Alostum schreef:esja schreef:juist andersom, het blokje ligt over de Dender, zoals ik schreef, tussen Dender, Steenweg en spoorweg, daar waar zo lang die asfaltfabriek gestaan heeft.
Ja, maar de fabriek Callebaut-Du Caju lag toch op linkeroever ? en waar situeert u dan de brug waar het hier uiteindelijk toch over gaat ?
mvg. Alostum
vrijdag 10 mei 1940
Moderators: Alostum, david, janlouies
Re: vrijdag 10 mei 1940
Geplaatst: 27 Apr 2012 09:06 am
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)
Re: vrijdag 10 mei 1940
Geplaatst: 27 Apr 2012 02:10 pm
esja schreef:Neen, de fabriek lag op rechteroever, kijk naar het plannetje
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)
Re: vrijdag 10 mei 1940
Geplaatst: 27 Apr 2012 08:51 pm
Alostum schreef:esja schreef:Neen, de fabriek lag op rechteroever, kijk naar het plannetje
Ach, juist de fabriek is aangeduid met een X en ter hoogte van die fabriek lag de brug ?
En Sectie B perceel 541 daar is nu de Zeebergkaai en de Van der Nootstraat ?
De Zeebergkaai bestond al in 1909 telde toen 3 huisnummers.
mvg. Alostum
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)
Re: vrijdag 10 mei 1940
Geplaatst: 28 Apr 2012 12:34 am
esja schreef:kijk eens naar het plannejte, waar staat het kruis van de installatie? in sectieC, niet in B, B ligt enkel in de cirkel waar gevaar heerst, aan de overzijde van de Dender.
Dus de fabriek ligt enkel op de rechteroever.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)
Re: vrijdag 10 mei 1940
Geplaatst: 28 Apr 2012 10:10 am
Alostum schreef:esja schreef:kijk eens naar het plannejte, waar staat het kruis van de installatie? in sectieC, niet in B, B ligt enkel in de cirkel waar gevaar heerst, aan de overzijde van de Dender.
Dus de fabriek ligt enkel op de rechteroever.
Ja, geen probleem dat zie ik wel.
Maar nu weten we nog niet waar die brug lag.
Trouwens ben je zeker dat dit plannetje uit 1909 is ? ik zie er geen datum op staan en denk dat het ouder is.
In 1909 woonde volgens het "Adresboek der Stad Aelst" in deze huizen langs de Brusselsesteenweg (die bij het luchtbombardement van mei '40 vernield werden en nooit meer heropgebouwd werden)
-nr.1 Van Geem Prosper, brugdraaier
-nr.1 Van Geem Albert, schrijnwerker
-nr.3 Callebaut Amand, voerman
-nr.5 François Alfred, voerman
-nr.7 Coppens Jan, voerman
-nr.9 Van den Steen Jan, herbergier
-nr.11 Van Vaerenbergh Th., koopman
-nr.13 De Beul Jozef, bediende
-nr.15 fabriek Schotte
-nr.17 Sinou Edouard, voerman
-nr.19 Verbestel Jozef, werkman
-nr.21 D'Hooghe Frans, voerman
-nr.23 onbewoond
-nr.27 poort
-nr.27 fabriek
-nr.29 De Naeyer Karel, handelaar
-nr.31 Van Mol Victor, voerman
Dus geen fabriek Callebaut-Du Caju, maar misschien nam Schotte de fabriek van Callebaut-Du Caju voor 1909 over ?
mvg. Alostum
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)
vierde Denderbrug
Geplaatst: 20 Mei 2012 10:47 am
Alostum schreef:esja schreef:Een hele tijd geleden heb ik deze foto gepost:
maar helemaal tevreden met de uitleg was ik niet. Bij het doornemen van foto's die ik lang geleden in het archief genomen heb kwam ik dit kadasterplan tegen:
Dit kadasterplan toont de toestand (in 1909) van het driehoekje dat ingesloten lag tussen de Dender, de Brusselse Steenweg en de spoorweg.
M.a.w. waar in de zeventiger jaren de asfaltfabriek stond.
In 1909 - zie stempel - vroeg de weduwe Felix Callebout-Du Caju, de toelating voor een stoommachine in hun fabriek te plaatsen.
In Mei 1940 is het ganse blokje, inclusief fabriek en huizen, uitgebrand en nooit meer heropgebouwd.
Toestand omstreeks 1938. De waterleidingbrug en wat verder de Zeebergbrug.
mvg. Alostum
uit: "Het Aalsters Volksleven. Het Markt- en Straatlied 1860-1950" Jos Ghysens, 1978
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)
foto 123 Ringoir i.p.v. Du Smet
Geplaatst: 21 Mei 2012 04:34 pm
jan louies schreef:Volgens mij is foto 123 (zie hoger) inderdaad een vergissing en betreft het niet Du Smet, maar de fabriek van Ringoir, Vaartkaai (J. Ringoirkaai): vergelijk even met het bouwplan op p. 61 van onze brochure 'De Hertshage en de Denderkaai'. De puzzelstukjes vallen stilaan op hun plaats!
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)
Re: vrijdag 10 mei 1940
Geplaatst: 17 Jul 2012 11:08 am
Alostum schreef:Toestand ca. 1950
Een nieuwe "leidingbrug" (stoom ? of water ?) lag blijkbaar meer stroomopwaarts.
mvg. Alostum
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)
Re: vrijdag 10 mei 1940
Geplaatst: 04 Jan 2013 11:10 pm
Alostum schreef:Nog enkele beelden van onze geteisterde stad in mei '40
Foto 129
Foto 130
Foto131
Foto 132
Foto 133
Brusselsesteenweg vanop de viadukt
Foto 134
De Van Wambekekaai
Foto 135
Foto 136
Foto 137
Foto 138
Foto 139
De Werfkapel
mvg Alostum
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)
Re: vrijdag 10 mei 1940
Geplaatst: 07 Jan 2013 10:44 am
BertPauwels schreef:de heft van de fotootjes zijn bedenkt met "verzameling..."
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)
Terug naar “Tweede Wereldoorlog”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten