Huis De Roos Grote Markt

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13014
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Huis De Roos Grote Markt

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 15:38

Geplaatst: 08 Jan 2012 09:36 pm
jan louies schreef:Het huis De Roos op de hoek van de Grote Markt en de Zoutstraat was ooit Stadhuis en Landhuis. In de18de-19de eeuw werd de galerij aan de Marktzijde gedicht en de gevels werden bepleisterd. De voorgevel aan de Markt bestaat uit zandsteen en mogelijke sporen (lateien) van de galerij zitten nog onder het pleisterwerk; spijtig genoeg daarvan geen foto's gemaakt tijdens de werken in 1980. Ik maakte wel een paar foto's van de vrijgekomen, dichtgemetselde vensteromlijstingen in de Zoutstraat. Deze zijn nu weer verdwenen onder het pleisterwerk of weg omdat er toen grote vitrines langs de Zoutstraatzijde gestoken zijn.
Het huis was ooit dubbel zo groot, maar in de jaren 1950 verbouwde fotograaf Lescornez het rechterdeel. Hij maakte het stadsbestuur plichtsbewust attent op de zandstenen façade, zo heeft hij mij nog verteld, maar men vond die niet belangrijk.
De foto's hebben een roodzweem gekregen. Kan iemand die opklaren met fotoshop?

Afbeelding

Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13014
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Huis De Roos Grote Markt

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 15:38

Geplaatst: 11 Jan 2012 02:48 am
Nirron schreef:Geen probleem. Ik heb de "auto-level" functie van gratis programma Paint.net gebruikt http://www.getpaint.net/

Afbeelding
Afbeelding

Misschien met wat extra werk dat ik er meer kleur in kan krijgen, maar het is al redelijk laat..
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13014
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Huis De Roos Grote Markt

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 15:39

Geplaatst: 14 Jan 2012 09:22 pm
stephane schreef:Afbeelding

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Straten, pleinen, monumenten en gebouwen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Advertentie