Denderstraat, NMBS, waardevol gebouw met afbraak bedreigd?

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Denderstraat, NMBS, waardevol gebouw met afbraak bedreigd?

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 19:39

Geplaatst: 24 Dec 2011 02:01 pm
esja schreef:Via via hoorde ik dat dit gebouw ook op de lijst af te breken gebouwen staat.
Ik heb nog niet opgezocht wanneer het gebouwd is, ik vermoed samen met de ophoging van de spoorlijn rond 1908 - wie weet meer?

Afbeelding

Het gebouw geeft een verwaarloosde indruk, ik heb geen idee welke diensten er in het verleden gevestigd waren maar het geeft mij de indruk een publieke functie gehad te hebben, er zijn vier ingangen waarvan drie een dubbele deur hebben.
Aan de achterzijde (parking) is het zicht minder spectaculair op de kippenpopulatie na, ik vermoed de grootste verzameling van Aalst centrum, op deze foto was het merendeel gaan lopen maar toch

Afbeelding



De achterzijde van het gebouw is minder spectaculair, een blinde gevel met smechts een deurtje in het midden

Afbeelding

Afbeelding

Hiernaast, reeds op deze foto zichtbaar, wat ik vermoed een schuilkelder (?) welke ik hier op deze foto met mijn schaduw markeer:

Afbeelding



De ingang die men hier ziet is twee trappen diep reeds verspert met allerhande afval.
Hij bestaat duidelijk uit twee ruimtes die mogelijks verbonden zijn, de tweede ruimte heeft echter geen trap maar een mangat (ontsnappingsgat (?))

Afbeelding



Afbeelding


De ruimte ernaast wordt ingenomen door oude werktuigen, hier de specifieke “tangen” om sporen en bilzen te kunnen opheffen / verplaatsen

Afbeelding



In de half verteerde kisten, nog meer werktuigen:
Afbeelding



Bron: foto’s jos depryck
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

blinde muur

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 19:40

Geplaatst: 24 Dec 2011 04:15 pm
jan louies schreef:Ik vermoed dat tegen de witte blinde muur vroeger de ruime loods voor de stoomlocomotieven stond. Het dienstgebouw aan de Denderstraat is niet weerhouden in de lijst Waardevol Erfgoed van de stad Aalst.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

NMBS Denderstraat

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 19:41

Geplaatst: 24 Dec 2011 04:48 pm
willy kiekens schreef:van 1958 tot 1978 passeerde ik er dagelijks, de gebouwen waren dan nog in gebruik, maar ik heb nooit geweten van een publieke functie, wel gebruikt door mensen van de technische dienst van de NMBS.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Denderstraat, NMBS, waardevol gebouw met afbraak bedreig

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 19:41

Geplaatst: 24 Dec 2011 06:47 pm
esja schreef:Jan, ik kan uw vermoeden enkel bevestigen, als ik de foto uitvergroot ziet men deze overblijfselen van een loods die hoger was als de bestaande gebouwen:

Afbeelding

De huidige parking was in het verleden een rangeerstation wat het vermoeden staaft dat hier nog de sporen te zien zijn van een onderhoudsgebouw voor de stoomlocomotieven.
Iemand die meer weet of foto’s heeft?

Bron: foto’s jos depryck
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Denderstraat, NMBS, waardevol gebouw met afbraak bedreig

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 19:41

Geplaatst: 25 Dec 2011 06:32 pm
Kozzen66 schreef:Het klopt dat aan de achterzijde van het gebouw de remises voor de locomotieven of ander rijdend materieel waren aangebouwd.
De sporenbundels liepen samen naar een ronde, draaiende plateau waarmee de stoomlocs in de gewenste rijrichting werden gekeerd.

Er bestaan zonder twijfel nog foto's en kaarten waarop de installaties nog aanwezig waren.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Denderstraat, NMBS, waardevol gebouw met afbraak bedreig

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 19:42

Geplaatst: 25 Dec 2011 06:54 pm
Kozzen66 schreef:Een link naar een beeld waarop de loodsen even te zien zijn (werken voor de ophoging van de spoorlijn)

Afbeelding

bron: http://rixke.tassignon.be/local/cache-v ... -84195.jpg
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Denderstraat, NMBS, waardevol gebouw met afbraak bedreig

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 19:42

Geplaatst: 25 Dec 2011 07:28 pm
stephane schreef:een link naar het pompstation

Afbeelding

bron: http://www.madeinaalst.be/beeldbank/wee ... kveld/nmbs

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Denderstraat, NMBS, waardevol gebouw met afbraak bedreig

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 19:43

Geplaatst: 27 Dec 2011 12:17 am
esja schreef:Van de foto die Kozzen66 gevonden heeft bestaat ook een postkaart die in een iets betere staat verkeert en een iets wijder zicht geeft:

Afbeelding

Daar de ophoging in 1900 gestart is en eerst in 1908 voltooid met de openstelling van de brug moet deze foto in 1901-1902 genomen zijn.
Ik vermoed dat de gebouwen die rechts te zien zin niet de gebouwen zijn die tegen het gebouw Denderstraat aangebouwd zijn. Daar de ophoging met 4.5 tot 5 meter gebeurd is moet er maar een laag gebouw van over geschoten hebben.
Van het volgende heb ik geen bewijs, enkel deductie heeft me tot het volgende gebracht:
De deur, die van de huidige parking toegang geeft, is perfect op het niveau van het eerste verdiep van dat gebouw. als was dit reeds bij het ontwerp voorzien.
Op de foto van de achterzijde is duidelijk te zien dat de metalen spanten op de achtergevel rusten, de loods moet dus na de bouw van de Denderstraat gezet zijn
Op de site door Kozzen66 gebruikt vind ik dat de stoomtrein die de historische rit in 1965 gemaakt heeft, de afsluiting van het stoomtijdperk, de 29013 was.
Bijzonder?
Ja, de 29013 was in Aalst gestationeerd en speciaal opgevraagd om die historische rit te maken.
Ik veronderstel dat, indien er stoomtreinen in Aalst gestationeerd waren, er ook gebouwen waren om die te onderhouden en dat het gebouw waarvan de sporen nog te zien zijn eerst na 1965 afgebroken werd.
Verder toont de foto van het pompstation dat die zijde van het station voor het onderhoud van de stoomtreinen voorzien was: na de ophoging werd een nieuwe watertoren gezet maar het pompstation werd behouden en stond op straatniveau, dat is nu de inrit van de parking. Logisch dat daar dan ook de loodsen voor de stoomtreinen stonden.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Denderstraat, NMBS, waardevol gebouw met afbraak bedreig

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 19:43

Geplaatst: 27 Dec 2011 11:47 am
Kozzen66 schreef:De postkaart geef inderdaad een duidelijker beeld en ik meen ook dat de loodsen die daarop zichtbaar zijn, niet deze zijn die we weten afbreken hebben. Zij staan inderdaad op straatniveau, wat na de ophoging niet meer kon, en ook is de vorm anders.

Het klopt dat er in Aalst voorzieningen waren voor het onderhoud en de normale werking van de stoomlocomotieven (de rangeerlocs die tot in de jaren zestig op het vormingsstation Aalst-Oost werden gebruikt, waren ook nog op stoom): naast het draaiplateau was er ook een installatie om de kolensintels op te vangen en ook een "pomp" om de reservoirs met water te vullen. Eigenaardig genoeg was er in het gewone station van Aalst-Noord ook nog een "gabarit" om te controleren of de lading niet bepaalde afmetingen overschreed, wat je normaal alleen in een goederenstation zou verwachten.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Denderstraat, NMBS, waardevol gebouw met afbraak bedreig

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 19:44

Geplaatst: 27 Dec 2011 11:41 pm
esja schreef:Nu de nieuwsgierigheid gewekt is ben ik beginnen rondvragen en ben vrij gemakkelijk aan een sleutel geraakt.
Ben dan ook gaan foto’s nemen. De huidige toegang is het deurtje midden het gebouw aan de achterzijde. Dit geeft toegang tot een lange gang, die de lengte van het gebouw heeft.

Afbeelding


Afbeelding


De gang geeft nog een goed onderhouden indruk, de lokalen op dit verdiep zijn in gebruik bij de onderhoudsdienst.
Anders is het gesteld wanneer men de trap opgaat naar de zolder, deze is in twee grote ruimtes verdeeld

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Aan deze zijde zijn de overblijfselen van een vroeg stadium van elektrificatie nog te zien:

Afbeelding


Mooie ruimtes maar zo lek als een zeef

Naar beneden dan maar. Waar het voor de zolder en eerste verdiep klaar genoeg was had ik voor de beneden beter een zaklamp meegenomen.
De trap afdalen is een belefenis.
Hier is de trap enkel belicht door de flits van het fototoestel:

Afbeelding

Hier valt al op dat we nu aan de achterzijde onder het buitenniveau zitten en dat er waterinsijpeling in de muren is, het plakwerk is snotrot.
Bij deze trap is er een tussenverdiep en van hieraf is het stikdonker

Afbeelding


Blijkbaar is deze verdieping, in het stationsmillieu de “kelder” genoemd, al jaren in onbruik. Er staat nog een kast met alle mogelijke elektrische onderdelen die getuigen van een lang verleden:

Afbeelding

De indeling is dezelfde als boven, een lange gang aan de achterzijde, sterk aangetast door water.

Afbeelding


Afbeelding

Aan de voorzijde de drie ingangen met dubbele deur met aan beide zijde lokalen, dat alles nog in goede staat.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Al bij al, een ruim gebouw dat behalve de achtermuur met zijn waterprobleem, nog in vrij goede staat is, over ruime lokalen beschikt en gerust een herbestemming waard is, beter dan de afbraak.

Bron: foto’s jos depryck
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Straten, pleinen, monumenten en gebouwen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie