Hersthage en Borluutstraat

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Hersthage en Borluutstraat

Berichtdoor Alostum » 29 Mei 2014, 10:32

Geplaatst: 03 Nov 2010 05:38 pm
Jerommeke schreef:De Hertshage staat in de geschiedenisboeken bekend door “De slag bij de Hertshaag”.

Diederik van den Elzas was door de Vlamingen tot graaf van Vlaanderen uitgeroepen en Willem van Normandië, bijgenaamd Willem Clito werd de troon ontnomen.
Hierdoor trok Willem ten oorlog en versloeg de opstandelingen in de slag bij Akspoele (Tielt) en Diederik vluchtte naar Aalst om zich in de burcht van Iwein van Aalst te verschuilen.
Hij werd echter achtervolgd en op 12 juli 1128 kwamen de Normandiërs voor de muren van de stad Aalst te staan en sloegen hun kamp op in de Hertshage.
De veldslag begon op 20 juli 1128 en verscheidene dagen woedde er een verbeten strijd waarbij op 22 juli Willem boven zijn rechteroog getroffen werd door een pijl afgevuurd door de Aalsterse voetboogschutter Niklaas Borluut.
Gekwetst viel hij van zijn paard en wilde de strijd te voet verder zetten toen hij met een speer in de arm en schouder getroffen werd. Niklaas werd echter door een bijlslag getroffen en viel dodelijk getroffen neer.
Willem werd zwaar gewond naar zijn tent gebracht waar hij ondanks de beste zorgen, aan wondontsteking, vijf dagen later op 27 juli 1128 overleed.
Hij werd later overgebracht naar Frankrijk en begraven in de Sint Bertinus abdij van Sint Omaars.
De heldhaftige Aalstenaars behaalden een schitterende overwinning, de invallers werden verdreven en Diederik bleef graaf van Vlaanderen.

Ongeveer zevenhonderd jaar later, in de lente van 1808, was landbouwer Judocus Keymeulen bezig met het gras te maaien in de Hertshage, aan de kant van een gracht in de buurt van het latere hospitaal toen hij in de modder een grote steen ontdekte.
Bij nader inzien bevatte deze steen de volgende inscriptie:

CY FVST OCCIS
GVILLAVME
DE NORMANDYE
1128

Vrij vertaald : HIER WERD GUILLAUME DE NORMANDIE DOOR EEN PIJL GEDOOD 1128.
De gedenksteen duidde dus de plaats aan waar Willem van Normandië overleed of zijn dodelijke verwondingen opliep.
Ter plaatse werd een akte van proces verbaal opgemaakt en de steen werd naar het stadhuis overgebracht.

Nu tweehonderd jaar later zou deze akte nog altijd bestaan, alleen weet niemand meer waar de gedenksteen gebleven is.
Samen met het stadsarchief ben ik op zoek naar het origineel proces verbaal, benieuwd of we iets zullen terugvinden.

Niklaas kreeg later een straat, aan de Hertshage gelegen, naar hem genoemd, Borluutstraat.

Afbeelding

Iwein van Aalst trouwde na de veldslag met Lauretta, de dochter van Diederik van den Elzas.
Later werden zij in de carnavalstoet opgevoerd als de beide stadsreuzen, Iwein en Lauretta.

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Hersthage en Borluutstraat

Berichtdoor Alostum » 29 Mei 2014, 10:33

Geplaatst: 20 Dec 2013 02:49 pm
keymeulens schreef:In de lente van 1808, was landbouwer Judocus Keymeulen bezig met het gras te maaien in de Hertshage, aan de kant van een gracht in de buurt van het latere hospitaal toen hij in de modder een grote steen ontdekte.
>
fijn dit te vernemen want ikzelf ben een Keymeulen op zoek naar zijn roots. Daarbij was ik op zoek naar meer info over het oudste personage in mijn stamboom, Judocus Keymeulen.

De gedenksteen duidde dus de plaats aan waar Willem van Normandië overleed of zijn dodelijke verwondingen opliep. Ter plaatse werd een akte van proces verbaal opgemaakt en de steen werd naar het stadhuis overgebracht. Nu tweehonderd jaar later zou deze akte nog altijd bestaan, alleen weet niemand meer waar de gedenksteen gebleven is.
Samen met het stadsarchief ben ik op zoek naar het origineel proces verbaal, benieuwd of we iets zullen terugvinden.

> Ik moet U als 'erfgenaam' melden dat deze niet in het bezit van onze familie is. :lol:

Ik ben zéér benieuwd naar het verdere vervolg!
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Hersthage en Borluutstraat

Berichtdoor Alostum » 29 Mei 2014, 10:33

Geplaatst: 20 Dec 2013 09:12 pm
Jerommeke schreef:De informatie komt uit het boek "Aalst, Historiek der Oude Straten" van Petrus Van Nuffel.

Citaat:

Zeven eeuwen later, den 22 Januari 1808, waren de landbouwer Judocus Keymeulen en zijne 17-jarige dochter Anna Catharina, in de Hertshaag, bezig met gras af te maaien.
Zij bevonden zich aan den boord van een grachtje, scheidende naar het noorden den eigendom van het hospitaal en dezen van Jan van de Meerssche (deken der Pourquoisen, Hoveniersgilde opgericht in 1686), en naar het zuiden, aan den voet van eenen treurwilg, op ongeveer 19 roeden Aalstersche maat van den ouden Dender; dit was juist ter plaatse waar heden het buitengoed van M. Emiel van de Meerssche staat.
Daar ontdekte Judocus Keymeulen eenen zwaren steen, waarin gegrift was:

CY FVST OCCIS
GVILLAVME
DE NORMANDYE
1128
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Hersthage en Borluutstraat

Berichtdoor Alostum » 29 Mei 2014, 10:34

Geplaatst: 03 Apr 2014 08:09 pm
Nirron schreef:Is er ondertussen al wat meer bekend?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Hersthage en Borluutstraat

Berichtdoor Alostum » 29 Mei 2014, 10:36

Geplaatst: 07 Apr 2014 08:10 am
keymeulens schreef:neen, niet van mijn kant. Heb me wel ingeschreven in het archief en was reeds bij de vereniging van familienamen in Erembodegem maar wegens tijdgebrek heb ik niet verder kunnen zoeken. Alle info is welkom maar heb begrepen dat deze info vinden niet zo eenvoudig is eens voor 1800
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Keimi
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 Sep 2020, 11:41

Re: Hersthage en Borluutstraat

Berichtdoor Keimi » 04 Okt 2020, 22:58

Mijn Overgrootvader in 9-de knoopsgat was Judocus Keymeulen. Hij komt inderdaad voor in de geschiedenis gezien ze bij de verhuis van oud hospitaal naar Hertshaege er de gedenksteen in de beek vonden. De steen en alle informatie errond is zoek. Onlangs is er wel een mooi boekje verschenen Iwein Van Aelst uitgegeven door Ariel Van den Bossche.

https://www.hln.be/in-de-buurt/aalst/ge ... ~ab9ec158/

Verder heb ik een stamboom 9-generaties van de fam Keymeulen, iets waar nog steeds leuke verassingen teweeg brengt :)


Terug naar “Straten, pleinen, monumenten en gebouwen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

Advertentie