Huis Gheeraerdts - Vaartstraat

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Huis Gheeraerdts - Vaartstraat

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 15:08

Geplaatst: 24 Okt 2011 09:51 pm
esja schreef:Tijdens het bezoek aan het huis in de Vaartstraat met Pierre Monfils heb ik er niet aan gedacht nota’s te nemen zodat ik er vanavond vrij veel tijd aan besteed heb om een schets te kunnen maken van de benedenverdieping van dit huis. Voor de bovenverdiepingen zal dit niet lukken, daar heb ik werkelijk gaten zitten en zal ik moeten proberen een tweede bezoek te organiseren.
Enfin de benedenverdieping is de rijkste qua versiering en het meest het bespreken waard: de decoratie gaat terug tot 1900 of zelfs een hele tijd ervoor en is in een woord fantastisch.

Eerst de inrichting:

Afbeelding
Beginnen we links dan valt eerst de schuine scheidingsmuur op. Ik vermoed dat deze vorm enkel voortvloeit uit het feit dat de scheidingslijn tussen de percelen zo liep, men heeft dit opgevangen door de grote ingangspoort niet centraal te plaatsen maar links van de gevel. Het schuine gedeelte wordt zo van de rest van het gebouw gescheiden en is voorbehouden voor het personeel. Er is in het midden een spiegeldeur die alle inkijk verhindert, De tip van de spie is een voorbeeld van de verzamelwoede van de familie (er kon niets weggesmeten worden) en in de spie staan rekken waar alle mogelijke resten van vloeren en faiances bewaard zijn, vermoedelijk van bij de oprichting van dit huis. In het midden is er een trap die stopt op de eerste verdieping waar de “harnaskamer” was – met harnassen is hier de stellen van de paarden bedoeld. Deze kamer had gen enkele verbinding met de rest van de bovenverdiepen. Eind links is er een deur die naar het “washuis” en de stallen voert.
Eind van de ingang, rechts, ligt verscholen achter een deur, de diensttrap, tussen kelder (waar alle dienstvertrekken lagen, inclusief de keuken – nadien naar een aanbouw in de tuin gebracht) , gelijkvloers, eerste en tweede verdiep. Het tweede verdiep was voorbehouden aan het personeel en daar was in de ruimte boven de harnaskamer een trap naar de zolder die zich over de ganse oppervlakte uitstrekt.
Van deze diensttrap op het gelijkvloers loopt een gangetje onder de statietrap door naar Salon 1 die blijkbaar de eetkamer was.

Midden de ingang rechts bevindt zich een centrale hall, naar schatting 3 op 5 meter met drie deuren die naar de drie salons. Aan de linkerzijde bevindt zich de statietrap naar de eerste verdieping.
Twee van de drie salons kunnen onderling met elkaar in verbinding gesteld worden door een deur met 4 vleugels zodat een grote ruimte ontstaat waar men “tot 100 gasten kon ontvangen”.
Ik heb foto’s genomen maar moet eerst even de tijd nemen om deze uit elkaar te halen.

Bron: geheugen j. depryck
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Huis Gheeraerdts - Vaartstraat

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 15:09

Geplaatst: 25 Okt 2011 07:56 am
stephane schreef:gevel & details

(ben benieuwd naar de foto's van de binnenzijde)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Huis Gheeraerdts - Vaartstraat

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 15:09

Geplaatst: 25 Okt 2011 08:10 am
stephane schreef:Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Huis Gheeraerdts - Vaartstraat

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 15:10

Geplaatst: 26 Okt 2011 11:31 pm
esja schreef:Vandaag de tijd genomen om mijn foto’s te sorteren, die van de benedenverdieping uit te snijden, recht te trekken en te verkleinen.

Eerst een zeer positieve noot, sinds enkele dagen staat er een reclame voor vensters en deuren voor een der ramen, blijkbaar worden binnen de eerstkomende weken/maanden alle ramen vervangen, niet om het huis verkoopbaar te maken maar omwille van het potentiële gevaar dat de verrotte ramen voor voorbijgangers vormen. Volgens Pierre Monfils bestaan er geen dadelijke plannen voor verkoop.
Nu kunnen we beginnen aan een virtuele rondgang, ik zal echter nog moeten terug gaan want ik heb een massa foto’s te weinig genomen.
Wat ik zeker reeds besef is dat deze beschrijving zeker niet zal moeten onderdoen voor mijn reeks over de oorlogsschade. Mijn tijd op de computer begint eerst na 22 uur en zal dus automatisch resulteren in een reeks kleinere artikelen over dit huis.
Laat ons echter beginnen met het begin, men komt via de grote entree binnen:

Afbeelding

Foto SAA

Foto genomen tijdens de opruiming van het huis. Bemerk links de “spiegeldeur” die de trap naar de “harnaskamer” afsluit, verder links de deur naar het “waskot”, rechts de deur naar de diensttrap, zie plan in de vorige bijdrage.
In deze inrit staat reeds een verwijzing naar wie zijn stempel op dit huis gedrukt heeft (we zullen er nog zo tegen komen):

Afbeelding

Dit zijn de initialen van Gheeraerdts-Mulkens, in steen gehouwen, aan de linkse kant van deze inrit. Zichtbaar op de vorige foto achter de fietsen
Midden rechts gaat het en paar trappen op naar de centrale hall:

