Nuffel.
Dit boek is ook ter inzage in het stadsarchief.

De boog die door de Sint Jorisgilde gebruikt werd heeft niets te zien met een balboog maar is de voetboog, de zwaarste uitvoering van de kruisboog en vuurt korte, zware pijlen af.
Om hem te spannen wordt deze op de grond geplaatst waarbij men een voet in een speciale voetbeugel plaatst om de boog tegen te houden terwijl de pees aangetrokken wordt, vandaar de toepasselijke naam van voetboog.
Deze boog bestaat al zeer lang, het is door dergelijk wapen dat Willem van Normandië, in 1128, bij de Slag van de Hertshaag, door de Aalsterse voetboogschutter Niklaas Borluut dodelijk getroffen werd.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Schuttershof

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 20:05

Geplaatst: 11 Nov 2010 11:22 am
Rolf schreef:Hartelijk dank voor de informatie, ziet er naar uit dat ik dat boek ook eens ga kopen. :)

Bestaan er nog afbeeldingen, tekeningen, kaarten waarop het schuttershof staat afgebeeld?

Is er al eens onderzoek gebeurd naar de leden van de gilde? Ik geloof dat de ledenlijsten in het archief begonnen van 1430 (of was het nu 1380?).

Ik las ook ergens dat de koning (of keizer) van de gilde gratis bier kreeg zolang hij zijn titel behield.

En is er nog informatie over de zwaard gilde van Aalst?

Groeten,

R.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Aalsterse gilden

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 20:05

Geplaatst: 13 Nov 2010 12:24 am
Jerommeke schreef:Ik denk dat u heel veel geluk zal nodig hebben om het boek nog te vinden, het werd namelijk al uitgegeven in 1914.

De "Sint Michielsgilde" ook zwaardgilde of schermersgilde genoemd bestond in Gent, maar zo ver ik weet niet in Aalst.

Lid worden van de St. Jorisgilde was voor de gegoede klasse, niet iedereen kon het zich financieel veroorloven.
De leden moesten niet alleen beschikken over een eigen boog maar ook over een eigen dure mantel (soort uniform) en jaarlijks lidgeld betalen.
Bovendien was ieder lid verplicht door middel van testament te laten bepalen dat bij zijn overlijden een vooraf bepaalde som geld zou gestort worden aan de gilde opdat alle leden zijn overlijden plechtig zouden kunnen vieren.

Dat de koning gratis bier kreeg was goed mogelijk maar ik denk dat het hem soms ook een serieuze frank kon kosten. Koning zijn was een hele eer maar het was ook gebruikelijk dat hij regelmatig een rondje gaf voor de leden. Ik spreek van ondervinding, ik was ooit lid van St. Servatius.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Aalsterse gilden

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 20:05

Geplaatst: 02 Dec 2010 07:00 pm
Jerommeke schreef:De koning van de Sint Jorisgilde kreeg in 1722 "een vrijstelling van 12 ton goed bier".
Wat betekende dat hij het recht verkreeg om 12 vaten bier van goede kwaliteit te kopen zonder hierop accijnzen te moeten betalen.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

St. Servatius

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 20:06

Geplaatst: 09 Dec 2010 11:49 am
Rolf schreef:Wat voor gilde was/is St. Servatius? Schutters?

Ik geloof dat er in het stadsarchief nog meer informatie over de gilden lag, maar heb geen tijd om het uit te pluizen.

Ergens in mijn hoofd spookt het idee dat er toch ergens een zwaardgilde vernoemd werd ook, maar ik kan mis zijn.

Alvast bedankt voor de info.

Groeten,

R.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Sint - Jorisgilde

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 20:06

Geplaatst: 08 Jan 2012 09:44 pm
ajoin53 schreef:Ik herrinner mij als jonge snaak op de zolder van het café die mijn ouders destijds uitbaatten, "Het Keizershof" te Aalst een schilderij te hebben gevonden met de beeltenis van Sint - Sebastiaan en de benaming Schuttersgilde Sint - joris.
Een persoon die destijds dagelijkse klant was, namelijk Marcel De Bisschop heeft toen dat vierkant bord meegenomen. Mogelijks heeft hij dit bezorgd aan de gilde. Dit moet begin jaren 70 geweest zijn.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

St.-Jorishof Esplanade

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 20:07

Geplaatst: 21 Jan 2012 02:27 pm
jan louies schreef:Het St.-Jorishof aan de Kattestraatpoort stond ongeveer waar nu de Stationstraat begint, aan de toenmalige bocht van de Dendermondsesteenweg die langs de Kolenmarkt - Marché aux charbons de bois (een pleintje op de ter plaatse gedempte stadsgracht) naar de Kattestraatpoort leidde.
Het erf werd door de stad aangekocht om het Esplanadeplein en de Stationsstraat te raliseren, in de jaren 1850.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Aalsterse Gilden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Advertentie