Handelshuis te koop

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Handelshuis te koop

Berichtdoor Alostum » 28 Feb 2015, 16:57

Op zaterdag 11 mei 1918 werd er openbaar een "schoon en welgelegen handelshuis met ijskelder, werkhuis en hof" in de Korte Zoutstraat nr. 17 verkocht.
Wie waren nu de kandidaat kopers, met genoeg geld na 4 jaar Duitse bezetting, opeisingen aan de lopende band, werkloosheid, enz...
Uiteindelijk kwam ik terecht bij René De Winter, slager-restauranthouder in de Lange Zoutstraat 23. Tussen 1918 en 1927 woonde hij in de Korte Zoutstraat 17.

Afbeelding

Hoe kwam hij nu aan voldoende kapitaal om dat handelshuis te kopen ? Toen de Duitse bezetter op zoek ging naar een nieuwe locatie en uitbater voor hun "Soldatenheim" gingen ze op zoek bij enkele handelaars in het centrum, geen enkele bleek geïnteresseerd. De Winter ging zich zelf aanbieden op de kommandantur als kandidaat uitbater, er was maar één probleem ... zijn zaak slagerij annex eetzaal op de hoek van de Lange Zoutstraat - St.Jorisstraatje was veel te klein. Hoe kon hij dit nu oplossen ? Maar beschikte zijn overbuur, Therese Goeman (weduwe Liebaut) niet over de geschikte accommodatie! Zij hield er het lokaal van de “Democratische Volksverheffing” (Daensisten) open. En de oplossing was snel gevonden. De Duitse bezetter gaf de weduwe 24 uren om haar woonst-herberg te ontruimen. Het herberggerief mocht blijven staan. Zo werd het lokaal van de Daensisten het nieuwe "Soldatenheim" met als uitbater René De Winter, hij bleef de slagerij openhouden, met als grootste afnemer natuurlijk het "Soldatenheim" en zijn vrouw en kinderen hielden het "Soldatenheim" open.

In de woelige dagen na 11 november 1918 drong een uitzinnige menigte hun woning in de Lange Zoutstraat binnen en vernielden er de inboedel.
René werd veroordeeld tot 1 jaar gevang en 25.000 fr. schadevergoeding aan de Belgische Staat voor handel met de vijand.

Een jaar later was hij een gerespecteerd man en voorzitter van het "Syndicaat der Beenhouwers van Aalst en omliggende"
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Handelshuis te koop

Berichtdoor Alostum » 28 Feb 2015, 17:25

Afbeelding

De Volksstem 21/05/1910
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Handelshuis te koop

Berichtdoor Alostum » 28 Feb 2015, 17:28

Afbeelding

De Volksstem 10/05/1935
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Handelshuis te koop

Berichtdoor Alostum » 28 Feb 2015, 17:36

Afbeelding

Waarschijnlijk Lange Zoutstraat 23 ?
Voor 1892 was de beenhouwerij in het St.Jorisstraatje, maar ik denk dat het St.Joristraatje zo geen breed voetpad had.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

dollemans
Berichten: 256
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 10:47

Re: Handelshuis te koop

Berichtdoor dollemans » 28 Feb 2015, 20:13

Wat me intrigeert in dit, verder boeiend verhaal, is die ijskelder bij een huis in volle stad.
Waar kwam dat ijs vandaan en hoe werd het in een handelshuis bewaard?
In het café van mijn meter heb ik ijsblokken zien leveren van ~20 x 20 cm en ~1 m lang,
om het bier te koelen. Die heb ik op warme dagen zien smelten "als sneeuw in de zon",
elke week nieuwe blokken.
Er was geen "ijskelder", enkel een grote massieve houten bak achterin het café.

willykiekens
Berichten: 995
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Handelshuis te koop

Berichtdoor willykiekens » 28 Feb 2015, 20:31

misschien wat ver gezocht, maar lagen in de middeleeuwen de ijskelders van Aalst niet in de Zoutstraat?

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Handelshuis te koop

Berichtdoor stephane » 01 Mar 2015, 12:02

de huidige woning in de korte zoutstraat is het pand waarde winkel van stocoma was, in de verwilderde tuin is er geen ijskelder meer!
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

dollemans
Berichten: 256
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 10:47

Re: Handelshuis te koop

Berichtdoor dollemans » 01 Mar 2015, 18:52

De enige ijskelder die ik ooit heb bezocht, onder begeleiding van een gids, was die van het kasteel in het
dorp waar wij al bijna 36 jaar wonen:
- http://home.scarlet.be/~salens1/wandeli ... rg.htm#ev7
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Kasteel_de ... #IJskelder

Een gemetste toegang met ijzeren grille toegangsdeur en dan een 20-tal meter bergaf tot in een grote
ruimte, allemaal in gewelf gemetst tot onder een natuurlijke heuvel in het bos.
Het ijs werd in de winter van de kasteelvijvers gehaald en in die kelder gestockeerd.
Het was een hele zomer bruikbaar voor koeling in een opslagruimte naast de keuken.
Allemaal volgens "prinselijke kasteel normen" , bij manier van spreken.

Dus vraag ik me af hoe ijskelders er in het midden van een grote stad eruitzagen, hoe ze werden geconstrueerd en hoe ze werden "geïsoleerd" tegen de zomerse warmte.
Ik veronderstel dat glaswol,rotswol en polyurethaanplaten toen nog niet tot de mogelijkheden behoorde.

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

Re: Handelshuis te koop

Berichtdoor esja » 01 Mar 2015, 19:52

Ik heb ook geen weet van ijskelders in de stad, enkel dat de "stedelijke" ijskelder op het eiland Chipka lag.
Deze is ook al meer dan 150 jaar verdwenen door de bouw van het zwembad aldaar.
Er zijn wel nog enkele ijskelders in Aalst en daar heb er toch al een viertal bezocht: op de Ledebaan "de Motte", in de Gerstjens (kasteel van Overhamme), op de berg van Jandoekes en in de Osbroek (kasteel van Moyersoen).
Alle liggen ze op geen al te grote afstand van vijvers en zien er uit als natuurlijke heuvels maar dat zijn ze echter niet. Ze zijn volledig aangelegd, iets hoger dan de omgeving (om smeltwater te kunnen afvoeren), zijn volledig koepelvormig gemetst en hebben een vrij kleine toegang op de noordzijde. Bovendien zijn ze overdekt met meer dan een meter aarde en hebben als additionele isolatie een beplanting van beuken die met hun dichte kruin de aarde beschermen tegen zonnestralen. Vandaar hun uitzicht van een berg in een bos. Zie elders op dit forum.

dollemans
Berichten: 256
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 10:47

Re: Handelshuis te koop

Berichtdoor dollemans » 01 Mar 2015, 20:42

Dank voor je reactie ESJA, ik ga die vier locaties die je geeft eens nader opzoeken, wie weet?
En misschien ook de rest van de locaties die "Google" geeft, maar dat gaat tijd kosten ....
Ik ben nu eenmaal gepassioneerd door het (praktische en technische) dagelijkse leven van ouders, grootouders, overgrootouders, enz.
Niet bepaald beperkt tot Aalst :oops:, sorry voor dit forum.


Terug naar “Eerste Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

Advertentie