Michel Francois Leon Gheeraerdts

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Michel Francois Leon Gheeraerdts

Berichtdoor Alostum » 04 Jun 2014, 17:10

Geplaatst: 25 Feb 2011 11:06 pm
esja schreef:In de Vaartstraat staat, naast het Atheneum, een imposant herenhuis, het huis Gheeraerdts.
Dit huis gaf me al jaren de indruk onbewoond te zijn maar schijn bedriegt, het was wel degelijk tot enige jaren geleden bewoond door een afstammeling van onze voormalige Burgemeester Gheeraerdts (burgemeester van 1896 tot 1914)
Een goede maand terug viel het me op dat er elke dag hetzelfde vrachtwagentje stond en nu zelfs met een verhuislift.
Blijkbaar was een firma uit het Luikse het huis aan het leeg maken op last van een curator. Ik had graag wat foto's gemaakt maar werd resoluut de toegang geweigerd. Ik moest eerst toelating hebben van de curator, ik heb met deze persoon telefonisch gesproken en hij beloofde me een telefoonnummer van de erfgenamen te SMS-en maar dit is nooit gebeurd.
Ik heb dan kort mogen het gelijkvloers bezoeken maar geen foto's nemen.
Hopelijk blijft het huis bewaard en worden er geen appartementen neergepoot want het zou zonde zijn, het gelijkvloers is nog in perfecte 19 eeuws staat, een unicum in Aalst vermoed ik.

Mijn interesse was gewekt en ik ben een beetje aan het zoeken geslagen, ik heb nog geen volledige stamboom maar heb toch reeds een en ander uitgevogeld.

Dit zijn de doodsprentjes van echtpaar Gheeraerdts:

Afbeelding

Afbeelding

(beide uit mijn eigen verzameling)

ik heb op internet gezien dat zijn doodsprentje in verschillende uitvoeringen bestaat, het hier gepubliceerde is zonder foto en in het frans zoals het in die tijd paste, er bestaat ook een Nederlandstalige versie en een versie met zijn foto er op en vermelding van zijn vrouw.

Afbeelding

(overgenomen van Ebay)

Het kostuum van deze foto ligt in Luik te koop voor 150 Euro

Michel Leo was behalve burgermeester ook Molenaar op de werf en bezat ook een olieslagmolen.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Mulkens

Berichtdoor Alostum » 04 Jun 2014, 17:34

Geplaatst: 27 Feb 2011 12:03 pm
esja schreef:Leon Gheeraerdts had via zijn vader, Martinus Franciscus Gheeraerdts, een olieslagmolen op de werf en via zijn vrouw de watermolens op de oude Dender.
Haar vader, Jan Mulkens, rechter te Dendermonde, was eigenaar van de Dendermolens.
Door hun huwelijk kwamen de water- en olieslagmolen in 1 hand.

Het koppel woonde in de Molenstraat 48, het huis waar ook zijn vader, Martinus Franciscus woonde.
Het huis in de Vaartstraat werd bewoond door een andere tak van de familie Gheeraerdts.
aangepast 2011-02-28


Dit is volgens mij de situatie van de Gheeraerdtsen op de werf waarbij het huis in de Molenstraat niet aangeduid is daar ik het op dit kaartje niet kan lokaliseren (huis naast het huis De Vis, later Politiekantoor, afgebroken voor Vandenborre, nu matrassenverkoop)

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Michel Francois Leon Gheeraerdts

Berichtdoor Alostum » 04 Jun 2014, 18:01

Geplaatst: 27 Feb 2011 12:49 pm
esja schreef:Ik zou beter eerst alles verder uitzoeken voor ik hier iets publiceer want ik zit weer op een "wiejer" (goed geschreven Jan?)

ik heb even het reeds bestaande topic over de molens van de werf bekeken en wat treft zijn de volgende drie bijdragen:

1. uit de Historie van de Molenstraat:

Afbeelding

2. bijdrage van Jommeke, 31-08-2010:

Afbeelding

3. alostum, 14-09-2010:

Afbeelding

Deze drie bijdragen hebben hoogst waarschijnlijk allemaal een bron van waarheid maar stellen mij voor het volgende probleem, rond 1860 worden volgende personen als eigenaar:

1. Jan Mulkens -- schoonvader van Leo G., schoonzoonnvan Constantinus Van Aeltert
2. Jan Constant Van Aeltert -- de tweede vrouw van Martinus Franciscus Gheeraerdts, vader van Leo, is een Van Aeltert, ook een dochter van Constantinus Van Aeltert; Jan Mulkens en Martius Gheeraerdts zijn dus schoonbroers
3. Joannes Van Assche, landbouwer

blauw, aanpassing door Esja op 5 maart 2011

prentje Martinus Franciscus:

