Groot Aquarium in de Denderstraat.

Moderators: Alostum, david, janlouies

shaddorry
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 Jun 2014, 04:45

Groot Aquarium in de Denderstraat.

Berichtdoor shaddorry » 01 Jun 2014, 04:59

Uit een oud krantenartikel uit 1878 vernam ik dat er vroeger in de denderstraat een aquarium was in een groot gebouw. Dit aquarium zou huis hebben geboden aan het Hofstaadse "grachtmonster" Koben Spek, dat in die periode is opgevist. Hij zou naar schatting ongeveer 80 kilo gewogen hebben. Later zou het dier klaarblijkelijk ook ontsnapt zijn geweest. Nu heeft me dat wel nieuwsgierig gemaakt naar beeldmatereaal van het aquarium. Een foto van dat "monster" zou natuurlijk wel een tof extraatje zijn. ;)

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: Groot Aquarium in de Denderstraat.

Berichtdoor janlouies » 14 Jun 2014, 21:33

Reeds op 22 juli 1877 heeft De Denderbode het over Koben Spek: 'De vrijdenkers ontsnappen niet aan de klauwen van Koben Spek'. Uit de tekst kan afgeleid worden dat met 'Koben Spek' de politie of gendarmerie bedoeld wordt. De vrijdenkers zijn dan de liberalen van het blad 'Het Verbond'. In dezelfde Denderbode verschijnt dan in februari 1878 het verhaal van de wonderbaarlijke visvangst te Hofstade en de tentoonstelling in 'een groot aquarium in de Denderstraat'. Het beest ontsnapte volgens een artikel van 14 juli van dat jaar, dus vijf maand na de vangst, en veranderde in een 'verschrikkelijk v' (varken?), dat door de boeren weer verkocht werd in een herberg in de Denderstraat. Allicht gaat het hier op satirische schotschriften van de Katholieken tegen de Liberalen, maar de ware toedracht is me niet duidelijk.


Terug naar “Straten, pleinen, monumenten en gebouwen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Advertentie