esja schreef:Niet dadelijk monumenten maar wel gekende punten in Aalst
In 1913 werd bouwvergunning gevraagd voor 5 cabines voor de elektriciteitsbedeling in Aalst
Dit plan was getekend door de stadsarchitect Goethals
Dit waren de aangevraagde cabines:
De cabine op de houtmarkt (met pissijn):
Die ik nog weten wegnemen heb en op postkaarten voorkomt
Een tweede cabine wordt aangevraagd voor de Dirk Martensstraat:
Of deze ooit in de Dirk Martensstraat gebouwd is weet ik niet, zou die kunnen op den Botanieken Hof gezet zijn?
Hier een postkaart zonder en met de cabine
De uitgevoerde cabine komt wel niet overeen met de tekening van de Dirk Martensstraat
Een volgende cabine was voorzien voor de Nijverheidsstraat (Dr Sierensstraat)
Ook met deze tekening komt de cabine van den Botanieken Hof niet overeen.
Wat mij echter meest verward is de spouwmuur, die zou er kunnen op wijzen dat dit gebouw ergens tegenaan gebouwd is, de andere gebouwen vertonen geen spouwmuur.
Waar tegen?
Verder was er nog een cabine voorzien in de muur van de ophoging van de spoorlijn (hoe noem je zo een muur?) op de Vaartkaai
Die kan ik niet thuisbrengen tenzij die vervangen is door de nog bestaande cabine tussen de twee konkers.
Een laatste was voorzien voor de Kat. Die heb ik nooit geweten en nooit een afbeelding van gezien.
Blijkbaar ook een met een pissijn – opgebouwd tussen de konkers?
Bron: bouwaanvragen 1913-SAA + digitaal archief jos depryck
Elektriceitscabines
Moderators: Alostum, david, janlouies
Elektriceitscabines
Geplaatst: 25 Dec 2011 01:29 am
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)
Re: Elektriceitscabines
Geplaatst: 25 Dec 2011 12:37 pm
stephane schreef:De cabine voorzien in de Nijverheidsstraat is gebouwd tussen de 2 konkers aan de Moutstraat en de Molendries...de inkomsdeur is wel gelegen aan de zijgevel en niet aan de voorgevel zoals het grondplan. Aan het bestaande gebouw is hier (was) een pissijn gebouwd (daarom is vermoedelijk de deur aan de zijgevel gemaakt!)
Stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)
Re: Elektriceitscabines
Geplaatst: 25 Dec 2011 02:56 pm
De Coninck schreef:Artikel uit 'De Volksstem' van 19/10/1913 over de Aalsterse elektriciteitsvoorzieningen.
http://aalst.courant.nu/index.php?page= ... af=9&y=285
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)
Kat
Geplaatst: 25 Dec 2011 05:32 pm
jan louies schreef:De cabine op de Kat had zeker een pissijn: zie onderstaande foto. De Kat was een plein met bomen tussen de Vrijheidstraat en de De Ridderstraat, nu het deel van het Vredeplein achter het standbeeld plus de gronden later ingenomen door nieuwbouw (o.a. café Vredeplein).
Merkwaardig is dat men verkoos 5 verschillende ontwerpen te maken; typisch een keuze van architect Goethals, die zo afwisseling in het straatbeeld wou brengen. Toch werd zijn architectuur niet gesmaakt. Vooral Pieter Daens ging er tegen te keer:
De eletriek-huizekens, door 't Volk genoemd lijkverbrandingskotjes (De Werkman 10/9/15),'Stinkkotjes van den elektriek (29/10/1915), Doodkotjes (21/1/16), zware kemels, o.a. de elektriekkotjes, die verscheiden openbare plaatsen zoodanig schenden (9/6/16), schepen De Wolf, patroon der doodkotjes, Over 't melkhuisje is concordance, in 't midden van 't park een groot gebouw zetten ware nog een grooter dwaasheid dan de eletrieke kotjes aan onder andere de Kat en de Fabriekplaats'
foto uit De Kat en de Gele Limonade, Jan Louies 1992
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)
Re: Elektriceitscabines
Geplaatst: 26 Dec 2011 09:42 am
willy kiekens schreef:malvina zou later haar snoepwinkel openen op de hoek van N. de Tièrestraat en St. Jozefstraat en tot begin 2.000 enkele generaties van snoep voorzien.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)
nog eens de Kat
Geplaatst: 26 Dec 2011 08:12 pm
jan louies schreef:Hetzelfde cabientje, met ervoor Jaak Wageman ('Chassé') en dochter Malvina, omstreeks 1938. Het paard stopte als het iemand zijn portemonné zag opendoen om een ijsje te kopen. De scan is wat onduidelijk, maar op het origineel is duidelijk de grille van het urinoir te zien. Op de achtergrond de gebouwen van de Vrijheidstraat (nu stadsschool). (Bron: Jos Ghysens, Geschiedenis Straten)
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)
Re: Elektriceitscabines
Geplaatst: 26 Dec 2011 09:46 pm
willy kiekens schreef:het is wel de vrouw van Jaak en niet dochter Malvina
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)
Elektriciteitscabine Houtmarkt
Geplaatst: 26 Dec 2011 11:44 pm
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)
Afgebroken begin 1977
Geplaatst: 24 Jan 2012 06:33 pm
jan louies schreef:Volgens Jos Ghysens in 'Aalst, musicerende stad' werd de cabine op de Houtmarkt begin 1977 afgebroken.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)
Hertshage
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)
Terug naar “Straten, pleinen, monumenten en gebouwen”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten