opgraving kerkhof

Moderators: Alostum, david, janlouies

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

opgraving kerkhof

Berichtdoor esja » 18 Feb 2016, 17:13

Als voorbereiding op de aanleg van de nieuwe invalsweg van de Dendermondse Stw naar de NMBS parking is solva begonnen met een voorbereidende opgraving van het oude kerkhof buiten de wallen (opgeheven in 1867).
Dit kerkhof ligt voornamelijk onder de parking aan de Smatch.
De proefsleuf ligt een paar meter op die parking en voornamelijk onder het grasveld voor den electriek.
Onmiddellijk naast de Taxus haag zijn de fundamenten van de vroegere kerkhofmuur goed bawaard en onmiddellijk naast deze muur vond men dadelijk twee menselijke geraamtes.
Toen ik deze morgen terug ging om onderstaande foto te nemen waren deze reeds terug toegedekt en enkel de muur nog zichtbaar.

Afbeelding

willykiekens
Berichten: 994
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: opgraving kerkhof

Berichtdoor willykiekens » 18 Feb 2016, 21:15

aan die haag stond ook het huis van de hoofdboekhouder van FFR : de laatste inwoner was dhr. De Saeger.
Wie nog meer uitleg kan geven is (indien hij nog leeft uiteraard) de inwoner van het huis naast de viaduct dhr. De Rijck (oud hoofd van de finishing afdeling FFR) die heeft de meeste veranderingen op de FFR gronden langs de Dendermondse stwg nog mee gemaakt.

mmarc
Berichten: 143
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 15:45

Re: opgraving kerkhof

Berichtdoor mmarc » 19 Feb 2016, 08:36

Tussen het voetbalveld van de FFR (Alost Sports) en de Spinnersstraat (nu de viaduct) waren vroeger een aantal volkstuintjes. Het moet ergens jaren zestig geweest zijn dat men grond van het oude kerkhof komen storten is tegen de betonnen afsluiting van het voetbalveld waardoor er een "berg" ontstond met de lager gelegen tuintjes. Uiteraard bevatte deze grond nog resten van skeletten en de jeugd van den Blok liep dan ook te pronken met knoken en doodshoofden.

willykiekens
Berichten: 994
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: opgraving kerkhof

Berichtdoor willykiekens » 19 Feb 2016, 09:50

dat moet midden de jaren '70 geweest zijn , toen men de nieuwe FFR burelen (nu electric. mij.) bouwde. Deze gebouwen zijn +/- 1976 in gebruik genomen. Op het bureau van de technische direkteur stond een doodshoofd afkomstig uit de graafwerken.

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13014
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: opgraving kerkhof

Berichtdoor Alostum » 19 Feb 2016, 14:42

Op 26 september 1784 werden de grondvesten van het kerkhof aan de Dendermondsesteenweg gelegd. Ingewijd op 2 november 1784 door pastoor-deken Van de Voorde. Het eerste lijk dat er werd begraven was dat van Maria Joanna Meert († Aalst 31/10/1784, dochter van Joannes en Elisabeth Dooms) op 3 november 1784. Het kerkhof werd naar haar bijnaam genoemd en men sprak van het “Jennemiekeskerkhof”. Men begroef er tot 1867.
Het huidige kerkhof zou in gebruik genomen zijn in 1866. Even dacht men eraan om beide begraafplaatsen in gebruik te houden, de bevolking aanzag dit echter als een kerkhof voor de rijken en het nieuwe kerkhof voor de armen.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

mmarc
Berichten: 143
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 15:45

Re: opgraving kerkhof

Berichtdoor mmarc » 19 Feb 2016, 18:00

Willy, het moet weldegelijk in de jaren zestig geweest zijn want ik was toen een snotaap van een jaar of 13-14. In de jaren zeventig was ik reeds tot de jaren van verstand gekomen, dan was het zeker niet.

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

Re: opgraving kerkhof

Berichtdoor esja » 20 Feb 2016, 18:04

de eerste sleuf ligt ondertussen dicht en men is met een tweede begonnen, op de parking, kant steenweg.
Ik ben nog niet gaan kijken maar ik vrees dat r weinig te zien zal zijn daar men daar onder een tent werkt.


Terug naar “Straten, pleinen, monumenten en gebouwen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Advertentie