Straten op Aalst Rechteroever

Moderators: Alostum, david, janlouies

abubart
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Straten op Aalst Rechteroever

Berichtdoor abubart » 26 Jan 2024, 15:18

Het lang voorbereide boek Aalst rechteroever - wijk H. Hart (deel 2) is klaar. Het is vanaf nu te verkrijgen aan 20.00 eur ofwel rechtstreeks op volgende adres "Nestor de Tièrestraat 44 Aalst", of via overschrijving op rekening BE37 9734 4505 4828 met vermelding van het adres, wel zonder verzendingskosten. Woont u binnen de oude kleine wallenring of op het H. Hart, dan wordt het boek op het aangegeven adres geleverd. Voor de anderen, buiten deze zone, wordt het boek verstuurd mist betaling van een 10.00 eur voor de verzendingskosten van BPost (eveneens op deze rekening). Het boek wordt zo snel mogelijk geleverd. Voor het H. Hart gebeurt dit gegroepeerd per week om het circulatieplan zoveel mogelijk te ontlasten. De oplage is beperkt maar bij voldoende vraag kan een bijkomende druk gevraagd worden. Ook het deel 1 is nog steeds te bekomen, dit boek kost 15.00 eur en 7 eur verzendingskosten (wegens minder pagina's en dus lager gewicht)
Voor meer informatie kijk op de facebookgroep "parlement Abraham" of op http://www.parlementabraham.be (dit adres dient u rechtstreeks in te typen in het adresveld omdat de zoekmachines de site blijkbaar niet vinden.
Een boekvoorstelling wordt voorbereid.
Een klein proevertje hierna (uitleg in het boek uiteraard)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

abubart
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Straten op Aalst Rechteroever

Berichtdoor abubart » 01 Feb 2024, 15:16

Zoals bij het verschijnen van het eerste deel geven we weer een boekvoorstelling, nu van het tweede deel over het grondgebied van het H. Hart.
Het boek handelt over de straten van dit gebied en enige (geschiedkundige) toelichting over enkele markante gebouwen, families die er woonden en topografische details die vaak uit het zicht zijn verdwenen.
Het boek is verlucht met foto’s, tekeningen en plans die alles hopelijk voldoende verduidelijken.
De beschreven periode vangt aan medio 1700 en loopt tot medio 1900.
Het Geldhofje, het Walleken, de Bellepiece, het Hof ten Hamme, Le Lion d’or, het Verbrand Hof en andere wetenswaardigheden over deze zaken en hun bewoners, maar ook markante personen die hun naam schonken aan straten en nog wel wat meer.
U bent hartelijk welkom op de exposé over het boek.
Gelieve ons wel op voorhand te laten weten met hoeveel personen u wenst te komen want het aantal plaatsen is beperkt.
Indien u niet wenst of kunt komen maar toch het boek wenst te kopen, dan kan dit door overschrijving van 20.00 eur ( + 10.00 eur verzendingskosten via BPOST) op rekening BE37 9734 4505 4828 met vermelding van het leveringsadres. Verzendingen op het H. Hart of binnen de oude kleine Wallenring worden zonder portkosten gedaan.

Vriendelijke groeten,

Bart Goffa
Namens de Vereniging Parlement van Abraham

PS. Deel 1 van het boek is nog steeds te bekomen aan 15.00 eur ( + 6.5 eur portkosten )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

abubart
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Straten op Aalst Rechteroever

Berichtdoor abubart » 09 Feb 2024, 18:32

Met het oog op een eventuele nieuwe publicatie over Aalst-rechteroever, ditmaal over Mijlbeek, zoek ik nog nieuw materiaal, bij voorkeur zaken die we stilaan uit het oog aan het verliezen zijn of reeds verloren hebben. Maar de ervaring hebbende, weet ik dat er toch wel ergens iemand is die nog iets weet dat de moeite waard kan zijn om het te onderzoeken, en wie weet?
Zo leert on het pas verschenen boek dat de onooglijk Kouterstraat, op de scheiding van Mijlbeek en H. Hart, heel wat te vertellen had. De Frakken, Fongsken, Louis, Rik, Henri en De Ganseman, Peirlinck, allemaal in dat kleine straatje en elk met hun verhaal. Dat soort zaken zoek ik voor een volgend project. En deze zaken begonnen ook met een godvergeten anekdote.
Mijlbeek nu: de barakken in de Rapenstraat, Appelstraat en Bergemeersen en dus ook de families Pfaff en Ottoey, alles in één adem. Maar er is meer en er moet nog meer zijn. Dus wie iets weet, hoe onbelangrijk het mag lijken, ik ben een luisterend oor.
En Sint-Jan op de Immerzeel reken ik bij het onderzoeksgebied. Dus ook Overhamme, Somerghem ( 1 en 2 ), den Tir, de Kluizen enz. Evenals het Borreputje en omgeving.
Er zijn veel raakpunten met het stadscentrum en de families daar, meestal vergeten maar onmiskenbaar. Een voorbeeld: wat is de band van Le Lion d'Or op het H. Hart met Tereos nu, of de brouwerij De Blieck, of de Moutstraat, of pastoor Lauwereys en Van Assche? En wat deed Jan Jelie aan de Kluizen? Zoals De Vis en Moyersoen broederlijk naast elkaar op de Bergekouter? Veel vragen, en op sommige weet ik al een antwoord, op andere nog niet. Maar zoals Frater Venantius ooit zei: "dat komt nog wel, achter het concilie". U weet vast nog wel, het typetje van Wim Sonneveld, ook al een historisch monument door velen vergeten.
Dus als u iets weet, graag een seintje,

