St. Jobstraat

Moderators: Alostum, david, janlouies

erna martens
Berichten: 106
Lid geworden op: 28 Mar 2015, 13:13

Re: St. Jobstraat

Berichtdoor erna martens » 24 Apr 2021, 14:12

He1 huisje naast de inrijpoort voor de garages, dat kleurrijk geschilderd was, in de jaren 1980, heeft toebehoord aan mijn grootvader tot zijn dood in 1941, hoeveel jaren, weet ik niet, het is na zijn dood verkocht voor 5 000 frank, zo verteld door mijn vader, het was verkocht aan familie, aan de familie van de vrouwelijke persoon die in het huis rechtover woont met de witte garagepoort.
€rna

stranger
Berichten: 305
Lid geworden op: 15 Mei 2014, 18:05

Re: St. Jobstraat

Berichtdoor stranger » 24 Apr 2021, 16:48

Jan en Marie-Therese, wiens moeder, dacht ik, in eerder bedoeld huisje woonde.

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: St. Jobstraat -bouwtype huisjes

Berichtdoor janlouies » 25 Apr 2021, 18:05

Het type van de huisjes wijst op de eerste helft van de 18de eeuw. De huisjes staan niet alleen op de kadasterkaart Popp, maar ook op de atlaskaart der buurtwegen van 1841. Hetzelfde type huisjes, zowel naar diepte als gevelaanzicht, vindt men aan de Zeshoek (onder andere het geboortehuis L.P Boon). Die huisjes werden gebouwd in 1935. De gevelbezetting 'cement) is uiteraard van jongere datum: oorspronkelijk waren de baksteengevels allicht wit gekalkt.

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: St. Jobstraat

Berichtdoor stephane » 30 Apr 2021, 09:59

foto's afbraak eind april 2021


Het type van de huisjes wijst op de eerste helft van de 18de eeuw. De huisjes staan niet alleen op de kadasterkaart Popp, maar ook op de atlaskaart der buurtwegen van 1841. Hetzelfde type huisjes, zowel naar diepte als gevelaanzicht, vindt men aan de Zeshoek (onder andere het geboortehuis L.P Boon). Die huisjes werden gebouwd in 1935. De gevelbezetting 'cement) is uiteraard van jongere datum: oorspronkelijk waren de baksteengevels allicht wit gekalkt.

Ik denk eerder dat deze kleine woningen gebouwd zijn eind 19de eeuw (1880-1900).
De balkenlagen zijn niet de vierkante eiken balken die ze in die periode gebruikten maar de klassieke kepers die gebruikt werden tot men overschakelde naar de betongewelven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst


Terug naar “Straten, pleinen, monumenten en gebouwen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie