Koninlijk Atheneum Aalst

Moderators: Alostum, david, janlouies

mmarc
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 15:45

Re: Koninlijk Atheneum Aalst

Berichtdoor mmarc » 08 Jan 2016, 18:07

Dus eigenlijk een "Haldis" avant la lettre !

rosenior167
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 Jun 2014, 18:49

Re: Koninlijk Atheneum Aalst

Berichtdoor rosenior167 » 16 Jun 2016, 20:47

De vraag ging over Gustje Aga. Ik heb er wel Jefken Agaa gekend. Zijn naam was Jozef Brantegem, en hij functioneerde in het Kon. Atheneum als een soort econoom. Hij zorgde er voor dat alles wat niet met de lessen en leraars te maken had, vlot verliep. Hij haalde het nodige aan, kuisproducten, Krijt en allerhande'. Ook was hij "de chef van het kuispersoneel" (Meestal vrouwen die door zijn toedoen er een jobbeke al poetsvrouw kregen.) Er werd verteld dat voor zijn bemiddeling voor de aanwerving bepaalde wederdiensten moesten geleverd worden.
Ook dreef hij een klein fabriekje van borstels, dat gevestigd was in de klapstraat.

rosenior167
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 Jun 2014, 18:49

Re: Koninlijk Atheneum Aalst

Berichtdoor rosenior167 » 16 Jun 2016, 21:25

Ik ben mijn "grote school" begonnen in het kon.Atheneum. Als ik in september 1939 in het eerste studiejaar begon, waren de gebouwen zoals ze er nu nog staan, in aanbouw . De oude "Ecole Moyenne de l'etat" was afgebroken en op de gronden verrees het nieuwe ultra moderne "Koninklijk atheneum. Gedurende de werken, gingen de lessen door in de "Pupillenschool" en ik beleefde daar mijn eerste schooljaar. De kleine Bayens was er de meester,Ik had pech. Ik was een links handige en links schrijven was ten strengste verboden. Met de rechter hand schrijven was de boodschap.In al mijn onwetendheid, nam ik, als de meester het niet zag, het potlood of de griffel in mijn linker. Maar de meester zag het wel. Hij kwam stil achter mij en mepte met de regel op mijn stoute hand (zo noemde hij dat). Als hij na een paar dagen en vele meppen, zag dat ik toch bleef met mijn linker volharden,nam hij een drastische maatregel. Hij had een touw mee gebracht en telkens er moest geschreven worden bond hij mijn hand vast aan de rugleuning van de bank, en hij trok het stevig aan, zo dat de linken tot de middag zichtbaar waren. "Voila ge zult nu wel met je rechtse schrijven". Het resulteerde, dat ik het eerste leerjaar moest over doen wegens mijn slechte schrijven.
En dan was de nieuwe school afgewerkt en kon ik mijn dubbel eerste jaar overdoen in de spik-splinternieuwe
gebouwen.
Roger.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Koninlijk Atheneum Aalst

Berichtdoor willykiekens » 16 Jun 2016, 23:25

ik heb 10 jaar later ook niet zo een goei herinnering aan den kleinen Baeyens, wij moesten nog van de lager gelegen koer de wijde trappen op naar de Graanmarkt. Toen we boven kwamen zag ik mijn moeder staan die me kwam ophalen, ik wou de rij verlaten maar de kleinen, die surveilleerde, mepte me terug op mijn plaats; de mensen hebben mijn moeder moeten tegenhouden of er zou van zijn weelderige krullenkop niet veel meer overgebleven zijn.
Dat is mijn eerste en ook enige slechte herinnering die ik in 12 jaar van het KAA onthouden heb.


Terug naar “Scholen en onderwijzers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Advertentie