St.-Jozefcollege-paters jezuïeten

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

St.-Jozefcollege-paters jezuïeten

Berichtdoor Alostum » 04 Jun 2014, 08:25

Geplaatst: 09 Dec 2013 04:19 pm
rik schreef:Zijn in mijn herinnering gebleven:
Lagere school: tuchtprefect Juul Raes(+ 1986), muziekpater Poot(+eind jaren 90).

Secundair:pater Van Looy(later Rector)-godsdienst
Pater Prefect-Declercq(+)
Pater Donckerwolcke(+jaren 90)
Pater Frenay(was ooit mijn klastitularis)(+)
Pater Bob Janssen(Rector)(+)
Pater Directeur W.Heyvaert
Filmpater Jansen(+)
Pater Schuurmans(+)(oud-poësisleraar van voor mijn tijd)-was bij ons vriend aan huis en herinnerde zich nog goed J.L.Dehaene
Pater Daniël Butaye-Esthetica(+)
Misschien vergeet ik er nog enkele.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: St.-Jozefcollege-paters jezuïeten

Berichtdoor Alostum » 04 Jun 2014, 08:25

Geplaatst: 03 Jan 2014 09:29 am
Philip_VL schreef:Pater Herman-Jozef Castelein, Directeur internaat.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

pater Schurmans

Berichtdoor Alostum » 04 Jun 2014, 08:26

Geplaatst: 03 Jan 2014 11:29 am
mollaert schreef:Deze pater hield de oud-leerlingen bij sinds generaties.
zo kwam hij bij mij in de jaren 1960 met een papiertje met de vermelding van voorouders die terug ging tot de beginjaren 1800 van mijn voorouders met de vraag of dit wel degelijk mijn voorouders waren die destijds college gelopen hebben; die ik aan mijn ouders moest tonen voor bevestiging. Het kopte inderdaad van mijn voorouders.
De vraag is of deze gegevens die hij bijhield terug kan vinden in een dossier van deze pater. Navraag bij het college heeft men een poging gedaan via tal van mails, maar uiteindelijk niets concreet gevonden.
Men heeft de inventaris doorgestuurd van hun archief, maar hier is niets van terug te vinden.
Nochtans moet deze pater die oude gegevens ergens geraadpleegd moeten hebben!
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

pater Schuurmans

Berichtdoor Alostum » 04 Jun 2014, 08:27

Geplaatst: 04 Jan 2014 08:57 pm
rik schreef:Hij was na zijn pensionering inderdaad veel bezig met gegevensverzameling van oud-leerlingen(o.a uitslagen aan unief of hogeschool, einddiploma's...
Dat verscheen dan in "Jong en Oud".
Marcel Schuurmans overleed begin 1989-wie zich dan ontfermd heeft over zijn archief weet ik niet. Ik neem aan dat toen de laatste paters rond 2005 het college verlaten hebben, het archief mogelijk mee verhuisd is. Maar ik kan natuurlijk mis zijn.

Terzijde; in de Voorpost van 29/10/1976 verscheen er een uitgebreid interview met hem.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: St.-Jozefcollege-paters jezuïeten

Berichtdoor Alostum » 04 Jun 2014, 08:27

Geplaatst: 16 Feb 2014 09:25 pm
deswaefwalter@gmail.com schreef:Antwoord op vraag Rik
Het SJC heeft nog altijd een archief. Daarin bevinden zich vooral documenten i.v.m. de school.
Documenten i.v.m. de paters zijn grotendeels opgenomen in het centrale jezuïetenarchief dat nu onderdeel uitmaakt van het KADOK in Leuven.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Scholen en onderwijzers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Advertentie