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Michel Francois Leon Gheeraerdts

Berichtdoor Alostum » 04 Jun 2014, 18:01

Geplaatst: 27 Feb 2011 01:49 pm
willy kiekens schreef:na het verdwijnen van de molens aan de werf bouwde de familie op de hoek werf en vaartstraat naast het herenhuis een garage en werd voor Aalst de officiële verdeler van Peugeot, de (klein)dochter woonde boven de garage.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Michel Francois Leon Gheeraerdts

Berichtdoor Alostum » 04 Jun 2014, 18:02

Geplaatst: 27 Feb 2011 03:49 pm
esja schreef:De Straten van Aalst nagekeken, zowel van PVN als van JG:

PVN geeft geen uitsluitsel
JG geeft toch al iets, hij confirmeert de verkoop aan Van Aeltert in 1821 en in 1853 aan Jan Mulkens

Leo is er dus door zijn trouw aan gekomen, niet door zijn stiefmoeder, hoewel de naamgelijkheid geen louter toeval is.

We zitten nog wel met die Van Assche die er zo plompverloren tussen komt....
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Watermolens

Berichtdoor Alostum » 04 Jun 2014, 18:04

Geplaatst: 28 Feb 2011 01:25 pm
esja schreef:Het probleem met de Van Assche zit hoogst waarschijnlijk in het feit dat er 3 molens stonden, kadaster nummers A737/A738, A739/A740 en A741 respectievelijk de Voorste Molen, de Middenmolen en de Achterste Molen.
De molen van Mulkens / Gheeraerds was A737/A738 en Alostum noemt Van Assche eigenaar van A739/A740, de middenmolen.

Afbeelding

Ik heb nog geen enkele afbeelding waar ook de Achterste molen te zien is:

Afbeelding

De molen Mulkens / Gheeraerdts is de rechtse op deze afbeelding.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Michel Francois Leon Gheeraerdts

Berichtdoor Alostum » 04 Jun 2014, 18:04

Geplaatst: 01 Mrt 2011 12:04 am
esja schreef:Toch nog iets verder geraakt vanavond, op Made in Aalst heb ik de nog niet verwerkte overlijdens boeken doorgenomen en heb het overlijden van de weduwe Mulkens gevonden.
Joannes Hubertus Mulkens was nl getrouwd met Maria Egidia Van Aelter, de dochter van Joannes Constantinus Van Aelter, de eigenaar van de Voorste Molen.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Michel Francois Leon Gheeraerdts

Berichtdoor Alostum » 04 Jun 2014, 18:04

Geplaatst: 05 Mrt 2011 02:19 pm
esja schreef:Ik heb ondertussen ook reeds een en ander bereikt met de genealogie van de stam Gheeraerdts, nog te weinig om te plaatsen, maar kan reeds stellen dat Leo de derde generatie olieslagmolen molenaar was.
Zowel zijn Vader, Martinus als zijn grootvader, Michiel Gheeraerdts worden in de acten omscheven als olieslagmolenaars.
Vermits er in die jaren nog geen alternatieven waren voor de wateraandrijving vermoed ik dat zij huurders waren van de voorste Molen of de Blaaser.
dat probeer ik nog op te zoeken.
Wat ik wel kan stellen is dat alle vorige generaties "invoerders van vremde bieren" waren
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

nieuwe molen

Berichtdoor Alostum » 04 Jun 2014, 18:07

Geplaatst: 06 Mrt 2011 12:15 pm
esja schreef:nadat Leo Gh. eigenaar geworden was van de Blaaser was het moment van vernieuwing gekomen, in 1877 wordt de bouwaanvraag ingediend voor een nieuwe molen:

Afbeelding

Er was ook een zijaanzicht aanwezig in het SAA maar daar ontbreekt 1 gedeelte van:

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

briefpapier 1885

Berichtdoor Alostum » 04 Jun 2014, 18:10

Geplaatst: 07 Mrt 2011 11:06 pm
esja schreef:Op de hoofding staan zowel de nieuwe watermolen als de oliefabriek kant Werf / Vaartstraat afgebeeld.
Ik heb nog geen enkel spoor van een bouwaanvraag voor dit gebouw gezien.

Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Burgers en hun bestuurders - Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

Advertentie