Afbeelding

Zicht uit de hall naar de inkom en spiegeldeur.
Eigen foto

Alles straalt hier de grandeur van de 19e eeuw uit. Niet zichtbaar op deze foto (moet men zich zelf maar inbeelden, rechts de statie trap naar de eerste verdieping (ging niet verder), links de deur naar de “Salon 3”, ik vermoed de “Anti Chambre”, studie of Rookkamer en achter de fotograaf de twee deuren naar salon 1 (Eetkamer) en salon 2.
Deze deuren zijn al een studie op zich waard:
De deur naar Salon 1:

Afbeelding

Naar salon 2:

Afbeelding
Naar salon 3:

Afbeelding

Bron: foto’s jos depryck en SAA
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Huis Gheeraerdts - Vaartstraat

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 15:11

Geplaatst: 28 Okt 2011 04:24 pm
esja schreef:Wat betreft de allegorische taferelen die deze drie deuren sieren heb ik wel nog wat hulp nodig voor de verklaring.
De deur naar de eetkamer of salon 1 heeft deze bekroning:

Afbeelding

Duidelijk het symbool voor de geneeskunde, de twee slangen slingerend rond de staf van Hermes, inclusief helm en vleugels, maar wat doet daar dat anker en hoorn des overvloeds bij?

Naar salon 2:

Afbeelding


Duidelijk een verwijzing naar de kunsten met het schilderspallet. Het kunst en muzieksalon?

Naar salon 3:

Afbeelding

Blijkbaar een verwijzing naar de oogst, samengebonden aren met dorsvleugel en zeis, een verwijzing naar de rookkamer? Een plaats waar men kan na de maaltijd nagenieten? Of eerder een verwijzing naar een werkkamer?

Foto’s jos depryck
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Huis Gheeraerdts - Vaartstraat

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 15:12

Geplaatst: 28 Okt 2011 09:49 pm
Jerommeke schreef:Misschien moeten we wat betreft salon 1 het in een andere richting gaan zoeken.
De staf van Hermes heeft namelijk nog een andere betekenis.

Een bekend symbool bestaand uit een middenstaf die eindigt in de gevleugelde zonneschijf, de staf wordt omvat door twee kronkelende slangen.
Dit symbool wordt beschouwd als de sleutel en de weg van persoonlijke en spirituele ontwikkeling.
De gevleugelde zonneschijf staat symbool voor onsterfelijkheid en de staf de weg daarnaar toe.
De staf met de zonneschijf is een gestileerde vorm van het geesteslichaam.
De twee slangen symboliseren de krachten die de ontwikkeling van de weg mogelijk maken.
Zij symboliseren ook de tegenstellingen: het vrouwelijke en het mannelijke, water en vuur, het progressieve en het conservatieve.
Ook zijn zij een verwijzing naar het bloed (arterieel en veneus) met essentiele functies in het lichaam.

In dit opzicht zouden de hoorn des overvloeds en het anker er beter bij passen.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Huis Gheeraerdts - Vaartstraat

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 15:13

Geplaatst: 28 Okt 2011 11:51 pm
esja schreef:Heb ook even gegoogeld, meer om het anker en de hoorn er bij te betrekken en ben op deze steen in een gevel in Dresden gekomen, spijtig genoeg zonder verdere uitleg:

Afbeelding

Merkwaardig dat ook deze drie symbolen, hoorn, anker en Hermesstaf samen komen.

Wie weet meer?

De gevelsteen in Dresden is duidelijk Rococo, dit boven de deur bij Gheeraerds zou ik eerder empire noemen (juist?)
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Huis Gheeraerdts - Vaartstraat

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 15:13

Geplaatst: 29 Okt 2011 02:41 pm
De Coninck schreef:Volgens mij ligt de oplossing voor salon 1 eerder in de economische sfeer.

De twee slangen slingerend rond de staf staan ook symbool voor Mercurius: de Romeinse god van de handel, reizigers en winst.

De hoorn des overvloed (Cornucopia) is een teken van welvaart en vruchtbaarheid.

Het anker staat vaak symbool voor hoop maar onderdelen van schepen staan vaak ook symbool voor de zee als handelsweg (de zee zorgt zo voor handel en welvaart).

Deze voorwerpen samen symboliseren dus winstgevende handel.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Huis Gheeraerdts - Vaartstraat

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 15:13

Geplaatst: 29 Okt 2011 02:45 pm
De Coninck schreef:Ze symboliseren succes op zakelijk vlak.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Huis Gheeraerdts - Vaartstraat

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 15:14

Geplaatst: 03 Nov 2011 07:32 pm
esja schreef:Salon 1:
Het eerste wat opvalt in Salon 1 is het plafond:

Afbeelding

De muur naar het Atheneum toe wordt gedomineerd door een imposante schouw:

Afbeelding

Geflankeerd door deze muurdecoraties

Afbeelding

De tuinzijde:

Afbeelding

De muur tegenover de schouw

Afbeelding
Met de deur naar de dienstdoorgang geopend. Bemerk dat deze deur voor en groot deel “fake” is, het lijkt een dubbel deur, maar is een enkele deur die zelfs hoger is als de werkelijke doorgang.
In deze doorgang is voor de latere bewoners een keukentje gebouwd (de na-personeels periode)

Afbeelding

Detail van een muurdecoratie:

Afbeelding

Afbeelding

Bron: foto’s jos depryck
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Straten, pleinen, monumenten en gebouwen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Advertentie