Cremerie Schoolstraat 6

Moderators: Alostum, david, janlouies

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Cremerie Schoolstraat 6

Berichtdoor janlouies » 05 Nov 2019, 22:24

In februari 1944 doet Aloïs Van Caelenbergh uit Lede een vraag de gevel van het woonhuis Schoolstraat 6 (behalve een huis naast de cinema Palace te mogen verbouwen tot ijsroomsalon. Er komt niet direct iets van in huis in deze onzekere tijd en anderhalf jaar later, in juni 1945, wordt in het bevrijde Aalst dezelfde aanvraag opnieuw ingediend. Het winkeltje, ontworpen door architect Ray Dellaert uit Lede, bestaat nog altijd maar is al decennia lang het uurwerkwinkeltje (ook horlogebandjes en batterijtjes) Primalux. De beige gevelsteentjes zijn ondertussen wit geschilderd en de bruine steentjes onder het winkelraam vervangen door natuursteen. Het zonnescherm doet nog steeds dienst, ook bij grijs herfstweer!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

willykiekens
Berichten: 995
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Cremerie Schoolstraat 6

Berichtdoor willykiekens » 06 Nov 2019, 16:22

ik kan me in het verste van mijn geheugen niet herinneren dat het ooit geopend is als ijssalon, rekening houdend dat mijn moeder van 1953 tot de jaren '80 in de cinema Palace gewerkt heeft. Links ervan was het huis van dr. Verbe(e)ke, en rechts ervan was het ouderhuis van de kunstschilder Jan Sanders en zijn zuster Annie, die later daar rechtover schooljuffrouw was en een paar huizen verder woonde de kunstschilder Theo Praet.


Terug naar “Straten, pleinen, monumenten en gebouwen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Advertentie