Archeologie hoek Korte Zoutstraat/Zonnestraat/Keizersplein

Moderators: Alostum, david, janlouies

abubart
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Archeologie hoek Korte Zoutstraat/Zonnestraat/Keizersple

Berichtdoor abubart » 11 Mar 2016, 11:11

Ik kreeg van Martin het bericht van nieuwe werken die gestart zijn aan de Hoezebeekcollector, nu ter hoogte van het onthaalcomplex van de Keizershallen. Ik ben deze voormiddag gaan kijken doch tot mijn spijt was er niemand aanwezig en was de werf hermetisch afgegrendeld. Ik heb wel kunnen zien dat de uitgang van de Nieuwbeek in de brede collector, het laatste stuk oude stadsgracht dat ik bij vorige werkzaamheden ter hoogte van de Zoutstraatpoort heb kunnen bezoeken, en de collector zelf, zijn komen bloot te liggen en dat een deel van de overkoepeling weg is. Iedereen kan dus zelf een kijkje nemen, als je voldoende groot bent ten minste. Ik wacht op een gelegenheid om de werklieden aan te kunnen spreken om duidelijke foto's te kunnen maken.

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Archeologie hoek Korte Zoutstraat/Zonnestraat/Keizersple

Berichtdoor stephane » 12 Mar 2016, 09:32

Deze ochtend een kijkje gaan nemen en de foto's genomen:
Op de Keizersparking komt er een betonconstructie om het vervuilde water te zuiveren.

Afbeelding

De witte muur is de scheidingsmuur met de Handelschool. Vooraan de 'kathedraal' of de overwelfde stadsgracht. Haaks hierop de overwelfde Nieuwbeek. Opvallend is wel de aansluiting op de overwelfde gracht, 90 graden...

Afbeelding


gewelfdetail

Afbeelding

wazige foto van hoek tussen Nieuwbeek en gracht. De afwerking is in blokken zandsteen mogelijk recuperatie van de stadsomwallingmuur?

Afbeelding

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Archeologie hoek Korte Zoutstraat/Zonnestraat/Keizersple

Berichtdoor stephane » 22 Mar 2016, 10:53

update 20/03/2016

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst


Terug naar “Straten, pleinen, monumenten en gebouwen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Advertentie