History van Eendracht Aalst

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13032
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

History van Eendracht Aalst

Berichtdoor Alostum » 05 Jun 2014, 17:37

Geplaatst: 25 Jul 2010 06:53 pm
Hugo schreef:Ik ben geen historicus maar ik hou wel bezig met de geschiedenis van Eendracht Aalst.
Zoals jullie misschien wel weten is den Iendracht gesticht door oud-strijders bij Jan de Gendarm aan het Esplandeplein uit spelers van Sporting Aalst ,Steun geeft Moed en Voorwaarts.
Van de ploeg van Voorwaarts uit 1911 heb ik een foto van de andere ploegen spijtig genoeg niet.
Na drie jaar werken met ons iendrachtteam hangt er nu in het Pierre Cornelisstadion een ganse collectie foto's te bekijken van 1911 tot heden.
Foto's die ik van oud-spelers, familieleden van de oprichters, stadsarchieven enz.. in bruikleen kreeg om in te scannen.
Trouwens nu zaterdag op 31 juli zijn deze foto's te bekijken op de fandag van onze club.
Graag zou ik iets meer willen te weten komen over Pierre Cornelis onze voorzitter naar wie het stadion genoemd is, die na de tweede wereldoorlog om het leven is gebracht door de zogezegde witte brigade.
Van de meeste oudere supporters ben ik te weten gekomen dat deze persoon ten onrechte is omgebracht, want dat hij als schepen van bevoorrading wel degelijk goed werk geleverd heeft voor de Aalsterse bevolking en dat het meer een afrekening zou geweest zijn binnen de politieke wereld.
Weten jullie iets meer over Pierre Cornelis?
Verder onze eerste schatbewaarder van EA in 1919 was een zekere Pedro De Hert, was dat familie van de toenmalige burgemeester Felix De Hert?
Gezien ik zaterdag rondleiding moet geven in het stadion hoop ik dat jullie iets meer weten over de geschiedenis van den Iendracht en in het bijzonder over Pierre Cornelis, Pedro De Hert, Majoor Glacer en eventueel Etienne Eeman allereerste voorzitter van de club.
In de hoop op een gunstig gevolg doe ik jullie alvast mijn beleefde groeten.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13032
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Den Eendracht en De Hert

Berichtdoor Alostum » 05 Jun 2014, 17:39

Geplaatst: 11 Apr 2013 09:10 am
abu bart schreef:Volgens mijn moeder, die als kind in de Bredestraat aan 't Hof van Asses woonde, speelde in haar prille jeugd een De Hert mee met een voetbalploeg die speelde op een nu verdwenen terrein gelegen ter hoogte van het pleintje vóór het Torenhof. Was dit den Eendracht en was deze De Hert lid van de familie De Hert, die hun kasteeltje hadden aan den Bos van D'Hert, waarschijnlijk het kasteeltje van Felix De Hert.
Mijn moeder is rotsvast in haar bewering van de ligging van het plein, ofschoon ik in de geschiedenis van Eendracht nooit iets heb gelezen over dit plein.

Iemand meer informatie over het plein en de fameuze De Hert?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13032
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: History van Eendracht Aalst

Berichtdoor Alostum » 05 Jun 2014, 17:39

Geplaatst: 11 Apr 2013 07:00 pm
gustvdb schreef:Het terrein lag inderdaad oorspronkelijk meer richting Herdersem (volgens mijn vader Polydoor Van der Borght wiens vader Leo Van der Borght kapitein van de eerste ploeg was tot begin de jaren 30). Pedro De Hert zat in het bestuur van EA en zal misschien meegespeeld hebben met vriendschappelijke wedstrijden. Op de oude foto's die ik heb staat Pedro De Hert nergens op als speler.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Sport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie