Stadspark - De Wolf en Daens

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13014
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Stadspark - De Wolf en Daens

Berichtdoor Alostum » 15 Mar 2016, 18:06

L. Van Sittard schreef tijdens W.O.I vanuit Brussel naar notaris De Vis in Den Haag (NL) het volgende:

Water-Closset

Pie heeft zijn broek afgedaan in het park. Daarop is er een gedicht verzen verschenen in het stemmeken.
Heden antwoord Pie hierop: de volgende artikel:

W.Cs.

Ik lees met allergrootste genoegen in Denderbode en druk gretig over:

Den 26 juli 1916
Geachte heer bestuurder van de Denderbode.
Mag ik vragen de onderstaande regelen mee te deelen en het ten nutte der bevolking in uw geeerd blad van zondag aanstaande.
Dank bij voorbaat.

Aan den heer schepene De Wolf.

Gij hebt reeds al aan zooveel zaken gedacht; maar W.C. in ’t vredepark waren U tot nu toe ontgaan. Die zijn er nochtans dringend van node. Verbeeld u, dat er daar voorname heeren kunnen trekkingen in den buik krijgen, voorteekens van zekere bij dringendheid te voldoen behoeften. Mag het toegelaten wezen dat eene voorname personnage, wellicht parlementslid, verplicht is geweest zoo maar in het publiek van ’t park eene houding aan te nemen nog minder stichtend als die van een menneken pis te Brussel! Dat is ongehoord, niet waar, daarom heer schepene alras gezorgd voor een dozijn water Clos. in ’t park, en ik ben overtuigd dat geen enkele gazetschrijver zelfs de moeijlijkste en de grootste beknibbelaar er niet eens zal aan denken die W.C. met den naam van Weer-Wolf kemmels te betitelen.
(get) een die hem spiegelde.

Antwoord Pie: Hertleijke dank, mijnheer de Denderbode, dat is ne keer wel, nooit hadden wij dat durven verwachten, ’t is de eerste maal sedert vijftig jaar dat wij gansch en volkomen met den denderbode akkordeeren … Ja, ja zonder uitstel, uitgevoerd wat denderbode vraagt en op elk huizeken in groote vergulde letters W.C. tot eeuwige gedachtenis van den heer Schepene De Wolf.
(get) Daens
N.B. Schepene De Wolf was reeds de patroon der doodkotjes. Zijn geliefde Denderbode proklameert hem nu de Vader, de Patron der Sch…kotjes.


Zie ook http://aalst.courant.nu/index.php?page= ... f=86&y=761
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: Stadspark - De Wolf en Daens

Berichtdoor janlouies » 15 Mar 2016, 22:24

Met 'doodkotje's wordt bedoeld de elektriciteitscabines, die Pieter Daens precies mausoleums vond.

Jerre78
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 Jun 2014, 15:18

Re: Stadspark - De Wolf en Daens

Berichtdoor Jerre78 » 13 Apr 2016, 16:36

Ook De Werkman van 4 augustus 1916 waarvan sprake in de brief hierboven wordt bewaard in het Aalsterse stadsarchief en kan via http://aalst.courant.nu/index.php?page=1&mod=krantresultaat&q=vredepark&datering=1916&krant%5B0%5D=DWM&qt=paragraaf&pagina=&sort=datum+asc%2Ckrant+asc%2Cpagina+asc&doc=4&p=3&paragraaf=46&y=208 geraadpleegd worden.

Pieter Daens schreef trouwens heel wat artikels over de aanleg van het stadspark waarin hij het consequent over het "Vredepark" had.

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Stadspark - De Wolf en Daens

Berichtdoor stephane » 13 Apr 2016, 17:48

In VVAK mededelingen van 2016 jaargang 43 nummer 1 staat er een interessant artikel over de geschiedenis van het stadspark

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

Martin
Berichten: 192
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:53

Re: Stadspark - De Wolf en Daens

Berichtdoor Martin » 14 Apr 2016, 21:53

Ik denk dat dit de oudste electriciteitscabines zijn in Aalst.
Afbeelding
04-03-2015 Sinte Apoloniastraat

Afbeelding
08-04-2015 Moorselbaan
Zou het dit model zijn dat Daens bedoelde?

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

Re: Stadspark - De Wolf en Daens

Berichtdoor esja » 15 Apr 2016, 11:55

Ik vermoed dat Daens eerder verwees naar de electriciteiscabines die nu bijna allemaal verdwenen zijn, alleen dat tussen de konkers staat er nog, verdwenen maar die ik nog geweten heb waren in den "botanikken hof" en op "d'aatemert", wat ik niet meer geweten heb is op het vredeplein.
Die zijn allemaal samen aangevraagd op 1 plan en ik dacht dat ik dat hier reeds geplaatst had maar ik kan het niet terug vinden.
De nu geplaatste cabines, die ik niet kende, zien er qua stijl nieuwer uit, eerder een afgemagerde art deco.

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Stadspark - De Wolf en Daens

Berichtdoor stephane » 15 Apr 2016, 12:29

Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst


Terug naar “Eerste Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Advertentie