Aalstenaars in het Vreemdelingen Legioen

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Aalstenaars in het Vreemdelingen Legioen

Berichtdoor Alostum » 30 Mei 2014, 10:24

Geplaatst: 18 Mei 2011 04:10 pm
Alostum schreef:Twee Aalstenaars in het Vreemdelingen Legioen

1) Franciscus Verbeeren, geboren op 31-03-1825 in Aalst.

Hij was "tambour volontaire" bij het 5e linie regiment (Belgisch leger). Maar op 10 juli 1843, ontving men op het stadhuis van Aalst, de mededeling dat, wegens desertie (3 maal was hij gedeserteerd), op 7 juni 1842, tot 3 jaar kruiwagenstraf (kruiwagenstraf = dwangarbeid, afgeschaft in 1879) was veroordeeld met vervaling van de militaire rang. Men vond hem onwaardig om nog langer te dienen in het leger. Mogelijk zat hij straf uit in Aalst, in de pupillen.
Tijdens zijn straf, namelijk in 1844, dient hij deel te nemen aan de loting, gelukkig trok hij er zich uit met het nr.152.
Op 20 juli (of september) 1850, komt hij zich terug te Aalst vestigen, hij was een "geconedieerden Soldat uit algiers". hij had 3 jaar bij het Franse Vreemdelingenlegioen gediend.
Hij ontving, te Aalst, een certificaat van onvermogen op 7 oktober 1850.
Op 6 november 1850 huwde hij en op 31 augustus 1852 dient zijn vrouw, 5 maanden zwanger, moeder van een kleuter van 1 jaar oud, in de diepste ellende getroffen, een smeekschrift te laten schrijven om haar man, die zich terug had laten inschrijven, voor een term van 3 jaar, bij het Vreemdelingen Legioen, vrij te krijgen. Hij diende toen bij het 2e. Vreemdelingen Legioen, 1e. Bataljon, gelegerd in Batha, Algerije.
Op 18 september komt er antwoord uit Gent, haar man, Franciscus, dient zijn 3 jaar dienst te volbrengen.
In 1865 is hij te Aalst gevestigd als winkelier. Rond de eeuwwisseling bate hij op de Geraardsbergsesteenweg nr.187 de herberg "In de Crimée" uit, een herinnering aan zijn avonturen ?
Franciscus trouwde, 25 jaar oud, op 06-11-1850 in Aalst met Maria Josepha De Neef, 28 jaar oud. Maria is geboren op 24-04-1822 in Aalst.
Hun zoon was Hippoliet Verbeeren “De zielhond”, agent voor militaire vervangingen (Aanwerver voor het leger)


2) Van den Bremt Joseph Augustin, (meer gegevens ontbreken nog) schreef op 12 februari 1859 vanuit Sidi-Bel-Abbés volgende brief aan zijn broer:

Zeer Beminden Broeder

Ik ben geheel verwondert dat gij mij niet geantwoord hebt op mijnen laesten brief van de maend november waer dat eenen brief in stak voor François Geeraerds gelijk gij mij laeten weten had voor het geld te toucheren ik zoude geern weten of gij voldaen hebt geweest van het geene ik u schuldig was ik weet in mijn hert dat gij mij dat plaisir hebt gedaen uyt er herten en daer voor zoude ik u geerne voldaen in den zelven tijd laet ik u weten dat onzen Colonel de aenvraeg heeft gedaen aen den minister voor met ons Regiment naer Italien te trekken voor campagne te maeken tegen Oostenrijk en het order is gegeven dat wij ons moeten op voet van oorlof houden voor voort te trekken van mijnen kant ik vraeg niet beter van nog een campagne te maeken eer dat mijnen tijd uyt is, God heeft mij bewaert in Crimée in de groote Kabyllie waer ik eenen bal in mijn bonnet de police gehad heb en ik hoop dat hij mij zal bewaeren in de toekomende campagne.
Beminde Broeder doet mij dat plaisir als gij het geld getoucheert hebt als er iet over blijft van mij het te zenden zoo haest als gij kunt ik heb u nooyt niet geklaegt van armoede nogtans ik heb er al veel afgezien van als ik wag ben, maer ik doen water in mijnen wijnomdiswil het is mijne faut ik heb nu nog tien maenden te dienen dan hoop ik van u lieden nog eens te zien als God mij het geluk geeft van niet kapot geschoten te worden of prissonnier gemaekt te worden ik bid alle dagen voor u Lieden lang leven omdiswil gij lieden zijt mijnen troost en ik hoop van u lieden ook een gebed voor mij God lof ik ben nog in goede gezondheyd en ik hoop van u lieden het zelve wel de complimenten aen uwe vrouwe de kinders Lise en haeren man, François, Tiste en Nelle matante Paepe en de nigten en in de waeg.
In afwagting van antwoord zoo haest als gij kunt en zent mij het indien het getoucheert is gij zult mij een groot plaisir doen en wat nies van Belgique.

Mijn adres
Van den Bremt Joseph Augustin
Caporal à la 4e Compagnie du 2e Bataillon à Sidi-Bel-Abbés (Afrique)

Uwen toegenegen Broeder


mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Terug naar “Aalst een belegerde stad”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

Advertentie