De Hovenierstraat, Varkensmarkt en Hoge Vesten

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

De Hovenierstraat, Varkensmarkt en Hoge Vesten

Berichtdoor Alostum » 28 Mei 2014, 21:08

Geplaatst: 13 Nov 2012 04:29 pm
La Fontaine schreef:Onze straat vormde in de jaren vijftig van vorige eeuw, samen met de Molendries, het drukste handelscentrum van “de slechte kant van de Dender” ( de linker met het centrum en de rijkere buurten, de goeie zijnde). Ze vormden de verbinding via de Sint-Anna-brug van het centrum van Aalst met de wijk Mijlbeek en achterliggende gemeenten als Herdersem, Moorsel en dergelijke. Aan het kruispunt met Moorselbaan en de Binnenstraat was er toen nog geen sprake van een doorgang naar de Varkensmarkt, wat meteen verklaarde waarom toen al de verkeersdrukte daar bij momenten ware files kon veroorzaken.
De Varkensmarkt en de Hoge Vesten
Een kind ontwikkelt langzamerhand een besef dat er sociale lagen bestaan, deze waarin zich zijn eigen gezin bevindt en die erboven en eronder.
De pleintjes, straten, huizen van de stadswijk waarin het opgroeit maken deel uit van de natuurlijke habitat van een kind.
De hoveniersstraat was ten dele een handelsstraat, een soort rijke slagader waarrond zich een gans kluwen van straten en straatjes had ontwikkeld, net aders en bloedvaten . De meesten bestonden uit arbeidershuisjes met hier en daar een burgerhuis.
Op latere leeftijd wordt niet alleen de afstand duidelijker en scherper met de zogenaamde sociaal mindere klassen, men gaat ook meer kunnen inzoomen op de beperktheden van de eigen biotoop en de verschillen met het meer gegoede en/of cultureel meer ontwikkelde delen van de bevolking.
Mijn kinderjaren speelden zich af in die eenvoudige buurt, op de stoepen van de Jan De Windstraat, de Slotstraat, de Bolleweg, de Moorselbaan, de Molendries, de Hoveniersstraat.
De plek met veruit de grootste bekendheid was en is ongetwijfeld de Varkensmarkt en dit om meer dan één reden : Er werd daar destijds op zondagmorgen een heuse rommelmarkt georganiseerd. Erg vaak heb ik ze niet evenwel niet bezocht; het lopen snuisteren in dat soort mercantiel gebeuren paste minder in het levenspatroon van mijn ouders. Toen ik de leeftijd van relatieve onafhankelijkheid had bereikt, was het verschijnsel reeds verschrompeld tot een paar aftandse kraampjes voor een handvol “diehards”.
Aangezien de fameuze “doorsteek” pas later werd gerealiseerd, kon dit plein in die tijd als relatief verkeersluw worden bestempeld. Dit verklaart misschien waarom er daar tijdens het seizoen kaatswedstrijden werden georganiseerd. Voor niet ingewijden, de kaatssport is een mannelijke sport met een keihard balletje, gespeeld door twee ploegen, een in één trapezium en één in een rechthoek. Regelmatig wisselen ze van kant om te “leveren” ( de bal in het spel te brengen).
Als toeschouwer riskeerde je na verloop van tijd wel een kramp in de nek.
Er was ook een liedje, misschien wel het enige, dat ik leerde van mijn grootvader :
“ Wer zijn jongens van de Veirkemet, as we nie’en weirken emmen giene fret, zekken dingen, zekke, dingen, is da na nie grof?
Het zou later als een van de eerste carnavalliedjes op een 45-toerenplaat geperst worden door Prins Jean-Paul en in Aalst de status van “klassieker” verwerven.
Aan een uithoek van de Varkensmarkt, tussen Molendries en Hoveniersstraat begint een smal straatje, De Hoge Vesten, volgestouwd met de kleinst mogelijke arbeidershuisjes. Als iemand zijn
De naam is nochtans eervol en verwijst naar de middeleeuwen, toen de stad nog omwald was. Een andere straat in Aalst verwijst, zij het in het dialect, eveneens naar dit historisch fenomeen. Met name het Keizerlijk Plein is eveneens gekend als “ De Vesten”; simpelweg de vesten, maar oh zo deftig met nog tal van panden met heuse inrijpoorten voor koetsen, huizen van notabelen allerhande waardig.
Een gemeenschappelijk verleden maar meer dan een wereld van verschil.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Hovenierstraat, Varkensmarkt en Hoge Vesten

Berichtdoor Alostum » 28 Mei 2014, 21:10

Geplaatst: 29 Nov 2012 04:55 pm
stephane schreef:oorlogsjaren 14/18

Afbeelding

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Hovenierstraat, Varkensmarkt en Hoge Vesten

Berichtdoor Alostum » 28 Mei 2014, 21:10

Geplaatst: 30 Nov 2012 12:25 am
La Fontaine schreef:Een aangrijpende foto; ik kan nochtans niet uitmaken welk stukje van de straat hier afgebeeld wordt.
Eén bedenking: ik ben in mijn jeugd, en waarschijnlijk was ik niet alleen, nooit geconfronteerd of gewezen op de gruwelen die de eerste wereldoorlog in een korte tijdspanne (de late zomer en na zomer van 1914) waarmee onze voorouders echt geconfronteerd werden... Een getuigenis als deze foto maakt meteen duidelijk waarom de inval van de Duitsers in 1940 zo'n paniek-golf veroorzaakte, gevolgd door een massale vlucht naar Frankrijk...
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Hovenierstraat, Varkensmarkt en Hoge Vesten

Berichtdoor Alostum » 28 Mei 2014, 21:11

Geplaatst: 17 Feb 2014 08:16 am
stephane schreef:Afbeelding

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Straten, pleinen, monumenten en gebouwen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Advertentie