Straten op Aalst Rechteroever

Moderators: Alostum, david, janlouies

abubart
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Straten op Aalst Rechteroever

Berichtdoor abubart » 23 Jan 2023, 14:48

Om alle misverstand te vermijden, hierbij de geboorteakte van Maria Mathilda Le Clercq, echtgenote Van Henricus Gustavus Maria Cornelius De Clercq, ouders van Hippolytus Henricus Gustavus De Clercq.
Zo kunnen we alleen akkoord gaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

abubart
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Kluisdreef

Berichtdoor abubart » 23 Jan 2023, 15:00

Op Immerzeel bestaat er een straatje vanaf de Brusselse steenweg aan de linkerkant komende vanaf het centrum, net naast Van Haren, de vroegere Brantano. Achter dit bedrijf ligt het park van het kasteel Somergem. Wie de bouwheren en eigenaars waren is mij onbekend, wie daarover iets weet mag het steeds plaatsen. In het park met vijver en brugje erover staat nog een grot, kleine versie van de Mijlbeekgrot. Deze zou ik eerstdaags willen bekijken en er iets over schrijven, doch ik moet nog veel opzoekingen doen.
Ik post reeds een foto van het kasteeltje met vijver en brug.
Alle info verder, vooral over de Mariagrot is welkom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

abubart
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Straten op Aalst Rechteroever

Berichtdoor abubart » 29 Jan 2023, 09:43

Hierbij voeg ik een eerste lijst van de straten die op de voormalige H. Hartparochie gelegen zijn.
Lijsten voor Mijlbeek, Sint Paulus en Sint Jan zullen volgen wanneer ik er klaar mee ben.
Een PDF-formaat gaat niet, dus is het een JPG geworden. Voor Mijlbeek zal dat problemen geven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

abubart
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Straten op Aalst Rechteroever

Berichtdoor abubart » 13 Feb 2023, 15:17

Ik voeg hierbij een nieuwe completere lijst van de straten van het H. Hart en O.L.V. Mijlbeek, dit om nog bestaande misverstanden voor de straten op de rand van de twee parochies uit de wereld te helpen.
Een rare situatie is bijvoorbeeld de Pieter De Bruynestraat, bekend meubelontwerper) op het H. Hart, en de erin uitkomende Klaverstraat dat dan weer Mijlbeek is. In deze laatste straat loopt nog een restant van de Botermelk- Geldhof- en Popperodezijp.
Meer info in ons boek Aalst - rechteroever, even aangehaald in deel 1 dat nu wel van de persen zal rollen. De rest volgt in deel 2.
En wie het gemist heft, voorbije zaterdagnamiddag heb ik het tweede speakerscorner opgewarmd met een ide over de verloederde Van Wambekekaai waar een mooi voetpad en fietspad zou kunnen komen. Het heeft zelfs in HLN gestaan. Verspreid het idee a.u.b., zo gaan we er geraken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

abubart
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Straten op Aalst Rechteroever

Berichtdoor abubart » 11 Mar 2023, 07:52

Hij is er eindelijk, het eerste deel van het boek over het grondgebied van het H. Hart op rechteroever. Bestellen kan vanaf nu aan 15.00 eur zonder verzendingskosten. Wie op H. Hart of binnen de wallenring woont wordt het gratis bezorgd als u ons uw leveringsadres meedeelt op de overschrijving. Betalen via rekening BE37 9734 4505 4828 graag. Voor wie verzending wil, we zijn naar de post geweest en daar weten ze niet wat een verzending moet kosten. Opzoekingen op hun site leert ons dat het rond de 6.50 eur zal zijn doch nu is de post gesloten en kunnen we het nog niet exact meedelen. U kan ook vragen stellen op ons emailadres parlementvanabraham@gmail.com MVG Parlement Abraham

abubart
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Straten op Aalst Rechteroever

Berichtdoor abubart » 30 Mar 2023, 12:51

De presentatie van het eerste deel van het boek over Aalst-rechteroever H. Hart gaat door op ,donderdag 20 april 2023 om 18u30 in de Sinte Gudulaschool. Iedereen is welkom. We vragen wel een seintje vooraf bij aanwezigheid. De plaatsen zijn beperkt.
Graag dus bericht op parlementvanabraham@gmail.com
Het werk handelt hoofdzakelijk over de groei van het H. Hart tussen 1890 en 1980, over mensen en gebouwen, en dit binnen de ring. Het tweede deel zal handelen over het grondgebied buiten de ring. Info op Facebook "Parlement Abraham"

abubart
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Straten op Aalst Rechteroever

Berichtdoor abubart » 08 Jun 2023, 12:58

Heeft iemand ooit gehoord van het Galgenbaantje op het grondgebied van Mijlbeke? Zo ja, waar moet men dat dan situeren en zijn er bronnen hierover?

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10965
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: Straten op Aalst Rechteroever

Berichtdoor Jerommeke » 08 Jun 2023, 19:56

Galgeweg: 1845 Atlas der Buurtwegen, sentier du cabaret den Arent au chemin dit Peerdekenstraat.

Register van het College van Aalst 22-12-1932
Arendstraat, van Fonteinstraat naar Rozendreef.

Bron: Geschiedenis der straten van Aalst, Jos Ghysens.
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

abubart
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Straten op Aalst Rechteroever

Berichtdoor abubart » 10 Jun 2023, 06:45

Dan gaat dat dus inderdaad om het verdwenen baantje achter de speeltuin Ten Rozen. Dit staat wel nog op Google Maps maar in de Rozendreef is er niets meer van te bespeuren.

abubart
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Straten op Aalst Rechteroever

Berichtdoor abubart » 10 Jun 2023, 18:01

Wanneer ik een poging doe de atlas der buurtwegen van rond 1845 op te vragen bij de overheid (site GEO), vind ik steevast de atlas der buurtwegen van 1841 en daar staat enkel een sentier no. 225 op, geen naam. Waar haalt Jos Ghysens dan die informatie, vraag ik mij af. Iemand een idee waar ik die kaart met die info zou kunnen zien?


Terug naar “Straten, pleinen, monumenten en gebouwen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

Advertentie