Dames van Maria - jaren '50

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Dames van Maria - jaren '50

Berichtdoor Alostum » 03 Jun 2014, 20:18

Geplaatst: 07 Apr 2012 03:45 pm
Alostum schreef:Reeks van negen aanzichtkaarten van de Dames van Maria, uitgegeven bij "Nels" Etn. Thill, Brussel.
Mogelijk bestond de reeks uit meerdere kaarten, weet iemand meer hierover ?
Ik vermoed dat de reeks gemaakt is in de jaren '50, bemerkt op de eerste foto voor het linkse raam de affiche/foto van Leopold III.


"Voorgevel"
Afbeelding

"Voorgevel"
Afbeelding

"Beroepsschool"
Afbeelding

"Terrasse"
Afbeelding

"Feestzaal"
Afbeelding

"Hall"
Afbeelding

"Klas"
Afbeelding

"Kapel"
Afbeelding

"Priesterkoor"
Afbeelding

Behalve de gevels zal er niet veel van overblijven zeker ? ik ben er nog nooit binnen geweest, vandaar dat ik me de vraag stel.

mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Dames van Maria - jaren '50

Berichtdoor Alostum » 03 Jun 2014, 20:19

Geplaatst: 09 Apr 2012 02:04 pm
willy kiekens schreef:ik ben er eind van de jaren 50 binnen geweest. 't is te zeggen op een weddingschap in het oud Half Maantje ben ik tussen twee lesuren binnen gekropen door het open geschoven hoekraam op het gelijkvloers, dit tot groot jolijt van de aanwezige leerlingen en ik zo fier als een gieter voor de algemene belangstelling van het vrouwelijk schoon; uiteindelijk ben ik in het bureel van Mère Pia beland en daar heb ik begrepen dat een toekomst in de hemel voor mij niet meer bestond. Ik ben dan begeleid geweest tot de poort in de Onderwijsstraat en zonder een goede dag buiten gezet.
In het Half Maantje hebben de gewonnen pintjes goed gesmaakt, van mijn vriendin die in die klas zat heb ik goed op mijnen donder gehad, maar als ik nadien 's morgens en 's middags voor de lessen door het Rozemarijnstraatje stapte kreeg ik veel knikjes en glimlachjes van
"Les Dames De Marie"
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Dames van Maria - jaren '50

Berichtdoor Alostum » 03 Jun 2014, 20:20

Geplaatst: 09 Apr 2012 02:16 pm
Alostum schreef:
willy kiekens schreef:ik ben er eind van de jaren 50 binnen geweest. 't is te zeggen op een weddingschap in het oud Half Maantje ben ik tussen twee lesuren binnen gekropen door het open geschoven hoekraam op het gelijkvloers, dit tot groot jolijt van de aanwezige leerlingen en ik zo fier als een gieter voor de algemene belangstelling van het vrouwelijk schoon; uiteindelijk ben ik in het bureel van Mère Pia beland en daar heb ik begrepen dat een toekomst in de hemel voor mij niet meer bestond. Ik ben dan begeleid geweest tot de poort in de Onderwijsstraat en zonder een goede dag buiten gezet.
In het Half Maantje hebben de gewonnen pintjes goed gesmaakt, van mijn vriendin die in die klas zat heb ik goed op mijnen donder gehad, maar als ik nadien 's morgens en 's middags voor de lessen door het Rozemarijnstraatje stapte kreeg ik veel knikjes en glimlachjes van
"Les Dames De Marie"


Willy, je weet toch dat in die jaren amper 10% van de “Dames van Maria” maagd waren ?

..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................

de andere waren steenbokken, boogschutters, weegschalen, enz …

mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Dames van Maria - jaren '50

Berichtdoor Alostum » 03 Jun 2014, 20:20

Geplaatst: 09 Apr 2012 03:30 pm
willy kiekens schreef:de mannen van het groot en klein college en de "dams" mochten van de directie met mekaar omgaan; maar zijzelf hadden liever enen van 't atheneum, want zij moesten zeker niet onderdoen voor die van
't lyceum alleen vielen ze meer op door hun blauw-wit uniform( donker blauwe rok tot de knie en witte bloes met lange of korte mouwen of donkerblauwe pull en... witte kousjes. Ze waren toch zo schoon.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Dames van Maria - jaren '50

Berichtdoor Alostum » 03 Jun 2014, 20:21

Geplaatst: 09 Apr 2012 04:10 pm
stephane schreef:de 'spinosje rokjes in de zomer en de bruine broek in de winter...verplicht tot rond 1985, dacht ik?

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Dames van Maria - jaren '50

Berichtdoor Alostum » 03 Jun 2014, 20:21

Geplaatst: 09 Apr 2012 06:37 pm
willy kiekens schreef:groen en bruin dateren van na mijn tijd; in mijn tijd alles wit van boven en blauw plooirokje er onder
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Dames van Maria - jaren '50

Berichtdoor Alostum » 03 Jun 2014, 20:21

Geplaatst: 09 Apr 2012 09:14 pm
kcardon schreef:Ik ben afgestudeerd op 't Klein College in 1997 en dat was volgens mij het laatste jaar van de "carreaux rokskes" - geen slechte herinneringen aan moet ik bekennen ;-)
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

"maar zijzelf hadden liever enen van 't atheneum"

Berichtdoor Alostum » 03 Jun 2014, 20:22

Geplaatst: 10 Apr 2012 07:26 pm
stranger schreef:Een strategisch gelegen ontmoetingsplaats voor, tijdens en na schooltijd was in de jaren 60 "bij Patron" in het Rozemarijnstraatje. Het was een combinatie van snoepwinkeltje en jongerencafé avant-la-lettre ( 1sigaret voor 1 frank!).
Helaas was het zaakje maar een voorschoot groot, en weet je nog Jan L., legendarisch was Patron zijn repliek op onze vraag: "Patron, wanneer komt er hier een Juke-box?" "Mannekes, da kaan ier ni binnen!!!"

Ps.: wanneer starten we een item over (verdwenen) snoepwinkeltjes?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Dames van Maria - jaren '50

Berichtdoor Alostum » 03 Jun 2014, 20:24

Geplaatst: 11 Apr 2012 05:17 pm
Jerommeke schreef:Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Dames van Maria - jaren '50

Berichtdoor Alostum » 03 Jun 2014, 20:25

Geplaatst: 11 Apr 2012 08:07 pm
Alostum schreef:
Jerommeke schreef:
Afbeelding



Waar was dit ergens ?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Scholen en onderwijzers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

Advertentie