verkiezingen

Moderators: Alostum, david, janlouies

david
Berichten: 240
Lid geworden op: 17 Mei 2014, 18:40
Locatie: aalst

verkiezingen

Berichtdoor david » 27 Sep 2018, 19:05

Met de komende verkiezingen in het vizier vraag ik me af of iemand nog wat propaganda uit het verleden heeft liggen om hier te delen?
Als het verleden al kan worden verwerkt, dan is het door opnieuw te vertellen wat er is gebeurd (Hannah Arendt)

david
Berichten: 240
Lid geworden op: 17 Mei 2014, 18:40
Locatie: aalst

Re: verkiezingen

Berichtdoor david » 27 Sep 2018, 19:12

En voor Willy, wat verhaaltjes … ;)
Als het verleden al kan worden verwerkt, dan is het door opnieuw te vertellen wat er is gebeurd (Hannah Arendt)

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: verkiezingen

Berichtdoor willykiekens » 28 Sep 2018, 18:36

Wat ik wel nog weet is dat het plakken vooral 's nachts gebeurde, geladen met rollen papier, borstel en een emmer behangerspap,het was vooral wildplakken en nog het liefst op plaatsen waar eerst de tegenstrever zijn affiches waren afgescheurd. Dit leidde ook regelmatig tot vechtpartijen.
In mijn jeugd was er echter de periode 50 tot verkiezing van 1958 waar de ganse bevolking, met inbegrip van de scholieren bij betrokken was en er ook actief aan deelnam: de schoolstrijd tussen katholiek en officieel onderwijs. Op mijn weg naar het KAA kruiste ik vooral vanaf de Zeshoek tot de Graanmarkt scholieren van het St Maartensinstituut, het klein college; eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat zij wel het meest actief waren in zowel verwijten als gooien met van alles, dus uiteindelijk kozen we ons elk een voetpad met de straat als scheidingslijn. Later heb ik dan wel begrepen dat zij het meest te verliezen hadden. Dat de opjutting in de scholen echter zeer ver kon gaan heb ik later van een vriend gehoord die opleiding tot leraar volgde in het Klein Seminarie te St Niklaas: hij was zo beïnvloed op school dat hij tijdens de grote optocht naar Brussel het pistool van zijn vader op zak had. In 1958 heeft de CVP dan een klinkende overwinning behaald en zijn de gemoederen stilaan tot bedaren gekomen.

david
Berichten: 240
Lid geworden op: 17 Mei 2014, 18:40
Locatie: aalst

Re: verkiezingen

Berichtdoor david » 30 Sep 2018, 15:06

Afbeelding
Als het verleden al kan worden verwerkt, dan is het door opnieuw te vertellen wat er is gebeurd (Hannah Arendt)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

De wederlandsche proefavond - Gustave De Stobbeleer - 1959

Berichtdoor Alostum » 04 Okt 2018, 22:58

Afbeelding

Bron: eigen collectie
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

erna martens
Berichten: 106
Lid geworden op: 28 Mar 2015, 13:13

Re: verkiezingen

Berichtdoor erna martens » 04 Okt 2018, 23:31

hallo,
Waar was de Hugo Lefèvre-zaal en het politiekotje in het stadhuis toendertijd ?
Was Gustave De Stobbeleer een Franstalige persoon, men zou denken dat de brief uit het Frans vertaald is.
€rna

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: verkiezingen

Berichtdoor willykiekens » 05 Okt 2018, 09:13

Staaf Stobbeleir was een gekende Aalstenaar die na de oorlog gedurende vele jaren liberaal schepen van de stad is geweest; hij was wijnhandelaar en woonde in het nog steeds bestaande gele gebouw op de hoek van de Capucienenlaan en de Karel Van de Woestijnestraat; hij had drie kinderen: een dochter, getrouwd met de architect Denis Van Malderen en twee zonen, de oudste heeft later de zaak van zijn vader verder gezet en de jongste Willy bijgenaamd de Mooës van wege zijn slanke figuur en vooral spits gezicht, was een alom gekende figuur in het liberale uitgangsleven van de jaren 60-70.
Er is een nog steeds bestaande carnavalreus gemaakt van Staaf, die de hoofdsponsor en voorzitter was van de Aalsterse Gilles.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: verkiezingen

Berichtdoor willykiekens » 05 Okt 2018, 09:30

Het grootste deel van de huizen in de H. Lefèvrestraat zijn gebouwd in de jaren 50 en later, dus ik kan me geen zaal herinneren in die straat, maar gezien de Staaf ook een gekende carnaval figuur was en hij zelf de link aanhaalt met de alom gekende carnavalsgroep de Sloebers denk ik dat hij eerder het lokaal van de Sloebers bedoelt, dat was gevestigd in de vervallen windmolen op de hoek van de Diepestraat en de Kerkhoflaan, wat in feite het verlengde is van de H.Lefèvrestraat.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: verkiezingen

Berichtdoor willykiekens » 05 Okt 2018, 09:34

als ik nog even de wijnnamen onder ogen neem ben ik overtuigd van mijn hiervoor vermelde veronderstelling, het was een carnavalsgrap in nauwe samenwerking met de Sloebers.

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: verkiezingen

Berichtdoor Alostum » 05 Okt 2018, 10:45

Meer over Gustaaf Stobbeleir op viewtopic.php?f=35&t=1036&p=5951#p5951
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Burgers en hun bestuurders - Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Advertentie