Hoe oud zijn de huizen in de Steenstraat, Koolstraat enz. ?

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Hoe oud zijn de huizen in de Steenstraat, Koolstraat enz. ?

Berichtdoor Alostum » 29 Mei 2014, 10:48

Geplaatst: 07 Jul 2012 12:49 am
muesli schreef:Mijn oudershuis staat in de Steenstraat, dicht bij de Koolstraat.
Enkele jaren geleden heb ik dit huis volledig verbouwd en bij het graven van de funderingen voor een nieuwe achterbouw vond de aannemer een soort gewelf dat opgevuld was met oude rommel.
Ik heb altijd horen zeggen dat dit huis met 4 aanpalende woningen in de Steenstraat rond 1870-75 gebouwd zou zijn, gelijktijdig met de huizen in de Koolstraat.

Op de kadasterkaart van 1860 zie ik nog geen Dirk Martensstraat, Koolstraat, Steenstraat of Klottestraat. Wel de oude kapel van Meuleschette met de beek en een gebied dat "Steentjes" noemt. De naam Steenstraat komt dus waarschijnlijk daarvan.

Op de site van de stad Aalst (stadswijken en buurten : volksplaats) lees ik het volgende "In de Atlas der Buurtwegen uit 1845 is er sprake van de Sint-Annalos, de Schaubroeklos, het Eenegemwegsken en het Beekveldwegsken. Een los is een niet-openbare weg die toegang geeft tot een stuk land.
Het zou tot het midden van de negentiende eeuw duren vooraleer er in Aalst voor het eerst een hele wijk werd gepland en aangelegd en dan nog buiten de stadswallen en vesten. Na de verbreding van de Koolstraat in 1866 en de aanleg van de Dirk Martensstraat eind negentiende eeuw trok men begin twintigste eeuw een tramspoor tot aan de Gentse Steenweg. De buurtwegen tussen de Koolstraat en de Sint-Annaweg kregen in 1901 een heuse straatnaam (Klottestraat en Steenstraat). Net voor de Eerste Wereldoorlog ontstonden er straten tussen de Meuleschettestraat, Dirk Martensstraat en Ledebaan met als doel woongelegenheid te creëren. Ze werden genoemd naar beroemde Aalstenaars zoals Pieter Coecke, Jan-Baptist Wellekens, Joseph François Kluyskens, Cornelius De Schrijver, Romaan De Visschere, Guilielmus Caudron, Jozef Meganck, Vilain XIIII en Valerius De Saedeleer.
"

De Steenstraat moet dus samen met de Koolstraat en Klottestraat een van de oudste straten zijn bij de eerste uitbreiding buiten de Stadswallen. Men had waarschijnlijk nood aan woningen door de oprukkende industriële revolutie.
Ik heb nog de oude koopakte van de woning gevonden uit 1921 van de vorige eigenares (Hélène De Meersman). Mijn ouders kochten de woning van haar in 1947.

Deze akte is interessant omdat het een openbare verkoop was van ten minste 21 loten want men spreekt in de akte van koop eenentwintig.
Waarschijnlijk betrof het dus de hele straat aan de rechterkant gezien vanaf de Koolstraat, met de oudste huizen (huisnummers 3, 5, 7, 9 en 11) en daarachter weiland en bos.

De huizen vanaf nummer 13 tot aan de Sint Annalaan zijn in cottagestijl en werden gebouwd rond 1925, dus na deze openbare verkoop van de gronden.

Interessant om lezen in deze akte zijn ook de verschillende erfdienstbaarheden voor putten, aflopen, toiletten enz. Ik herinner me dat wij met de buur een gemeenschappelijke pompwaterput en beerput hadden. De WC van de buur stond met een insprong op onze eigendom enz.

Kan iemand mij verder helpen met het zoeken naar het bouwjaar van de eerste huizen in de Steenstraat (en Koolstraat en Klottestraat) ?

Wie zouden de verkopers geweest zijn in 1921 ? In de akte spreekt men van E.H. Léon D'Hondt, erfgenaam van wijlen Dame Clothilde D'Hondt (overleden in 1913 in Bern in Zwitserland) gehuwd met Laurent Wauthier, dokter ? Clothilde D'Hondt moet dus grootgrondbezitster geweest zijn.

