Gaston Van de Maele

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Gaston Van de Maele

Berichtdoor Alostum » 25 Aug 2015, 18:43

Op 1 juni 2015 overleed Gaston Van de Maele, 98 jaar oud ! en oud-leraar van het Sint-Maarteninstituut.
Gaston werd geboren in Denderleeuw op 28 september 1916.

Afbeelding

In een nummer van het oud-leerlingenblad van het St.Maartensinstituut verscheen een tijdje geleden een artikel van de hand van Herman Haerens gewijd aan Gaston.

Gaston bezorgde me er een kopie van samen met nog wat aanvullingen.

Afbeelding

Afbeelding

1) Op de foto gezeten op "Bella", maar zijn eigen paard "Fanny" was beter
2) Gaston verbeterde met "een blikken doos halfvol gebroken dessertkoekjes"
3) Soldatenfoto schoolbatterij (deel van de 68) 1ste Artillerie Gent - tijdens schietskamp Brasschaet 1937 (dec.)
Boven: 1e van Links Theo Lefèbre - later 1ste Minister; 3e van links Ernest Eli - later Hoofd der Magistraten Gent; 5e van rechts Gast Van de Maele (deels verdoken)
Onderaan zittend: 1e van links Albert De Naeyer die ik bezig zag als Rozekruis-helper bij de berging van de lijken uit het nog rokende gecraschte vliegtuig tegen de spoorlijn op Kaalberg. Wij erkenden elkaar direkt! Het staartstuk lag nabij "de snip". Ik heb het vliegtuig zien ontploffen en horen beneden gieren op zaterdag-zondagnacht ca. 0,45u van 3/4 juli 1943. In 1991 werd er, naar ik hoorde, een gedenkplaat ingehuldigd door de Heemkundige kring De Faluintjes.
Nog onderaan 4e van links Antoon De Weert - later notaris te Berlare-Donk
4) Schoolfoto - 8e studiejaar 1941-1942 (foto 1942)
5) Mobilisatiefoto - Nijlen 1939 waar ik logeerde (tussen Lier en Herenthals) bij "Peet" Lemmens en zoon Vervoort. Een hemel op aarde! De hele familie is naar Aalst, bij ons gevlucht met pak en zak "alles te voet" - dank zij mijn visitekaartje en de toevallige ontmoeting van ons nichtje, toen ze allen zaten te rusten op de graskant hoek Bredestraat en Oude Dendermondsesteenweg (grens Herdersem)
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

MoniqueMoreels
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 12:37

Re: Gaston Van de Maele

Berichtdoor MoniqueMoreels » 26 Nov 2018, 23:43

Zou het deze Gaston Van de Maele zijn die in de Stefaan de Jonge straat woonde met zijn gezin. Hij had een dochter Martine.

tandwiel
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 Jun 2014, 19:03

Re: Gaston Van de Maele

Berichtdoor tandwiel » 27 Nov 2018, 09:47

MoniqueMoreels schreef:Zou het deze Gaston Van de Maele zijn die in de Stefaan de Jonge straat woonde met zijn gezin. Hij had een dochter Martine.


Neen, dat was Jozef Van De Maele, leraar aan het St Jozefscollege Aaalst. Denk dat zijn dochter Martine gehuwd is met Dr. Jan Carlier en verhuisd is naar West Vlaanderen. Omgeving Roeselare.

walter
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:55

Re: Gaston Van de Maele

Berichtdoor walter » 28 Nov 2018, 23:05

Jozef (Jef) Van de Maele woonde inderdaad in de Stefaan De Jonghestraat en was onderwijzer in de lagere school van het Sint-Jozefscollege. Hij gaf er vooral het zesde leerjaar. Hij was een bezielende opvoeder die vooral voordracht, toneel, muziek en zang gebruikte als pedagogische middelen om aan opvoeding te doen. Zijn schooltoneel was een tweejaarlijks hoogtepunt waarbij hij niet alleen een hoofdrol speelde maar ook de tekst schreef. Hij had inderdaad een dochter Martine. Monique doe mij een PB voor haar huidige adres.
deswaefwalter@gmail.com

MoniqueMoreels
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 12:37

Re: Gaston Van de Maele

Berichtdoor MoniqueMoreels » 30 Nov 2018, 01:34

De plezante anekdote hier is dat Mijnheer Van de Maele ook toneelles gaf in de Sint Vincentius à Paolo school in de Eikstraat. Ik heb enkele hoofdrollen onder zijn leiding mogen spelen. Hij was een zeer aantrekkelijke man ( 1955) en de nonnen ( de zwaantjes en met name Zuster Marie Henri en Zuster Marie Bernard : samen de dikke en de dunne ) kregen een gezonde blos als ze hem in actie zagen. Ik was de hemel te rijk !! Ik was zo onder de indruk op scène als ik met hem speelde, dat ik tijdens een voorstelling mijn tekst vergat en we begonnen te improviseren. We kregen een denderend applaus. Het waren mijn gelukkigste jaren.Ik was toen 10 jaar.


Terug naar “Scholen en onderwijzers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Advertentie