De Hoveniersstraat & Co Anno 2014 en even terug in de tijd

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

De Hoveniersstraat & Co Anno 2014 en even terug in de tijd

Berichtdoor Alostum » 28 Mei 2014, 21:26

Geplaatst: 20 Feb 2014 03:57 pm
La Fontaine schreef:Het was één van die langgeplande verblijven bij dochters lief in België.
Die week in het vaderland bood me een ideale gelegenheid om nog eens in mijn verleden te duiken.
Ik plande twee schoolbezoeken, eentje aan het Groot College en eentje aan het Klein. Mijn wedervaren aldaar bevinden zich in afzonderlijke bijdragen.

http://aalstwaarisdetijd.forumup.be/vie ... arisdetijd

http://aalstwaarisdetijd.forumup.be/vie ... arisdetijd


In die week ben ik met de camera in de hand en zonder vast doel voor ogen gaan kuieren in de Hoveniersstraat.Het leek mij er behoorlijk levendig, rekening houdend met de weersomstandigheden en het tijdstip.

Afbeelding

Afbeelding

Ik nam foto’s van de voor- en achterzijde van mijn ouderlijk huis, waar ooit de Wasserij De Zwaan had bestaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het gelijkvloers herbergt thans een decoratiezaak. Ik heb een praatje gemaakt met een vriendelijke verkoopster van vreemde origine. Ze had evenwel totaal geen notie van het verleden van het gebouw of van de gewezen bewoners uit de vorige eeuw.

Op haar aanraden ben ik gaan aanbellen bij de twee bovenliggende en te koop staande appartementen. De parlofoon bleek een onhandige spreekbuis en mijn verhaal van “vroegere bewoner” bracht geen zoden aan de dijk: de deur bleef dicht.

Dan nog maar een bijkomende fotoshoot echter abrupt gestopt door een allochtone winkelierster van enkele panden verder : "Meneer, meneer, stop, geen foto aub!" Ik benieuwd naar binnen om te vragen wat er scheelde. Ook hier bracht mijn verhaal van "gewezen" buur geen soelaas. Zelfs het begrip en de verbale steun van haar echtgenoot kon de vrouw niet vermurwen. Ze had al genoeg problemen gehad met een bepaalde politieke partij naar verluidt en een foto schieten van haar halal reclame op de vitrine zag ze daarom in het geheel niet zitten. Alle begrip maar toch jammer.

Gelukkig waren er in de buurt nog Alain en Inge, keurslagers in hetzelfde pand als wijlen hun collega beenhouwer “Chalen Slap”, een paar generaties eerder. Een traditie van kwaliteit die overeind is gebleven.

Afbeelding

Ik toog verder en draaide de hoek om naar de Moorselbaan. Wat een wereld van verschil! Een commerciële woestijn zowaar, die rechterkant van de straat; zowat alle panden staan te huur.

Afbeelding

Afbeelding

De paardenkop boven de poort van "Moens" deelde in de miserie en keek mistroostig op mij neer met de afbladderende verf als een orgelpunt in mineur.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan de linkerkant van het begin van de Moorselbaan bevindt zich thans een site met sociale woningen, de erfopvolging van wijlen het slachthuis onzaliger gedachtenis.
Keurig maar wat levenloos.

Afbeelding

Ik zette mijn weg verder en belandde bovenaan de Hovenierstraat bij mijn oude kleuterschool, thans 't Krawietelken genaamd. Een blij weerzien, verwoord in een apart verhaaltje.

http://aalstwaarisdetijd.forumup.be/vie ... arisdetijd

Op mijn terugweg nog eens een eindje de Jan De Windtstraat ingeslagen

Afbeelding

en aan het huis met zijn glanzende witte en groene tegels aangebeld.

Afbeelding

Ooit woonden hier mijn Tante en Nonkel het hun vier kinderen. Aan de verbaasde jonge huismoeder die de deur op een kier hield vroeg ik of in de tuin de grote kerselaar nog stond, waarin we zo vaak zijn geklommen. Haar reactie leerde mij dat hij het niet had overleefd en ze glimlachte zachtjes de deur dicht.

Ik bleef nog wat mijmeren aan het huis van de electrieker Richard de Bruyn, met eveneens een blinkende gevelfaçade. De vitrine was afgeschermd. Ooit stond daar een van de eerste TV’s in Aalst te spelen en was ik een van de toeschouwers op de stoep.

Afbeelding

Via de Molendries liep ik naar de St Annabrug. Een traject dat ik in mijn jeugd zo’n duizend keer moet hebben gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

De Dender oogde een stuk gezonder dan destijds, toen af en toe zelfs ganse partijen dik wit schuim op het donkere water onder brug doorstroomden, als ijsschotsen maar dan veel minder ecologisch.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De oevers van de rivier lijken keuriger maar kaler dan toen.Veel meer grijs, het grijs van steen en beton. Gelukkig is er het nieuwe gebouw van de ex-Filature du Canal en ex- Post. De rood, wit, gele kleuren van stad ogen mooi. Nog wat meer groen zou niet misstaan.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Hoveniersstraat & Co Anno 2014 en even terug in de ti

Berichtdoor Alostum » 28 Mei 2014, 21:27

Geplaatst: 20 Feb 2014 05:31 pm
willy kiekens schreef:La Fontaine, gegroet,
Waarom heb je niet even aangebeld bij "Jang van 't Steireken, hij is er geboren en getogen en woonde er al, als gebuur, toen jij geboren werd. Hij is misschien nog de enige oorspronkelijke bewoner van gans de Molendries en die er bovendien nog steeds met zijn volle goesting woont en gerespecteerd word door de meeste van de "nieuwe Aalstenaars"
Ik ken Jan al meer dan 50 jaar en heb hem nooit anders geweten dan lachend en vriendelijk tegen iedereen. Ik beschouw hem daarom, samen met Kamiel Sergeant, als de enige echte "manen van oever 't woter."
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Hoveniersstraat & Co Anno 2014 en even terug in de ti

Berichtdoor Alostum » 28 Mei 2014, 21:27

Geplaatst: 20 Feb 2014 05:41 pm
La Fontaine schreef:Nobody is perfect Willy, ik was hem "grad" vergeten die dag. Maar ik ga je goeie raad opvolgen en dat als het kan eens doen in het najaar, bij onze eerstvolgende trip naar België zoals het er nu naar uitziet.
Andre
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Straten, pleinen, monumenten en gebouwen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

Advertentie