david
Berichten: 241
Lid geworden op: 17 Mei 2014, 18:40
Locatie: aalst

Re: Straten op Aalst Rechteroever

Berichtdoor david » 10 Feb 2024, 10:06

Bart,
Wij dienden ons te houden aan de foto's van Henri Hauwelaert, dus inderdaad, er is veel, veel meer.
Als je er gaat aan beginnen, een kleine tip.
In het archief bewaren ze het tijdschrift "35'ers, De Universitoit Van Moilebeik"
Een oud-leerlingenblad, boordevol met informatie over Mijlbeek en zijn bewoners.
Locatie in het archief: Depotlijst 14473, schenking Callebaut 2007/23
Als het verleden al kan worden verwerkt, dan is het door opnieuw te vertellen wat er is gebeurd (Hannah Arendt)

abubart
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Straten op Aalst Rechteroever

Berichtdoor abubart » 10 Feb 2024, 19:50

dank voor de tip David. Het zal voor naaste week over zijn want met karnaval, ja?

abubart
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Straten op Aalst Rechteroever

Berichtdoor abubart » 31 Mar 2024, 17:09

Nu ik weer wat tijd heb na de publicatie en voorstelling van het tweede deel over het grondgebied van het H. Hart, borrelen de plannen op om te beginnen aan een deel over Mijlbeek. Een stukje werd behandeld in deel 2, de Henri Matthieustraat, Klaverstraat en Honneweg, omdat ik ze om velerlei redenen toch tot het grondgebied van het H. Hart reken. De parochies bestaan trouwens niet meer, dus heeft de dichter wat vrijheid op dat gebied. Ik zoek nu nog informatie over vroegere tijden over het grondgebied van Mijlbeke, vaak zaken die nauwelijks nog iemand weet.
Voorbeelden: waar komt de naam "tiende Vrij"straat vandaan als straatnaam, of het Galgenbaantje. Dergelijke zaken wil ik uitspitten en voor het publiek toegankelijk maken. Platgetrapte wegen als het kasteeltje van De Hert, het Beukenhof enz. zijn mij reeds bekend en vormen al het voorwerp van verdere studie. Mogelijkheden zijn het Borreputje, de barakken, het Klein begijnhof, het Slot, Hof Somergem en het kasteel Somergem (d.i. niet hetzelfde!). Dit laatste kasteel staat aan de Brusselsesteenweg, dichtbij schoenen Foncé.
Wie mij informatie kan bezorgen wordt genoteerd. Tien waardevolle inzendingen gaan in de tombolazak en maken kans op eéén gratis exemplaar van het pas verschenen deel 2 over het H. Hart. Voorwaarde is dat u de suggestie naar volgend adres stuurt: parlementvanabraham@gmail.com
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

abubart
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Straten op Aalst Rechteroever

Berichtdoor abubart » 16 Apr 2024, 13:38

Nu de boekvoorstelling van het tweede deel over het grondgebied van het H. Hart op rechteroever achter de rug is, zijn we vol goede moed gestart met het verzamelen van informatie over het overig en grootste deel van de praterij van Mijlbeke op rechteroever. Wat het zal worden is nog koffiedik kijken, ook al hebben we al verscheidene zaken op stapel staan. Onze website http://www.parlementabraham.be werd in de rubriek"ons onderzoeksgebied" aangepast aan ons nieuw werkterrein. Wie denkt iets te weten dat onderzoek vraagt mag het gerust via deze weg meedelen, dan doen wij der rest.
Van het H. Hart zijn nog beide delen beschikbaar, al is deel twee stilaan uitgeput. Info over het bestellen ervan vindt u op de website.

Onderstaande foto toont de Pausipone, oorspronkelijk het kasteeltje van Mr. Tack. Wie deze persoon was komt aan bod in het nieuw boek
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.


Terug naar “Straten, pleinen, monumenten en gebouwen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten

Advertentie