verpleegsters-zusters

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

verpleegsters-zusters

Berichtdoor Alostum » 28 Apr 2020, 22:17

Dany D'Herdt is op zoek naar informatie over de personen op deze foto's.
Wie zijn deze dames? Alle info is welkom!

Afbeelding
fotograaf Willemsen

Afbeelding
gedateerd 15/5/1946
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

DeConinck
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 23:35

Re: verpleegsters-zusters

Berichtdoor DeConinck » 29 Apr 2020, 00:10

Het gaat hier hoogstwaarschijnlijk om verpleegsters van het Aalsterse Wit-Gele kruis (in opleiding). Op beide foto's zien we immers Denise De Blieck - Fontaine. Zij was medestichter en bestuurder van het Aalsterse Wit-Gele Kruis.

kieck
Berichten: 79
Lid geworden op: 30 Mei 2014, 16:55
Locatie: Aalst

Re: verpleegsters-zusters

Berichtdoor kieck » 29 Apr 2020, 15:38

Als ik me niet vergis is de bovenste foto genomen in de tuin van het herenhuis waar mevrouw De Blieck woonde, op het Keizersplein 38 in Aalst.
Mvg, Frans Kieckens - frans.kieckens@euronet.be

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: verpleegsters-zusters

Berichtdoor Alostum » 29 Apr 2020, 22:05

Denisa (Dénise) Fontaine is geboren op 19-01-1899 in Geraardsbergen, dochter van Jules Fontaine en Blanche Fuerison.
Dénise trouwde met Eduard Albert De Blieck. Eduard is geboren op 29-02-1896 in Aalst, zoon van Jozef Marie Clément De Blieck. Eduard is overleden op 09-12-1922 in Aalst, 26 jaar oud.Hij is begraven op 12-12-1922 in Aalst, St.Martinus.

Afbeelding
Bron: S.A.A. Krantenarchief - "De Gazet van Aalst" van 14/12/1968
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

walter
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:55

Re: verpleegsters-zusters

Berichtdoor walter » 29 Apr 2020, 23:59

Op de bovenste foto staat vierde van rechts pater Willem De Roy s.j.
Hij was rector van het Sint-Jozefscollege in de Pontstraat van 1945 tot 1948. De rector was zowel hoofd van de daar wonende paters jezuïeten maar ook directeur van het college.

cepalosta
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 Dec 2015, 09:44

Re: verpleegsters-zusters

Berichtdoor cepalosta » 30 Apr 2020, 12:13

hartelijk dank voor de snelle reacties

huis is wel degelijk huis de blieck , keizerlijk plein 28

de twee heren op de bovenste foto zijn twee directeurs van de nabijgelegen filature , deze foto is wellicht 1951

meer volgt later

dany d'herdt

moesten er mensen zijn die verpleegsters herkennen , dan zijn deze steeds welkom

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: verpleegsters-zusters -huis De Blieck

Berichtdoor janlouies » 01 Mei 2020, 21:56

Op de bovenste foto met de verpleegsters zie je een glimp van een achterbouw (stallingen en remise) van het huis De Blieck, evenals een stukje muur tussen de tuin en de achterzijde der huizen van de Boterstraat. De tuinmuur bestaat nog en het volume van de achterbouw eveneens. Spijtig genoeg werd de gevel vervangen door een karakterloze nieuwbouw. Het huis De Blieck zelf werd eind jaren 1980 gesloopt voor een nieuwbouw. Zie hieronder de huidige toestand van tuinmuur en achterbouw.
Afbeelding

Afbeelding

Hieronder een beeld van het huis De Blieck (foto Agenschap Onroerend Erfgoed) en een postkaart met een zicht op het huis (links achter de bomen). Op beide zie je de tuinmuur aan de straatkant.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: verpleegsters-zusters

Berichtdoor Jerommeke » 03 Mei 2020, 13:42

De Voorpost, 21-04-1989.

Afbeelding
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

abubart
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: verpleegsters-zusters

Berichtdoor abubart » 20 Aug 2022, 16:15

Beste,

op de foto's geplaatst op 28 april 2020, betreffende de verpleegsters-zusters van het wit-geel kruis, staat ergens naast vermeld dat Mevr. Denise Fontaine op deze foto's staat.
Is dat de tamelijk forse dame met samengebonden haar en een middensplit in haar haar op de eerste foto en een parelsnoer om de hals op de tweede foto?
De tweede foto geeft een datum 15-05-1946, de eerste moet van dezelfde periode dateren, dus van tijdens of kort na WOII, wat er dus kan op wijzen dat Mevr. Fontaine tijdens WOII in Aalst verbleef en niet was gevlucht voor de bombardementen aan de Vaart waar ze voordien woonde.
Kan en wil iemand zijn licht op deze zaak werpen a.u.b., voor mij is het van uitzonderlijk belang in verband met mijn familiegeschiedenis.

Groetjes,

kieck
Berichten: 79
Lid geworden op: 30 Mei 2014, 16:55
Locatie: Aalst

Re: verpleegsters-zusters

Berichtdoor kieck » 21 Aug 2022, 23:37

abubart schreef:Beste,

Mevr. Denise Fontaine: de tamelijk forse dame met samengebonden haar en een middensplit in haar haar op de eerste foto en een parelsnoer om de hals op de tweede foto?


Mijn ouderlijk huis was lange tijd op het Keizersplein 40. Ons huis stond tussen de Nationale Bank van België en het herenhuis waar mevrouw De Blieck woonde. Ik heb haar als buurjongen vaak met haar auto haar poort zien in- of uitrijden. Volgens mij is ze inderdaad de dame met het parelsnoer en de middenstreep. Ze had zo’n zwaar postuur dat haar Mercedes schuin zakte als ze achter het stuur plaatsnam. Instappen en zeker uitstappen ging heel moeizaam. Ze had de gewoonte een paar keer te claxonneren als ze arriveerde en stond dan met draaiende motor te wachten tot de conciërge of zijn vrouw de poort kwamen open zetten zodat ze kon binnenrijden. Voor zover ik me herinner woonde dat echtpaar in en werkte die man bij de politie.
Mvg, Frans Kieckens - frans.kieckens@euronet.be


Terug naar “Arm- en ziekenzorg”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie