willy kiekens schreef:interessante studie van 150 bladzijden door de universiteit van Gent betreffende bovenvermeld onderwerp, te vinden op internet onder:
van mestrapers tot beerruimers: over afval en afvalverwerking in Aalst(1800-1901)
van mestrapers tot beerruimers
Moderators: Alostum, david, janlouies
van mestrapers tot beerruimers
Geplaatst: 22 Jun 2011 08:26 am
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)
Re: van mestrapers tot beerruimers
Geplaatst: 22 Jun 2011 11:17 am
De Coninck schreef:Hier is de link:
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf
Van Eeckhout Jannes, Van mestrapers tot beerruimers:
over afval en afvalverwerking in Aalst
(1800-1901), academiejaar 2008-2009, promotor: Erik Thoen
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)
Re: van mestrapers tot beerruimers
Geplaatst: 29 Jul 2011 09:32 pm
esja schreef:Jannes raakt in zijn rapport iets aan dat mij zeer verwonderde, Aalst schafte zich in 1900 drie straatveegmachines aan:
Naar het einde van de 19de eeuw toe, werd het stadsbestuur van Aalst benaderd om het materiaal van de stedelijke reinigingsdiensten te moderniseren. Het oude systeem waarbij de straatvegers met schop en kar in de hand de straten op trokken was voorbijgestreefd. Heel wat steden werkten al met geautomatiseerde veegmachines. Eind 1899 werd het stadsbestuur benaderd met een aanbod van D. Ponein, ingenieur te Antwerpen. Voor een som van 33.000 fr. zou hij de stad voorzien van drie wagens voor „het wegruimen der vuilnissen van de straten‟. De reinigingsdienst van de stad Antwerpen maakte al gebruik van exact dezelfde machines.
Het aanbod van Ponein werd op 12 januari 1900 voor de gemeenteraad gebracht. Er bestond overeenstemming “dat het kuisschen der straten op den voet zoals dit heden wordt gedaan, niet kan overgelaten blijven aan eenige mestvagers, dewelke niet bij machten zijn al de vuilnissen weg te halen met de voertuigen die door de stad hen ter dienste worden gesteld”.
Het was aldus niet de vraag of de reinigingsdienst aan modernisering toe was, maar of de machines van de heer Ponein het beste pad naar die modernisering was. Een bijzondere commissie werd opgericht om hier een oordeel over te vellen.
Het besluit van deze commissie luidde: “De wagens door de stad antwerpen aangenomen schijnen best te beantwoorden aan al de vereischten der gezondheidsleer en drie van zulke wagens vergezeld van twee of drie mestwagens zullen meer dienst bewijzen als de twaalf handkarren die tot nu werden gebruikt.”
De stad Aalst schafte hierop drie wagens aan van de Antwerpse machineconstructeur L.B. Donkers. De wagen maakt gebruik van een vier stappensysteem. Een sproeier verbonden aan een watertank besproeit de straat. Twee schuin gepositioneerde borstels zorgen er vervolgens voor dat al het afval op een rechte lijn komt te liggen. De achterborstel veegt hierop het afval op een wiel met kleppen. Dit wiel draait voordurend rond. Wanneer het afval op een zekere hoogte komt, valt het afval in een stortbak. Deze wagen kan met slechts één paard en één voerman benut worden. Op gekasseide wegen zou de wagen meer dan twintigduizend vierkante meter in acht tot tien uur proper kunnen maken.
De aanschaf van deze drie machines had belangrijke implicaties voor de organisatie van de straatreiniging. Het oude systeem waarbij de straatreiniging door twaalf straatvegers werd uitgevoerd, werd overbodig met de nieuw aangekochte wagens. Deze drie wagens, aangevuld met enkele mestwagens zouden immers volstaan om de straatreiniging te garanderen. Dankzij de modernisering van het materiaal kon de ophaaldienst aldus op kleinere schaal georganiseerd worden. De gemeenteraad stelde hierop de straatreiniging wederom in openbare verpachting. Deze werd in een regulerend kader geplaatst met het „kohier van lasten voor de onderneming‟.
Bron: Van mestrapers tot beerruimers: Over afval en afvalverwerking in Aalst (1800-1901)
Van Eeckhout Jannes
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)
Terug naar “Straten, pleinen, monumenten en gebouwen”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten