De 4 Winden - Zoek de ZEVEN verschillen

Moderators: Alostum, david, janlouies

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

De 4 Winden - Zoek de ZEVEN verschillen

Berichtdoor janlouies » 26 Jan 2021, 21:13

Keizersplein 69, Voormalig gasthof De Vier Winden. Zoek in de twee onderstaande foto's, gemaakt met meer dan 100 jaar verschil, de ZEVEN verschillen in het etablissement; eigenlijk zijn het er maar ZES , globaal gezien zelfs maar EEN ...

Afbeelding

Afbeelding

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: De 4 Winden - Zoek de ZEVEN verschillen

Berichtdoor stephane » 02 Feb 2021, 11:07

raamindeling, poort, splitsing van het gebouw in 2 wooneenheden, gevelreclame...enz

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De 4 Winden - Zoek de ZEVEN verschillen

Berichtdoor Alostum » 02 Feb 2021, 17:07

Op de bovenverdieping maar vijf ramen meer i.p.v. ZEVEN
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: De 4 Winden - Zoek de ZEVEN verschillen

Berichtdoor janlouies » 03 Feb 2021, 09:52

Klopt, Alostum!
De rechterramen (verdieping en gelijkvloers) zijn vervangen door twee kleinere ramen en eronder een deur met 'trapkes op'.
Maar dan zouden er links daarvan nog 6 vensters moeten zitten, dat zijn er nu nog vijf, niet door er eentje dicht te metselen, maar door de openingen volledig van plaats te veranderen (verder uit elkaar te zetten ...). De situerig van de keldergaten kunnen aanwijzingen zijn van de vorige toestand, maar ook hier is mee 'gefoefeld'.
Het is niet duidelijk wanneer de ingreep gebeurd is, een bouwaanvraag is niet teruggevonden in het archief. De huidige gevelbepleistering, thans wit geschilderd, is gecementeerd en heb ik er altijd geweten (winkel auto-onderdelen Woulff).

Dus zeven verschillen: de zeven traveeën zijn gewijzigd!

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: De 4 Winden - Zoek de ZEVEN verschillen

Berichtdoor stephane » 03 Feb 2021, 13:14

Er is in feite maar gefoefeld met het laatste gebouw ;)

Het laatste stuk van het gebouw met rechthoekige nis met daarin een poortje was oorspronkelijk het poortgebouw van het hoekgebouw De Vier Winden. Later is dit poortstuk verbouwd tot een woning, hierdoor moest de indeling veranderd worden en werden er aanpassingen aan de gevel uitgevoerd. De Vier Winden werd verkleind tot aan de buitendeur met trapjes (zie rode lijn op foto). Dus de rechtse ramen naast deze deur werden eigendom van de nieuw ontstane woning. De raamindeling boven de deur werd aangepast vermoedelijk in functie van de nieuwe trap die er op deze plaats kwam.
De rechthoekige poort werd een rondboogpoort en een rondboog inkomdeur.

Afbeelding

Dus het zijn nog steeds de oorspronkelijke raamopeningen in het eerste deel, enkel die op het gelijkvloers zijn verlaagd (etalagefunctie). Let ook op de zware muurankers die geplaatst werden nadat het gebouw begon te bewegen doordat deze gebouwd is op de stadsomwallingsgracht. Deze ankers bevinden zicht tussen de bestaande ramen en zijn duidelijk zichtbaar.

Na de verbouwing werd de gevel vermoedelijk opnieuw gecementeerd, want heden zijn er schijnvoegen in de bepleistering en deze waren er oorspronkelijk niet.

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: De 4 Winden - Zoek de ZEVEN verschillen

Berichtdoor janlouies » 24 Feb 2021, 21:06

Van die kant had ik het -letterlijk!- nog niet bekeken. Het lijkt wel logisch. De laatste verbouwing van de poort rechts is nog tamelijk recent, ik herinner me nog dat er geen ronde boog beneden was, jaren 1970 of zo. Ik zal de bouwaanvraag eens opsnorren, misschien zit er een foto van de vorige situatie bij. Ik herinner me ook een foto met al de borden van Woulff, maar kan ze niet terugvinden; de poort rechts staat er trouwens niet op denk ik ...

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: De 4 Winden - Zoek de ZEVEN verschillen

Berichtdoor stephane » 25 Aug 2023, 11:42

Afbeelding

op het gelijkvloers waren en nog houten luiken aanwezig!

bron facebook - familiekunde

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst


Terug naar “Straten, pleinen, monumenten en gebouwen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

Advertentie