Bedankt voor alle medewerking,
Raf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Shot at 2012-07-06
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Hoe oud zijn de huizen in de Steenstraat, Koolstraat enz

Berichtdoor Alostum » 29 Mei 2014, 10:48

Geplaatst: 07 Jul 2012 10:10 am
stephane schreef:Onstaan van deze straten in:

Dirk Martenstraat: 1910
Koolstraat: 1856 ( 8 huizen in 1856 )
Steenstraat:1901 ( bouw van 16 huizen door SM Goedkope Woningen in 1923?)
Schoolstraat: 1867 ( aankoop van gronden De Strooper-Depré )
Klottestraat: 1845 ( bouw van 25 woonhuizen in 1898 door L. Wauthier, geneesheer )

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Hoe oud zijn de huizen in de Steenstraat, Koolstraat enz

Berichtdoor Alostum » 29 Mei 2014, 10:48

Geplaatst: 07 Jul 2012 12:42 pm
stephane schreef:Laurent Wauthier was geneesheer, (afgestudeerd in 1880 met onderscheiding) in de Leopoldstraat ( 1892 )
In 1910 is hij tot Ridder benoemd van het Orde der Kroon in hoedanigheid van kapitein-dokter der burgerwacht.

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Hoe oud zijn de huizen in de Steenstraat, Koolstraat enz

Berichtdoor Alostum » 29 Mei 2014, 10:49

Geplaatst: 07 Jul 2012 01:09 pm
stephane schreef:Armand D'Hondt

Den denderbode, 16/03/1911

Afbeelding

De familie D'Hondt had rond 1900 gronden in de ruime omgeving van de St Annalaan/Oude Gentsebaan...


stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Hoe oud zijn de huizen in de Steenstraat, Koolstraat enz

Berichtdoor Alostum » 29 Mei 2014, 10:52

Geplaatst: 07 Jul 2012 01:36 pm
stephane schreef:Steenstraat in 1980

Rijwoningen in cottagestijl

Afbeelding

Afbeelding

Koolstraat

Afbeelding

Koolstraat/Steenstraat

Afbeelding

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Hoe oud zijn de huizen in de Steenstraat, Koolstraat enz

Berichtdoor Alostum » 29 Mei 2014, 10:53

Geplaatst: 07 Jul 2012 05:57 pm
muesli schreef:Hallo Stephane,

Bedankt reeds voor uw reacties en opzoekingen!

Dat er in de Koolstraat in 1856 slechts 8 huizen zouden gestaan hebben kan kloppen. Waarschijnlijk boerderijen.

In de Steenstraat zijn er inderdaad in 1923 (ik dacht 1925 maar uw informatie zal wel juister zijn) een reeks huizen gebouwd in cottagestijl. Dit klopt perfect met de openbare verkoop van de huizen en de gronden in december 1921 door de erfgenamen van Clothilde D'Hondt. Het eerste huis uit 1923 naast de oudere rijwoningen was dat van Théo Meersman (glasramen).

Dat er in de Klottestraat in 1898 25 rijhuizen gebouwd werden door dokter Laurent Wauthier (echtgenoot van Clothilde D'Hondt) wist ik niet. Ik heb wel altijd horen zeggen dat de huizen in de Vakschoolstraat (Klottestraat) jonger waren dan die van de Steenstraat en de Koolstraat.

Misschien heeft diezelfde L. Wauthier rond 1870-75 de rijhuizen in de Koolstraat en vooraan in de Steenstraat gebouwd en was het hele gebied "Steentjes" hun eigendom ?

Ik heb hier een luchtfoto van de blok Steenstraat/Koolstraat/Vakschoolstraat/St. Annalaan bijgevoegd (foto die ik genomen heb rond 1975). Op de afdruk daaronder heb ik in het rood de lijnen van de straten en de van oudste huizen getrokken. De overkant van de Steenstraat is landbouwgrond gebleven tot in de jaren zestig met de boerderij van De Kegel (bij Kegels zegden wij). Op deze luchtfoto ziet u dat de straat nog lang niet volgebouwd was in 1975.

Misschien kan meer informatie over deze verkoop uit 1921 gevonden worden in de archieven van notaris Herssens (aktief van 1914 tot 1931 te Aalst heb ik gelezen). Ik krijg echter geen toegang tot deze archieven.

Raf.

Afbeelding

Afbeelding

Shot at 2012-07-07
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Hoe oud zijn de huizen in de Steenstraat, Koolstraat enz

Berichtdoor Alostum » 29 Mei 2014, 10:55

Geplaatst: 09 Jul 2012 01:18 pm
stephane schreef:De Voorpost, 28/09/1973

Afbeelding

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Hoe oud zijn de huizen in de Steenstraat, Koolstraat enz

Berichtdoor Alostum » 29 Mei 2014, 10:55

Geplaatst: 01 Aug 2012 11:19 am
stephane schreef:"De Puytenput"

Alhoewel de Franse maarschalk Turenne reeds in 1667 de Aalsterse stadsvesten “militair” uit de weg ruimde, bleef de onmiddellijke omgeving “buiten de stadspoorten” haar landelijk karakter behouden. Zo duurde het tot 1841 alvorens de laatste stadsgrachten gedempt werden.

Waar wij nu de School- en de Meuleschettestraat kennen, liep een voetweg, net breed genoeg om te dienen als leewech voor eene coe met een zeele. Deze 551m lange Puytenputvoetweg leidde van de Gentsestraat naar de Puytenput, waar ook de Leedsche Heirbaan, de Klottestraat (nu gedeeltelijk Sinte Annalaan en Vakschool-straat) en de “Kwade straat” (V. De Saedeleerstraat) samenkwamen.

