Kanunnik Collinetplein

Moderators: Alostum, david, janlouies

Alostum
Site Admin

Re: Kanunnik Collinetplein

Berichtdoor Alostum » 27 Mei 2014, 18:38

Geplaatst: 26 Apr 2013 07:28 pm
stephane schreef:Voor diegene die nog opzoekingswerk willen doen:

Het is niet Kanunnik Collinetplein maar Geraardsbergsestraat, 8a...

Geraardsbergsestraat begint aan de Korte Zoutstraat
Kanunnik Collinetplein is de rechtse kant ( vanaf het centrum ) en het plein zelf

stephane
De taak van historici is te herinneren wat anderen vergeten. (Eric Hobsbawm)

Alostum
Site Admin

Colinetstraat

Berichtdoor Alostum » 27 Mei 2014, 18:41

Geplaatst: 27 Apr 2013 12:16 am
jan louies schreef:Het is trouwens niet Colinetplein, die naam bestaat officieel niet, maar Kanunnik Colinetstraat.
De inham was vroeger het adres van handschoenenfabriek De Cock. Met ook een gevel in de Zonnestraat, aldus zoon Philip De Cock (thans directeur stadsschool Erembodegem).

Alostum
Site Admin

kadasterplannen

Berichtdoor Alostum » 27 Mei 2014, 18:41

Geplaatst: 27 Apr 2013 03:20 pm
jan louies schreef:Ik heb even het kadasterplan 1860 bestudeerd. De gekanaliseerde maar nog niet ondergronds gebrachte stadsgracht loopt door het domein Schelfhout (toen nog in handen van zijn schoonvader) en voorbij het huis Schelfhout op de grens van de percelen Zonnestraat en het domein Schelfhout. Zij gaat ondergronds aan de grens met het perceel van het hierboven beschreven steegje. Daar is dan eigenlijk geen steegje, het betreft een onbebouwd terrein met tegen de Zuidgrens, midden het terrein twee gebouwen.
Er is wel een inham (steegje) met twee panden aan de rechterzijde en dan de toegang tot een grond (zie beschrijving hierboven). Dat is het eerste stuk van de steeg hierboven, dus voor de bocht van 90 graden (nu deur). De twee huizen en het derde perceel zijn allemaal eigendom van een zekere Constant Leclercq. De belendende huizen in de Zonnestraat en de Geraardsbergse straat zijn allemaal van andere eigenaars.
Ik slaag er niet in deze kaart te kopiëren, als iemand anders het kan, het zou zeer verhelderend zijn.
Op de kadasterkaart van 1918, ook in de beeldbank van de stad, zie je ongeveer dezelfde situatie, alleen is enkel het begin van de Zonnestraat gerealiseerd en stopt de 'beek' aan een gebouw in plaats van een grond.
Het Kraaistraatje wordt door Fritz Courteau gelijkgesteld met het Kalfstraatje. Ook het slop waar nu café het Craeyken (Grote Markt) staat, wordt als Craeystraetje betiteld.

Alostum
Site Admin

hoe zit het nu met dat steegje?

Berichtdoor Alostum » 27 Mei 2014, 18:42

Geplaatst: 15 Mei 2013 11:36 pm
abu bart schreef:Ik heb zelf de proef op de som genomen en met mijn klein cameraatje het gangetje bezocht, een geluk dat ik ook een klein zaklampje bijhad of ze hadden binnen honderd jaar weer een mysterie gevonden.
Stephane, hoe jij door die deur op het einde geraakt bent weet ik niet, ik kreeg ze in geen geval open. De eerste deur aan de inham was reeds behoorlijk moeilijk. Dus ben ik maar rond gegaan en naar het parkje gestapt. Ook daar pech, de beide deuren van het paviljoentje zijn op slot.
Uit de puzzel van jouw foto's en de mijne, plus het geluk dat ik had in de bouwput van de versteviging van de gracht te kunnen kijken, kom ik tot de slotsom dat het gangetje en de dichtgemetselde deur op jouw foto in het verlengde liggen van de rechterdeur van het paviljoentje, vanuit het park gezien. Vandaar verder tot aan de toegangsput loop je dus recht boven de gracht, die wel 4 à 5 meter onder het maaiveld ligt. Door het stromende water kon ik goed zien dat de gracht afdraagt naar de Houtmarkt toe. Dus dat klopt. Blijft de vraag, was dit gangetje nu een officiële straat of steeg? Ik vermoed het dan ook van wel daar de bebouwing, op de foto's van Stephane en op de mijne, aan beide kanten ramen hadden, dus was er lichttoevoer mogelijk bij de bouw, en dit kan in deze situatie alleen het geval zijn als er ofwel een open gracht liep, wat niet kan gezien ze reeds overdekt was in 1860, ofwel een openlucht paadje. Zoniet had het geen enkele zin de gebouwen niet tegen elkaar te bouwen. Mijn conclusie is duidelijk, er was een openbaar toegankelijk paadje, en blijf ik bij mijn originele vraag: "wat was de naam ook weer?"

