Regimenten in WWI met hondentractie

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Regimenten in WWI met hondentractie

Berichtdoor Alostum » 30 Mei 2014, 08:39

Geplaatst: 23 Jul 2010 10:50 pm
B. Willemen schreef:In de Eerste Wereldoorlog werden zowel bij het Belgische Leger en ook bij het Nederlandse Leger [1914-1918] honden gebruikt om de bekende mitrailleurwagens, gereedschapwagens ofwel waterwagens en patronenwagens ofwel munitiewagens voort te laten trekken.
Onlangs is dit nog belicht geweest in een tentoonstelling "Hondse oorlog" in het Legermuseum te Brussel. Achter de schermen heb ik de projectleider Patrick Mathieu mee mogen helpen adviseren over de zogenaamde mitrailleurhonden.
Op het landelijke gebied zijn eigenlijk maar weinig plaatselijke gegevens bekend over de mitrailleurtractie met honden.
Zo ben ik op zoek naar afbeeldingen, foto's, filmbeelden, voorwerpen van de mitrailleurtractie met honden. Ook dagboeken van soldaten die beschrijvingen geven over het werken met de honden van deze mitailleurtractie.
Wie kan mij aan allerlei informatie helpen over dit bijzondere transportmiddel in militaire dienst?

Wil je meer weten over het werk van de hond met de hondenkar, kijk maar eens op mijn website www.hondmethondenkar.nl
Zo laat het fotoalbum op deze site enkele opnames van de Nederlandse mitrailleurtractie zien.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Terug naar “Eerste Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Advertentie