Roels Philemon een onfortuinlijke emmigrant.

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Roels Philemon een onfortuinlijke emmigrant.

Berichtdoor Alostum » 09 Mar 2022, 23:27

Roels Philemon, ° Erpe 10/03/1875, aardewerker, wonende te Aalst, Gentsestraat 137, verklaarde op 14/05/1922 in een P.V. het volgende:

“Ik ben te Aelst den 25 october 1899 in den echt getreden met Scheerlinck Helena Petronilla geboren te Gent den 10 maart 1873. Uit ons huwelijk zijn twee kinderen gesproten opvolgelijk geboren in 1902 en 1908.
In 1911 heb ik Aelst verlaten en ben naar den Canada vertrokken om aldaar te gaan arbeiden en zulks geschiedde met de toestemming mijne vrouw.
Twee jaren nadien ’t zij in 1913 en na aldaar eene schoone som geld gewonnen te hebben ben ik naar mijn woonstede terug gekeerd.
Den 21 december 1914, ben ik met mijne echtgenote en kinderen naar Holland gevlucht, om te ontsnappen aan alle vervolgingen en plagerijen der Duitschers. Na aldaar eenigen tijd werkzaam geweest te zijn, ben ik met mijne huisgenooten naar Engeland vertrokken. Op 6 juli 1915 zijn wij ingescheept voor de Vereenigde Staten (Amerika) en na 11 dagen verbleven te hebben in New York, zijn wij ons gaan vestigen in Hoio (1). Korts na ons verblijf te Hoio heb ik aldaar en voor mijne eigen rekening een kleine boerderij opgericht en die zeer winstgevend was. Alhoewel eene goede boerderij te bezitten was ik verders niet gelukkig, want na eenige maandenverblijf in Hoio, is mijn vrouw die zich overleverde aan losbandigheid op de vlucht gegaan, zij nam 75 dollars mede. Na zes (6) weken lang hare woonst verlaten te hebben (waar ze zich opgehouden heeft is mij onbekend gebleven) is zij zonder eenige cent terug gekeerd. Ten gevolge van den slechten geest mijner echtgenoote en met het goed gedacht in dien toestand eene verbetering te kunnen brengen heb ik in 1919 Hoio verlaten en wij zijn ons gaan vestigen te Petersbourg (2), aldaar was haar gedrag onberispelijk geworden. Den 12 juli 1921 tijdens ik mij aan ’t werk bevond, bezeerde ik mij aan de rechter hand en daar ik eene heelkundige bewerking moest ondergaan, wierd ik naar het burgerlijk hospitaal te Detroit gezonden. Men ontstool mij aldaar alles wat ik bezat, ’t zij 48 dollars, 1 boekje bevattende 50 dollars der bank van Rosse Paris, een chêque van 300 dollars, benevens twee chêques der nationale bank van Brussel (België) en nog andere voorwerpen.
Alhoewel zeer gedienstig, gehoorzaam en veel eerbied te hebben voor de personen die aan gemeld ziekenhuis gehecht waren, wierd ik er verstoten en men behandelde mij zooals een nietdeugd. Na in hooger genoemd hospitaal een 12-tal dagen ter verpleging geweest te zijn wierd ik door een geneesheer als zinneloos verklaart, alhoewel aan mijn verstandsvermogen niets ontbrak en men leidde mij naar een krankzinnigen gesticht te Elisen.
Ik protesteerde tegen die vrijwillige opsluiting, maar in plaats van mij te aanhooren wierd ik door de bediende geslagen, gestampt en men slingerde mij allerhande verwijtingen naar ’t hoofd, ik wierd er behandeld zooals een booswicht die de eene moord op de andere begaan had en men had geen medelijden met mij. Na gedurende zes maanden lang in het zinneloosgesticht opgesloten geweest te zijn, altijd onder de onuitstaanbare mishandelingen hebben ze mij uit Amerika verbannen en naar België overgebracht, zulks is geschied in de maand meert 1922. Men heeft mij de gelegenheid niet gegeven van bij mijne vrouw en kinderen terug te keeren, of zonder in het bezit te geraken mijner kleederen of van al de voorwerpen die ze mij in het hospitaal te Detroit ontnomen hebben.
Mijn schrijven die ik aan den heer Minister van Buitenlandse Zaken te Brussel gericht heb, heeft voor doel van terug in ’t bezit te komen van alles wat men mij in het hospitaal te Detroit ontstolen heeft, alsook mijne kleederen en gereedschappen die bij mijne vrouw bevinden en verders om te doen uitschijnen hoe de brave Belgen in een vreemd land behandeld worden.
Zie hier het adres mijner vrouw:
Catholic Orphanage
Nazareth near Raleigh
Nord-Carolina
Vereenigde Staten, Amerika”


Adjunct-politiecommissaris Leonard Gits voegde er het volgende aan toe:

“Uit ons gedaan onderzoek is gebleken dat Roels Philemon, niet aangetast is door zinneloosheid, hij bezit zijn volkomen verstandsvermogen. Het is een brave en werkzaam man die nooit de minste veroordeeling heeft ondergaan. Wij kunnen ons geen gedacht geven ter welke oorzake hij uit de vereenigde Staten (Amerika) gebannen is.”

(1) Waarschijnlijk Ohio
(2) Waarschijnlijk Petersburg, Virginia

Bron: S.A.A. - P.V.'s 1922
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Terug naar “Burgers en hun bestuurders - Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Advertentie