O ja, Stephane, jouw theorie van links afbuigende tak van de Nieuwbeek naar de Vrijheidsstraat toe lijkt mij niet haalbaar, op alle kaarten die ik reeds raadpleegde van het structuurplan e.a., en dat zijn er heel wat, is geen enkel spoor van een gecatalogeerde beek. Wat wel kan is een afwatering, riool, regenafvoer of hoe je het noemen wil die via de Stationsstraat naar de Hoezebeek leidt, ook daar weer gezien de stroming die ik kon zien tijdens de werken in de Stationsstraat. Dat de gracht onder de huizen in de Vrijheidsstraat door ging, kan ook niet daar de bouwput van Sint Elooi, die zo dramatisch het naast gelegen huis deed scheuren dat 't stad op zijne kop stond, was zo diep dat hij wel de gracht moest raken. Doch er was geen spoor. Ik vermoed eerder dat hij onder de straat zit, of in het slechtste geval, onder het officiële gangetje naast de Sint Jozefskerk dat heel vroeger doorliep tot in de Nestor de Tièrestraat. In dat geval versta ik zeer goed waarom de kerk verzakt.
En als kers op mijn taart heb ik nog een muurkapelletje gevonden in de gevel net naast de doorsteek naar de parking van de Keizershallen. Jullie waarschijnlijk wel bekend, maar voor mij, van over 't water afkomstig was dit toch een vondst.

Tot de volgende speurtocht naar grachten,

Alostum
Site Admin

Berichtdoor Alostum » 27 Mei 2014, 18:43

Geplaatst: 16 Mei 2013 06:35 am
stephane schreef:[b]Stephane, hoe jij door die deur op het einde geraakt bent weet ik niet,[b]

Abu Bart, ik heb het geluk gehad dat beide deuren openstonden!

en ivm de loop van de Hoezebeek heb ik een plan waar deze beek wel degelijk op ingetekend staat, dit plan is vrij recent en zal het een dezer posten op het onderwerp Siesegembeek

stephane

Alostum
Site Admin

Berichtdoor Alostum » 27 Mei 2014, 18:45

Geplaatst: 18 Mei 2013 09:37 pm
esja schreef:Ook in 1818 was de beek naast dit gangetje reeds overdekt en loopt vanaf ongeveer het domein Schelfhout nog open.
Het gangetje is een weggetje dat naast de stadsomwalling verder liep tot aan de Molentraatpoort, aan de buitenzijde van de wallen.
Op dit kadasterplan van 1818 heb ik het in het blauw bijgewerkt voor de zichtbaarheid:

Afbeelding

Alostum
Site Admin

oranje strook is afbakening kadastersektie

Berichtdoor Alostum » 27 Mei 2014, 18:49

Geplaatst: 19 Mei 2013 10:56 pm
jan louies schreef:De bewering dat er een wegeltje aan de buitenkant van de stadsomwalling liep, is ooit gelanceerd door Fritz Courteaux en door iedereen overgenomen, maar een bron die dit staaft is er niet. Een foute bewering die een eigen leven gaan leiden is?
De geel-oranje lijn op het kadasterplan 1818 is een afbakening tussen kadatersekties B en C, dus geen perceelstrook, geen wegje. Het is waarschijnlijker dat de strook achter de gekanaliseerde beek op het domein Schelfhout, met wel apart kadasternummer in 1860( en evenals de percelen aan weerszijden ervan eigendom van Seminck/Schelfhout), gewoon de gedempte beek is (vergelijk met de plaats van de nog bestaande beek in 1818) en de gemetselde riool er naast gebouwd werd. Deze ligt immers in de tuinen van de huizen, dus meer naar de Zonnestraat toe. Allicht is het gangetje aan de bocht Geraardsbergsestraat tot aan Schelfhout ook de gedempte stadsgracht zelf en niet een wegeltje ernaast, die inderdaad vroeger (voor 1818) gedempt werd, maar niet bebouwd werd, misschien vanwege de instabiele grond of omdat het een losweg geworden was.

Terug naar “Straten, pleinen, monumenten en gebouwen”