Schuilkelders in Aalst

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Schuilkelders in Aalst

Berichtdoor Alostum » 17 Jun 2014, 20:45

Geplaatst: 01 Jan 2012 03:12 pm
stephane schreef:ben eens gaan kijken naar de schuilkelder (?) aan het NMBS gebouw (pendelparking station)

of het een schuilkelder is weet ik niet...ik heb mijn twijfels

het zijn 2 afzonderlijke eenheden, een soort van ondergrondse silo gebouwd in beton
er zijn 2 toegangswegen (zonder deuren) 2 openingen aan de bovenzijde met een soort van torentje (verluchtingstoren? rechts op de foto)

Afbeelding

Afbeelding

spanstangen:

Afbeelding

toren:

Afbeelding

zijaanzicht:

Afbeelding

toegangstrap:

Afbeelding

opening bovenzijde met afsluitdeksel:

Afbeelding

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Schuilkelders in Aalst

Berichtdoor Alostum » 17 Jun 2014, 20:45

Geplaatst: 01 Jan 2012 03:20 pm
Kozzen66 schreef:De verstevigingen die aangebracht zijn, lijken er op te wijzen dat het een bescherming is die moet dienen voor een druk van binnen naar buiten.
Werden hier soms explosieve stoffen opgeslagen?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Schuilkelders in Aalst

Berichtdoor Alostum » 17 Jun 2014, 20:46

Geplaatst: 03 Jan 2012 11:28 pm
jern schreef:Afbeelding

Zou deze foto rond het station kunnen getrokken zijn? Bekeken dat we ons voor 1940 bevinden en verwijzend naar de foto's van de tubes
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

kegels

Berichtdoor Alostum » 17 Jun 2014, 20:46

Geplaatst: 04 Jan 2012 09:58 am
willy kiekens schreef:moet zeker iets te maken hebben met de stoomtreinen, bij zoekwerk naar andere NMBS werkplaatsen is er soms ook sprake van dergelijke cylinders in beton en ingegraven. Het doel ervan wordt echter nergens gespecifieerd.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Schuilkelders in Aalst

Berichtdoor Alostum » 17 Jun 2014, 20:50

Geplaatst: 04 Jan 2012 02:05 pm
esja schreef:Het begint er stilaan op te lijken dat ik er een hobby van maak Willy tegen te spreken.
Hij heeft me het idee gegeven de schuilkelders te gaan googelen en met de trefwoorden “schuilkelder + station” vond ik:
3 Schuilkelders voor passieve luchtbescherming op de terreinen van het station van Denderleeuw.

Op volgende site

http://www.bunkergordel.be/14.020b%20Sc ... tation.htm

het gaat hier om drie schuilkelders die nog bestaan op het station van Denderleeuw, een één-persoons kelder en 2 meer-persoonskelders, wel kleiner dan die in Aalst maar wel met een identieke opbouw.
Het enige verschil is de bedekking met kasseistenen waar in Aalst er grind tegen ligt (over lag?).
Deze kelders bevinden zich steeds in de nabijheid van een oud gebouwtje en waren duidelijk voor dat personeel bedoeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Blijft nu de vraag, is dit een schuilkelder uit WO I of WO II

Wie lost dit op?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Schuilkelders in Aalst

Berichtdoor Alostum » 17 Jun 2014, 20:51

Geplaatst: 04 Jan 2012 02:19 pm
jern schreef:Als we er van uit gaan dat op mijn foto soortgelijke structuur wordt gebouwd dateren ze van WOII op mijn foto zijn hoogstwaarschijnlijk de leden van de passieve luchtbescherming te zien. Deze foto is tevens getrokken of ontwikkeld door de Aalsterse fotograaf Lescornez.
Het enige wat ik mij nu nog afvraag is of die muur te linken valt aan het Aalsterse station van voor 1940
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Schuilkelders in Aalst

Berichtdoor Alostum » 17 Jun 2014, 20:51

Geplaatst: 04 Jan 2012 03:19 pm
willy kiekens schreef:Esja, proficiat raadsel opgelost; alleen ik heb gezegd dat het iets te maken had met stoomtreinen en NMBS; wel het personeel uit die tijd werkte aan stoomtreinen en men vond deze constructies dus op meerdere plaatsen bij de NMBS. Dus heb toch ook een klein beetje meegewerkt om het probleem op te lossen. In alle geval proficiat voor uw zoekwerk.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Schuilkelders in Aalst

Berichtdoor Alostum » 17 Jun 2014, 20:52

Geplaatst: 04 Jan 2012 03:49 pm
Kozzen66 schreef:Wat van buitenuit niet te zien was, wordt duidelijk bij de foto's binnen in het bouwwerk genomen: de opbouw is zoals een riolering, met afzonderlijke buizen die naast elkaar worden gelegd (modulair in functie van het aantal personen die hier konden schuilen?) en de stangen dienden gewoon om het geheel aan elkaar te houden.
Raadsel inderdaad opgelost en inderdaad, proficiat aan esja.
Trouwens, ik sta meer dan eens verwonderd over wat hier op dat forum opgedoken wordt!
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Schuilkelders in Aalst

Berichtdoor Alostum » 17 Jun 2014, 20:52

Geplaatst: 04 Jan 2012 05:19 pm
jern schreef:Ook in Ninove zijn er soortgelijke kelders te vinden
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Schuilkelders in Aalst

Berichtdoor Alostum » 17 Jun 2014, 20:54

Geplaatst: 04 Jan 2012 07:28 pm
stephane schreef:Bedankt Esja!

Waar er in Denderleeuw kasseistenen als afwerking gebruikt werd, gebruikte men in Aalst betonstenen. Rechts van de schouw kan je hier nog een fragment van zien:

Afbeelding

en op de bovenstaande fotoreeks (laatste foto) kan je rechts tegen de balustrade nog enkele opgestapelde resten zien...

de ligging van deze bunker ligt wel raar...tegen een een balustrade waar het straatniveau een 6-tal meter lager ligt! Er is plaats voldoende op dit terrein om zo iets te bouwen lijkt mij...de overzijde van de straat is ook gebombardeerd geweest (zie andere link) dus deze bunker zal zijn nut wel bewezen hebben...

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Tweede Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Advertentie