beluiken of ingangen te Aalst

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

beluiken of ingangen te Aalst

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 14:41

Geplaatst: 04 Nov 2011 02:52 pm
willy kiekens schreef:na het bekijken van de overdadige luxe in het Gheeraerts huis (niet het enige in Aalst) zou het interessant zijn eens een huisje op een beluik te beschrijven en met een paar foto's te illustreren, de klus zal wel gauw geklaard zijn aangezien de beluiken in hun totaliteit meestal kleiner zijn dan het hierboven aangehaalde herenhuis. Dit is een voorbeeld van een huis dat een actuele goed boerende KMO ondernemer zich niet meer kan permitteren; zelfs om het tot in de puntjes te restaureren zouden de meeste zich al terugtrekken.
Sprak een industrieel tot een pastoor: "houdt ze gij dom, zal ik ze arm houden!"
Deze "aalsterse" elite bewoog zich enkel onder de hun gelijken, verdiende hier schatten op de rug van het werkvolk, dat ze spijtig genoeg nodig had, en hield zich verder op in Gent; Brussel of Parijs; met de aalsterse bevolking hadden ze zeer weinig of geen contact. De nazaten hebben dan ook meestal reeds jaren Aalst verlaten.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Ingang Callaert

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 14:41

Geplaatst: 04 Nov 2011 06:23 pm
Jerommeke schreef:Ingang of koer Callaert was gelegen in de Windmolenstraat nr. 16.
Bestaande uit een 14-tal kleine huisjes, eigendom van De Vidts - Callaert uit Moorsel, werden ze in het begin van 1913 afgebroken.
De huisjes waren meestal bewoond door voddenrapers.
Een huisje bestond meestal uit twee plaatsjes plus koerken.
Den boven was in 't algemeen niet bruikbaar.
Nr. 12 bewoond door een zekere Jan Verhoeven, weduwnaar met kinderen.

Politieofficier Vernaeve schreef in één van zijn rapporten (14 april 1908) het volgende:

Het is er zo vuil en stinkend om te versmachten.
Zulke vuilnis heb ik nog nooit gezien.
De drek ligt te middent van den vloer en de kinderen loopen er blootsvoets in.
Ik vraag me af hoe het mogelijk is 24 uren in dergelijke stinkende woonst te leven.
De zoogezegde bedsteden zijn rot van de vuilnis.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Straten, pleinen, monumenten en gebouwen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Advertentie