abu bart schreef:In de hoek van dit plein, ter hoogte van de verdwenen videotheek DLN en de winkel voor etalagebenodigdheden (De Winter?) is nog steeds een ingang naar een garage.
Hoewel, vroeger was dit geen ingang maar het begin van een baantje dat achteraan in de ingang naar rechts vertrok en waar nog een naambordje hing.
Ik ben helaas de naam vergeten en weet ook niet of dit officieel nog een baantje is.
Iemand een idee?
Op de Popp kaart 5 kan je de ingang nog zien, en verderop het met blauw aangeduide baantje, de verbinding is er niet te zien.
Kanunnik Collinetplein
Moderators: Alostum, david, janlouies
Kanunnik Collinetplein
Geplaatst: 23 Apr 2013 11:46 am
De taak van historici is te herinneren wat anderen vergeten. (Eric Hobsbawm)
Re: Kanunnik Collinetplein
Geplaatst: 23 Apr 2013 04:42 pm
stephane schreef:Boven de garage is er nu een loft...
De blauwe lijn komt ongeveer overeen met de loop van de Hoezebeek...
stephane
Geplaatst: 23 Apr 2013 04:51 pm
El Yannicko schreef:Het enige dat ik kan bedenken is dat het uitkomt in de tuin van het Lyceum, nu het parkje tussen Zonnestraat en St.Kamiel...
inham
Geplaatst: 23 Apr 2013 05:28 pm
jan louies schreef:Op oude kadasterkaarten (o.a. 1848) ziet men dat deze inham naar een perceel in de Zonnestraat (rue des Remparts) leidt, niet naar het baantje aan het Domein Schelfhout, baantje dat toen reeds eigendom van Schelfhout was en geïntegreerd in zijn tuin. Het was een wegje dat achter de stadsgracht, toen reeds een smal kanaal (heden ondergronds, zie elders) was en stopte aan de grens van het domein Schelfhout. Misschien liep het in de 18de eeuw of vroeger wel nog door tot aan het 'Colinetplein' (Geraardsbergsestraat).
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit wegje een naam had...
Geplaatst: 23 Apr 2013 05:34 pm
esja schreef:Achteraan die inham, onder de appartementen, is inderdaad rechts een deur waarachter een overdekte gang die uitkomt in het domein Schelfhout. Te zien op het domein Schelfhout rechts in de hoek, een gebouwtje met twee deuren en de rechtse deur geeft toegang tot dit straatje.
Ik dacht zelfs dat we al eens aan dit straatje een topic gewijd hadden, dat straatje kende ik als het "kraaiestraatje". kan echter de topic niet terug vinden.
Geplaatst: 24 Apr 2013 08:41 am
abu bart schreef:Vlug een reactie voor we met wat vakantie vertrekken,
Het straatje was officieel en had een naambord, dat weet ik zeker.
Zo niet kon een vriend van ons pakweg 20 jaar geleden geen parkeerboete krijgen wegens belemmering van de doorgang ervan of voor het parkeren voor de garage, daar het zijn garage was.
En zeg nu niet dat de politie dat niet wist, ze zaten er met hun neus op.
![]()
Groetjes,
Geplaatst: 26 Apr 2013 09:17 am
stephane schreef:esja schreef:Achteraan die inham, onder de appartementen, is inderdaad rechts een deur waarachter een overdekte gang die uitkomt in het domein Schelfhout. Te zien op het domein Schelfhout rechts in de hoek, een gebouwtje met twee deuren en de rechtse deur geeft toegang tot dit straatje.
Ik dacht zelfs dat we al eens aan dit straatje een topic gewijd hadden, dat straatje kende ik als het "kraaiestraatje". kan echter de topic niet terug vinden.
Ben ter plaatse gaan kijken en heb het steegje gevonden...
foto's 04/2013
Tussen de 2 appartementsgebouwen is er een doorgang met 2 poorten, een rechts, met nog een bestaande parking en een poort richting Zonnestraat...
Ik had geluk de deur stond open en je kan binnenkijken in een donkere tunnel...met aan het eind licht!
Ik ben dan naar het park Schelfhout gestapt:
tussen de bomen (1ste verdiep ) loft in wording en rechts een tuingebouw maar geen uitgang van het steegje
terug gekeerd naar de deur en verder de tunnel ingestapt:
een stoffig aardebaantje tussen 2 fabrieksmuren
rechtse muur met oude raamopeningen is ouder dan de linkse muur
uitkomend op een binnenkoer met de achtergevel van het tuingebouwtje
oude doorgang is dichtgemetseld
terug naar het plein
linkse oude fabrieksmuur met groene deur en raamopeningen
raamopeningen rechtse muur ( kant Zonnestraat )
linkse muur
bouwafval:
plafond:
stephane
Geplaatst: 26 Apr 2013 11:05 am
willy kiekens schreef:Stephane, wat doe jij in je vrije uren? echt proficiat voor je neus naar weinig geweten dingen; ik moet zeggen dat ik zelfs een heel klein beetje jaloers ben.
Geplaatst: 26 Apr 2013 11:20 am
stephane schreef:Willy, ik werk in de Zoutstraat en voor het werk begint heb ik meestal wel wat tijd om op pad te gaan...alvast bedankt
stephane
Terug naar “Straten, pleinen, monumenten en gebouwen”