Huis Gheeraerdts - Vaartstraat

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Huis Gheeraerdts - Vaartstraat

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 15:15

Geplaatst: 03 Nov 2011 09:04 pm
stephane schreef:DE DRIE OOGSTEN: GERST, TARWE EN DRUIVEN

Een bepaalde oogst wordt geassocieerd met elk van de drie feesten. Pasen wordt geassocieerd met de oogst van gerst; Pinksteren wordt geassocieerd met de oogst van tarwe; en Loofhutten wordt geassocieerd met de druivenoogst.
(Loofhutten is een joods feest)

dit zo een van de betekenissen van zijn?

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Huis Gheeraerdts - Vaartstraat

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 15:15

Geplaatst: 04 Nov 2011 02:33 am
esja schreef:De aandachtige lezer zal zeker en vast opgemerkt hebben dat ik me hier serieus vergallopeerd heb. Het plafond met de 4 medaillons is niet het salon 1 maar salon 3. Het plafond van salon 1 is duidelijk te herkennen op de foto met de ramen die uitgeven op de tuin en op de foto met het geopende dienstgangetje (kukentje)

sorry, ik zal het niet meer doen.

Stephane, bedankt voor de uitleg van drie van de vier maar wat kan dan het 4de medaillon voorstellen?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Huis Gheeraerdts - Vaartstraat

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 15:15

Geplaatst: 04 Nov 2011 02:45 am
esja schreef:Stephane,

er toch nog even op weerkomen, ik heb de medaillons nog eens bekeken en zie in het derde een plant die zowel gerst als tarwe kan zijn, in het vierde duidelijk de druivenoogst maar 1 en 2 blijven voor mij een raadsel, in nummer een zie ik een plant die zou hop kunnen zijn, in twee herken ik de bladeren en ranken van de klimop en een plant tussen beide die ik niet dadelijk herken?????
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Huis Gheeraerdts - Vaartstraat

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 15:16

Geplaatst: 04 Nov 2011 08:10 am
stephane schreef:Zou het een olijftak kunnen zijn?
De olijftak is een symbool van de vrede, ook van verzoening en hoop. Dit is gebaseerd op het verhaal van Noach in de bijbel.

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Huis Gheeraerdts - Vaartstraat

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 15:16

Geplaatst: 04 Nov 2011 10:08 am
willy kiekens schreef:medaillons: op drie van de vier zijn het 2 figuurtjes en 1 met 3 en ook staat er een vogel (pauw) afgebeeld wat is de reden daarvoor?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Huis Gheeraerdts - Vaartstraat

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 15:16

Geplaatst: 04 Nov 2011 01:33 pm
willy kiekens schreef:sorry , nog niet goed wakker , er staat geen vogel, is een hand
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Huis Gheeraerdts - Vaartstraat

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 15:17

Geplaatst: 05 Nov 2011 11:38 pm
esja schreef:Salon 2

Salon is iets minder rijkelijk gedecoreerd:

De verbinding tussen de twee salons, kijkende naar de tuin, twee luiken van de vierdubbele deur geopend:

Afbeelding

De ramen naar de Vaartstraat:

Afbeelding

Plafond salon 2

Afbeelding

Salon 3

Afbeelding

Detail plafond:

Afbeelding

Op de vier hoeken staan deze medaillons:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had verwacht dat deze vier medaillons de vier seizoenen zouden voorstellen maar die kan ik hierin niet herkennen. Iemand die deze voorstellingen kan benoemen?


Bron: foto’s jos depryck
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Huis Gheeraerdts - Vaartstraat

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 15:18

Geplaatst: 10 Nov 2011 12:59 am
esja schreef:Verwijzingen naar de bewoners.

We hebben reeds de steen in de inrit met de initialen G-M (Gheeraerdts – Mulkens) gezien maar door deze benedenverdieping lopen overal hints naar de toenmalige bewoners.

Dit huis wordt gedomineerd door zijn brandkasten, verdeeld over het ganse huis staan er 5 waarvan 1 op de benedenverdieping, afgedekt door een tafellaken (?), de foto is hier onderste boven weergegeven om de leesbaarheid te bevorderen:

Afbeelding

Duidelijk Gheeraerdts-Mulkens

Boven de deuren in de salons zijn er ook logo’s aangebracht:

In salon 3 zijn de draperiekasten ook duidelijk het werk van de familie: G-D, Gheeraersts-De Vos ? (Oton G.)

Afbeelding

Boven de deur van Salon 3 staat dan dit logo:

Afbeelding

Dit kan ik niet dadelijk in de familie plaatsen, M-J, wie kan helpen?

In salon 2 vinden we dan dit logo:

Afbeelding

G-L, Gheeraerdts – L ????

En in Salon 1 tenslotte hebben we boven de ingangsdeur:

Afbeelding

Terug een vraagstuk, M-I, wie kan dat zijn?

Foto’s: jos depryck
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Huis Gheeraerdts - Vaartstraat

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 15:18

Geplaatst: 11 Nov 2011 12:04 pm
willy kiekens schreef:gelukkig heeft iedereen een andere mening, maar zo'n huis zou ik nooit kunnen verlaten; desnoods zou ik restauratie cursussen volgen voor het onderhoud. Bij vele families wordt er vergaderd over wie het huis (kasteel) verder moet bewonen, mits financiële bijdrage van de rest van de familie.
Bij de familie Moeyersoon wordt hierover dood eenvoudig strootje getrokken en begin '90 was het een familielid die al vele jaren in Afrika verbleef die de (on)gelukkige winnaar was.
Uiteraard moet er nog voldoende familie zijn, wat hier misschien niet het geval is.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Huis Gheeraerdts - Vaartstraat

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 15:19

Geplaatst: 12 Nov 2011 03:56 pm
willy kiekens schreef:buiten de foto met zicht op een Gamma keukentje, is mijn vraag of u ook foto's hebt van de oorspronkelijke keuken, waar de kokkin en de dienstmeisjes voor het eten zorgden? Want er zal toch een sous-sol geweest zijn voor het personeel
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Straten, pleinen, monumenten en gebouwen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

Advertentie