Volleybal in onze stad

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Volleybal in onze stad

Berichtdoor Alostum » 05 Jun 2014, 18:16

Geplaatst: 10 Apr 2013 08:27 am
abu bart schreef:Kennelijk is er over dit onderwerp nog niets geschreven, nochtans toch een wezenlijk onderdeel van de sportcultuur in Aalst.
Oudste club, vermoed ik, VK Aalst. Weet ik bitter weinig over, behalve dat ik er enkele spelers van heb gekend. De broers Phlips? de Polle en zijn broer. Den ene beenhouwer in de toenmalie Hoogstraat, reeds overleden naar ik heb gehoord. Ongelooflijk goei volleyballers.
Kangoeroes Aalst, tweede ploeg, ooit gesticht op het Begijnhof in open lucht. De familie De Smet waren erbij van het eerste uur.
Derde ploeg, de reeds terziele gegane club Kuklos, gesticht op den Immerzeel onder de enorme bezieling van Norbert (Bob) Blondeel, vader van spelers Luc en Jos. In de begintijd alle van den Immerzeel, daar Kuklos er de plaatselijke jeugdclub was.
Heeft het ooit tot top 2e provinciale gehaald ( toen er nog 4 provinciale reeksen bestonden). Bracht enkele goede spelers voort, Lieven Deroo, naar Voorwaart Ternat (1e klasse) gegaan, Luc Van Nuffel ( naar VK ).
Terziele gegaan in 1982.
Vierde club; Erembodegem. Haalde behoorlijke resultaten tot het fusioneerde met Kangoeroes.
Ook de jeugdclub Kreja bracht een verdienstelijke ploeg in lijn, zou ooit in provinciale gaan spelen. Is er nooit van gekomen en de overblijvende spelers zijn vertrokken naar Kuklos en Kangoeroes. Stuwende kracht hier wad Dennis Boel, van op de Veirkemert, u allen welbekend.
En dan het ploegje met de meest ludieke naam Liludamo, "LIever LUi DAn Moe", een familieploeg met broers en schoonbroers van de familie Verleysen, de poulains van vader Wim Verleysen, gewezen senator voor de CVP.
Er waren er nog wel, kleine ploegjes in het jeugdclubverbond, TUFTUF, St-Joris, Terlinden, Ocarina(Mijlbeek), ...

Zijn er nog foto's van die memorabele tijden? Ik bezit er zelf geen enkele, wat een schande, ik heb toch pakweg 17 jaar in het circuit gezeten.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Volleybal in onze stad

Berichtdoor Alostum » 05 Jun 2014, 18:16

Geplaatst: 10 Apr 2013 01:56 pm
El Yannicko schreef:Mijn broer zit nu nog steeds bij een volleybal vereniging.
Ik zal eens vragen of hij mij eens de site doorstuurt waar alle data opstaan.

Mijn pa speelde vroeger op het pleintje op de Rerum Novarumstraat, naast de kring...maar in midden jaren '90 zijn ze daar die barakken beginnen zetten en vanaf toen speelden ze in Ten Rozen.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Volleybal in onze stad

Berichtdoor Alostum » 05 Jun 2014, 18:17

Geplaatst: 12 Apr 2013 03:56 pm
El Yannicko schreef:Mijn broer eens om info gevraagd: forum is
://volley.vandemeerssche.com/

Ploeg aan de Rerum Novarumstraat was vroeger St. Jan, eind jaren '90 opnieuw opgericht onder naam 'VC Blok'.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Volleybal in onze stad

Berichtdoor Alostum » 05 Jun 2014, 18:17

Geplaatst: 12 Apr 2013 08:25 pm
abu bart schreef:
El Yannicko schreef:Mijn broer eens om info gevraagd: forum is
://volley.vandemeerssche.com/
Ploeg aan de Rerum Novarumstraat was vroeger St. Jan, eind jaren '90 opnieuw opgericht onder naam 'VC Blok'.


Klopt volledig. Was een toenmaals nieuw opkomende parallelle competitie aan de "officiële KBVB" competitie. Vele van onze oudere spelers zijn na hun carrière bij Kuklos, Kangoeroes, Lede enz. nog in het Vobog gaan spelen. Op de foto's uit de oude doos herken ik hier en daar nog iemand, maar namen? Ik ben reeds 23 jaar gestopt met volley, dus...
Ik meen wel een Van Renterghem te herkennen, Paul denk ik.
Je ziet, het is de moeite waard. Ook dit hoort tot het collectief volleyverleden, zeker weten.
Groetjes, Bart
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Volleybal in onze stad

Berichtdoor Alostum » 05 Jun 2014, 18:18

Geplaatst: 13 Apr 2013 01:22 pm
La Fontaine schreef:Speelde er in de jaren zestig niet een tijdje een zekere Patrick Wilson bij Kangoeroes? Hij zat in mijn klas (zie foto's SMI) en woonde op het begijnhof. Ik heb hem ooit eens zien spelen tijdens een tornooi op datzelfde Begijnhof.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

kangoeroes anno sixties

Berichtdoor Alostum » 05 Jun 2014, 18:19

Geplaatst: 14 Apr 2013 12:18 am
abu bart schreef:Helaas kan ik je daar niet op antwoorden gezien dit voor mijn tijd bij Kangoeroes was. Ik kan je wel hun site aanraden waarop nog een foto uit die periode staat: http://www.kangoeroes.be/historiek.html
De gebroeders De Smet, medestichters van Kangoeroes, zijn mij wel bekend, alsook Stefan, zoon van, waarmee ik nog samengespeeld heb.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Volleybal in onze stad

Berichtdoor Alostum » 05 Jun 2014, 18:19

Geplaatst: 14 Apr 2013 09:46 am
willy kiekens schreef:het eerste volleybalplein lag in het stadspark op het openplein, samen met het basketbalplein maar meer richting melkhuisje. In tegenstelling met het basketbalplein was er geen beton of asfalt ondergrond, maar de palen voor het net en de omlijningen waren aanwezig, het is wel later dan het basketbalplein aangelegd en is volgens mij nooit door een club gebruikt, terwijl het ander plein gebruikt werd door Okapi die later verhuisd is naar de Hopmarkt. Het net moest, denk ik, opgehaald worden bij de parkwachter die zijn bureel had in het paviljoentje waar zich ook de WC's bevonden.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Basketbalplein stadspark

Berichtdoor Alostum » 05 Jun 2014, 18:20

Geplaatst: 23 Apr 2013 06:35 pm
Leo Van der Borght schreef:Een poging om een basketbalclub op te richten met een speelterrein in het stadspark was van korte duur. De naam was "Neptunus" . Enkele spelers, Willy Bruecker, Bursens, John & Jean Lou De Kegel .
Mvg
Leo
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Volleybal in onze stad

Berichtdoor Alostum » 05 Jun 2014, 18:21

Geplaatst: 01 Jun 2013 12:08 pm
abu bart schreef:Ergens opgevist. Kangoeroes kampioen in 1989? Ook reserves kampioen en de dames ook dacht ik.

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Volleybalploeg Kreja

Berichtdoor Alostum » 05 Jun 2014, 18:23

Geplaatst: 06 Jun 2013 11:16 am
abu bart schreef:Ik heb hier nog een foto uit de startperiode van de volleybalploeg van jeugdhuis Kreja.
Deze ploeg zou enkele jaren het mooie weer uitmaken in het interjeugdhuizenverbond.
Afbeelding

Foto genomen vermoedelijk 1974.
Spelers: gehurkt v.l.n.r. Walter (Tuurken) Renette, mijn broer Jan, Ronny Van Pottelberghe
staande v.l.n.r. ikzelf, Ludo(ken) 'Pale-Ale', William Van Pottelberghe en sponsor en trekker aan de kar de welbekende Dennis Boel van op de Veirkemert.
Dit ploegje won dit tornooi trouwens.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Sport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

Advertentie