De Bisschop - Gentsestraat

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

De Bisschop - Gentsestraat

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 14:07

Geplaatst: 07 Dec 2010 04:08 pm
Alostum schreef:In de feesteditie van "De Streekkrant 40 jaar" (17-11-2010) staat er

Afbeelding

de beschrijving klopt niet helemaal:

1) het was niet "Meertens" maar "Meert" die de ijzergieterij begon

Jean Josse Meert is geboren op 01-03-1803 in Aalst, zoon van Ludovicus Adrianus Meert en Maria Theresia Mertens. Jean is overleden op 06-03-1875 in Aalst, 72 jaar oud.
Notitie bij Jean: Hij was de stichter van de eerste ijzergieterij te Aalst, in 1827. De ijzerhandel werd in 1898 overgenomen door de familie De Bisschop.
Adres: Gentsestraat (1849-1875), Aalst
Beroep: particulier (1827), ijzergieter (1828-1856), smid (1868-1875)
Jean trouwde, 25 jaar oud, op 13-06-1828 in Aalst met Maria Francisca Luyckx, 26 jaar oud.
Maria is geboren op 05-02-1802 in Aalst, dochter van Georgius Josephus Luyckx en Theresia Amelberga Van Den Bossche. Maria is overleden vóór 1898 in Aalst, ten hoogste 96 jaar oud.
Beroep: naaister (1827-1843), winkelierster (1843-1868)


2) de locatie is totaal verkeerd, op de getoonde foto verrees in 1954 de woning van Marcel De Bisschop (Gentsestraat 22) de woning links daarvan was de apotheek (Gentsestraat 20)

Afbeelding

Afbeelding

De ijzergieterij die de ouders van Marcel De Bisschop overnamen was gevestigd in de Gentsestraat nr. 18 (in 1909) en de nrs. 20, 22 en 24 (in 1934). Nadien kwam hier de apotheek en in 1954 de woning van Marcel De Bisschop.

Afbeelding

Afbeelding

Dus tussen 1934 en 1954 verhuisde de ijzerhandel naar de Gentsestraat 35.

Afbeelding

mvg. Alostum
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

uit de tijd dat Marcel nog thuis woonde in de ijzerwinkel

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 14:08

Geplaatst: 08 Dec 2010 07:28 pm
willy kiekens schreef:De Bisschop zal gaan komen.


Irène was haarkapster en woonde op ’t Kerrebroek rechtover mijn tante Finne een zuster van ons moeder. Omdat ik nogal veel bij die tante kwam, was ik bij Irène klant geworden. Zo waren we ook min of meer vriendinnen geworden.

Op een avond zat ik mijn beurt af te wachten toen Irène plotseling vroeg of ik buiten eens wou gaan kijken, want “de Bisschop” zou gaan komen. Mijn verwonderd gezicht ziende schoot ze in een lach en vertelde mij dat ze al veertien dagen verkering had met Marcel, de zoon van de ijzerwinkel De Bisschop in de Gentse straat.

Zo heeft ze me ook het een en ander verteld over zijn verstrooidheden en gebrek aan discipline waaronder de volgende anekdote.

Marcel woonde nog in de ijzerwinkel bij zijn ouders in de Gentsestraat. Hij was nog geen zelfstandige apotheker en werkte in de gevangenis van Vorst.
Op een goeie dag had hij zich overslapen. Toen men telefoneerde vanuit de gevangenis en naar hem informeerde, zegde de vrouwelijke bediende dat ze hem aan de telefoon zou roepen. Na verscheidene keren roepen onderaan de trap, verscheen Marcel in zijn sleppen in het bureel en zette zich op een hoek van de bureau .
Na wat over en weer gepraat, antwoordde hij: “ ik kom af, ik ben daar direct…” alsof het gewoon achter de hoek was.
Een goed half uur later was hij klaar, zegde iedereen goedendag, stapte buiten, nam de eerst beste fiets die tegen de gevel van de winkel stond en reed fluitend naar het station.

Veel jaren later zou Marcel nog burgemeester van Aalst worden en zich, wel op zijn eigen minifietsje, naar alle plechtigheden in de stad begeven.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

De Bisschop

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 14:09

Geplaatst: 22 Mei 2011 02:41 pm
willy kiekens schreef:de ijzerwinkel De Bisschop is altijd rechts geweest in de Gentsestraat met uitgang in de Duivekeetstraat; de eerste apotheek van Marcel was eveneens rechts, ik denk juist voor de huidige krantenwinkel en te zien op het eerste foto'tje de twee grotere ramen met deur in het midden; nadien heeft Marcel zijn apotheek gebouwd vooraan de Gentsestraat links met ernaast zijn woning zoals op de tweede foto. In de eerste periode woonde Marcel eveneens in de Duivekeetstraat rechts nog voor de ingang van het tweede ijzermagazijn.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Bisschop - Gentsestraat

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 14:10

Geplaatst: 25 Mei 2011 09:36 pm
Jerommeke schreef:De eerste apotheek van Marcel De Bisschop was in de Gentsestraat nr. 41 en is pas later verhuisd naar de overkant in de Gentsestraat nr. 20.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Straten, pleinen, monumenten en gebouwen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten

Advertentie