175 jaar spoorwegen
Geplaatst: 25 Mei 2014, 15:44
Geplaatst: 27 Mei 2010 09:14 pm
Alostum schreef:Uit het "Staetsblad of "Bulletin Officiel des Lois et Arrêtés Royaux de la Belgique" van het jaar 1834.
Op blz. 535.
WET n° 330
Welke in België de instelling van een stelsel van ijzeren wegen beveelt.
Leopold, Koning der Belgen,
Aan alle tegenwoordige en toekomende, salut.
Wij hebben, met gemeen verdrag der Kamers, besloten en wij bevelen hetgeen volgt:
Art. 1. Er zal in het koninkrijk een stelsel van ijzeren wegen worden ingesteld hebbende Mechelen tot middenpunt, en zich oostelijk richtende naar de grenzen van Pruisen over Leuven, Luik en Verviers, ten noorden door Antwerpen; ten westen over Oostende door Dendermonde, Gent en Brugge, en ten zuiden over Brussel en naar de grenzen van Frankrijk door Henegouwen.
Art. 2. De uitvoering zal op kosten van de schatkist en onder de bezorgingen van het gouvernement worden gedaan.
Art. 3. De onkosten dezer uitvoering zullen door middel van een ontlening welk nader door een wet zal worden geregeld, gevonden worden.
Art. 4. In de tussentijd van het onderhandelen der lening, wordt er aan het gouvernement een krediet van tien miljoen geopend, hetwelk geheel of gedeeltelijk zal worden gedekt door de in omloop geven van schatkist-biljetten, volgens de bedingen van de wet van 16 februari 1833;
De voorschotten of de schatkist-biljetten zullen door de eerste fondsen der ontlening worden teruggegeven.
Art. 5. De opbrengsten der baan van de tollen voortkomende, welke jaarlijks door een wet zullen geregeld moeten worden, zullen dienen om de interesten en de aflossing van de ontlening te bestrijden, als ook tot de jaarlijkse onderhouds- en beheerskosten van het nieuwe spoor.
Art. 6. Voor de eerste juli duizend achthonderd vijfendertig en van jaar tot jaar, tot de volmaakte voltooiing der werken, zal er aan de kamers een omstandige rekenschap van alle de door de tegenwoordige wet veroorloofde bewerkingen worden gegeven.
Art. 7. Te rekenen van het openen van de ijzeren weg tussen Luik en Antwerpen, zal den tol op de kanalen van Henegouwen volgens de tolprijs op deze ijzeren weg in te stellen, in tonnen en kilometers worden verminderd.
Lasten en bevelen dat de tegenwoordige, met de Landszegel bekleed, en in het Staatsblad gedrukt, aan de gerechtshoven, rechtbanken en aan de administratieve overheden gezonden worden, opdat zij dezelve, als wet van het koninkrijk, onderhouden en doen onderhouden.
Gegeven te Brussel, de 1 mei 1834.
Leopold.
Vanwege de Koning:
De Minister van Binnenlandse Zaken,
Ch. Rogier
Gezien en gezegeld met de Landszegel:
De Minister van Justitie,
Lebeau.
Aalst, zou nog tot 1852 moeten wachten op zijn eerste spoorweg, namelijk de lijn Dendermonde-Aalst. De eerste trein reed er op 9 juni 1853 en pas midden 1855 stond het station er, zoals het er nu nog staat.
mvg. Alostum