Op enkele hoeven en de afspanning In ‘t Puytenlaweit (begin Ledebaan) na, viel er nagenoeg geen bebouwing te bespeuren.

Op de betreffende kaart in de Atlas der Buurtwegen (1841) is duidelijk te zien hoe deze viersprong zich slingerde rond de driekante Puytenput, een met eendenkroos bedekte vijver, die dienst deed als drinkput voor het vee op de meersen van de Asscherendries, aan weerszijden van de Leedsche Heirbaan.

Toen in de beginjaren van de 20ste eeuw het huidige stratenplan vorm kreeg, werd de kikkerpoel Puytenput gedicht met allerlei afval en afgedekt met een aslaag. Bij de heraanleg van de Ledebaan in 1947 werd het kruispunt verhard met kasseien.

De Puytenput bleef als toponiem bewaard en wordt o.a. bezongen in het clublied van Eendracht Aalst, dat overigens zijn eerste speelveld vond op de plek waar zich nu de VTI-sporthal bevindt.

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

familie D'Hondt

Berichtdoor Alostum » 29 Mei 2014, 10:56

Geplaatst: 01 Aug 2012 05:38 pm
esja schreef:De familie D'Hondt komt oorspronkelijk van Lede. De hoeve bestaat nog, op de Keiberg en is nog bewoond door een D'Hondt.
Jean Baptiste D'Hondt, geboren in 1773 te Lede koopt in 1815 de zeepziederij op de Gentse Steenweg (tussen Koolstraat en St. Annalaan).
Ik heb geen volledige stamboom, weet enkel dat hier minstens twee kinderen waren, Benedictus Edmondus (Aalst °1819 +1888) en Clothilde.
Clothilde huwt met Laurent Wauthier (Aalst °27-02-1857 +15-04-1921).
Hoewel de verkoopacte specifieerd dat ze in 1887 een huwelijkscontract aangaan en ze beide van Aalst zijn kan ik in de burgerlijke stand geen huwelijk van dit koppel vinden.
In tegenstrijd met de gegevens van Stephane heb ik in mijn gegevens dat Laurent zijn docterspraktijk op de Grote Markt had, in het oud huis Malego.
Van haar broer, Edmond, heb ik slechts 1 kind in mijn databank, Amandus (en niet Armand) Marie Ghislenus, die de zeepziederij verderzet.
Door zijn huwelijk met Irma De Hert verbindt hij de familie D'hondt niet alleen met De Hert maar ook met Liénart en Gheeraerdts.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Hoe oud zijn de huizen in de Steenstraat, Koolstraat enz

Berichtdoor Alostum » 29 Mei 2014, 10:57

Geplaatst: 01 Aug 2012 11:52 pm
muesli schreef:Hallo esja en Stephane,

Bedankt voor het opzoekwerk!
Stilaan begint de herkomst nu duidelijk te worden. Op het kadasterplan uit 1860 staat de ganse blok tussen (huidige) Koolstraat, Steenstraat, Vakschoolstraat en Sinte-Annalaan aangeduid als sectie C Nr 577 (behalve twee veel kleinere percelen aan de Koolstraat (nummers 575 en 576). Dit ganse blok was dus eigendom van Clothilde D'Hondt, dochter van Jean-Baptiste D'Hondt van de zeepziederij.
De akte vermeldt wel dat Clothilde D'Hondt met Laurent Wauthier een huwelijkscontract afgesloten hadden op 2 oktober 1886 en niet 1887. Vandaar dat je ze niet gevonden hebt waarschijnlijk op de burgerlijke stand. Ze kunnen ook vroeger getrouwd zijn en pas later in 1886 een contract gesloten hebben.
Op het plan van 1860 staan nog geen huizen in de Steenstraat. Het contract van 1923 vermeldt wel de huizenrij van de hoek tot juist voor glazenier Meersman. De rest was bouwgrond waar nadien de huizen in cottagestijl op gebouwd werden.
Misschien zijn er latere kadasterplannen (tussen 1860 en 1900) ook ergens raadpleegbaar ?
Het ganse blok aan de overkant van de voetweg die later Steenstraat werd, staat op het kadasterplan onder sectie C nummers 574a en 573a. De hoeve staat er reeds op en dit is zo gebleven gedurende mijn ganse jeugdjaren.
Op het kadasterplan van 1860 staat ook de weg van de Gentse Steenweg via het eerste deel van Koolstraat en via de Klottestraat (Vakschoolstraat) naar de driehoekige Puytenput. De Ledebaan noemt op dit plan "Weg van Dendermonde naer Aelst"
Raf.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Straten, pleinen, monumenten en gebouwen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

Advertentie