Het Groot College Anno 2014

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Het Groot College Anno 2014

Berichtdoor Alostum » 04 Jun 2014, 08:40

Geplaatst: 17 Feb 2014 01:03 am
La Fontaine schreef:De herinneringen aan mijn schooltijd in de voorbereidende afdeling in de periode 1956-63 waren levendiger dan ooit (zie ook op het forum http://aalstwaarisdetijd.forumup.be/viewtopic.php ) toen ik op die ochtend in februari 2014 met de camera in aanslag een bezoekje ben gaan brengen aan het Groot College en er werd opgewacht door Walter De Swaef, directielid met pensioen en engelbewaarder van het schoolarchief.

Afbeelding

Stel u voor een heel grote kamer volgestouwd met kasten en memoralia allerhande. Het patersarchief werd samen met de laatste paters ondergebracht in Heverlee en maakt deel uit van het KADOK. Het eigenlijke schoolarchief bleef ter plaatse en oogt waarlijk indrukwekkend. Dit vormt een digitale uitdaging van jewelste! Walter heeft het geërfd van Pater Butaye zaliger, die het sui generis heeft georganiseerd. Ik heb kunnen grasduinen in fotomateriaal “uit mijn tijd”. Heerlijk. Ik heb alvast een afspraak met Walter om ooit eens terug te keren en dieper te duiken…

Afbeelding

Er is veel veranderd uiteraard sedert 1963. Zijn o.m. verdwenen: de studiezaal, de turnzaal, de tuin, de speelplaats van het lager. Er verrezen darentegen een rits nieuwe gebouwen. De bouwwerf (o.a. het oude internaat) op de grote speelplaats blijkt een tergend traag dossier maar de ingreep is dan ook niet niks. Er rest op dit ogenblik weinig meer dan de ruwbouw. Duimen maar.
Zie ook het artikel van Stephane daaromtrent. http://aalstwaarisdetijd.forumup.be/vie ... arisdetijd

Afbeelding

Een bezoek aan de kerk was uiteraard een must, jammer genoeg blijken er reeds sporen van vocht aan de binnenmuren.

Afbeelding

Afbeelding



Voor meer info over dit prachtige monument verwijs ik ook hier uitdrukkelijk naar de bijdragen de bijdragen van Stephane op het Forum http://aalstwaarisdetijd.forumup.be/vie ... arisdetijd

Het aanpalende gebouw herbergt eveneens een aantal historische parels zoals o.m. de beschilderde muren van de oude refter. Walter liet weten dat een aantal jaar geleden het maar een haar scheelde of die waren verloren voor het nageslacht. De foto’s hierna spreken m.i. boekdelen. Ik herinner me de refter waar we na de mis boterhammen aten met heerlijke chocolademelk geserveerd door broeders of knechten. De kleuren leken mij toen fletser. De restauratie heeft ze zeker deugd gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het wapenschild van de paus en de bisschop van Gent verbergt nog vijf exemplaren van voorgangers. Overschilderen leek de meest voor de handliggende oplossing.

Afbeelding

De rondgang was een zalige ervaring; de foto’s hierna roepen vele herinneringen op en vragen om meer…


De gang die destijds leidde naar het bureel van de hr Talloen, directeur van het Lager. Het was die gang die werd schoongeveegd met zaagsel door een immer minzame knecht..., il fût un temps...
Afbeelding

De feestzaal, gerenoveerd ca 1994

Afbeelding


Een trap uit vermoedelijk de 18° eeuw

Afbeelding

Afbeelding

Een deur afkomstig uit het internaat met een inscriptie (van een interne??)

Afbeelding

Oud...
Afbeelding

... en nieuw

Afbeelding

immer in de schaduw van de eeuwenoude St Martinuskerk

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Het Groot College Anno 2014

Berichtdoor Alostum » 04 Jun 2014, 08:40

Geplaatst: 17 Feb 2014 01:19 am
La Fontaine schreef:Mijn eerste link werkt blijkbaar niet; sorry.
Tweede poging op hoop van zegen.

http://aalstwaarisdetijd.forumup.be/vie ... arisdetijd
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Scholen en onderwijzers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie