Aero-club Aalst

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Aero-club Aalst

Berichtdoor Alostum » 25 Mei 2014, 15:43

Geplaatst: 27 Aug 2013 12:17 pm
Alostum schreef:Prijslijst van de V.Z.W.D. Aero-Club Aalst in november 1961

Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Aero-club Aalst

Berichtdoor Alostum » 25 Mei 2014, 15:44

Geplaatst: 27 Aug 2013 12:54 pm
willy kiekens schreef:na de misterieuze brand in het clubhuis mocht het niet meer herop gebouwd worden, lag in landbouw gebied; wat een tijd later wel mocht was het tennispaviljoen van De Jonghe; het planten van bomen op de landingsbaan; de paardestallen van Chipper en het golfterrein. Maar ja achter de vliegclub zat er niet voldoende kapitaal en konden de Hof Somerghem gronden niet als villagrond verkocht worden.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

lucvdh
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 Mei 2014, 10:16

Re: Aero-club Aalst

Berichtdoor lucvdh » 10 Aug 2014, 11:52

Ik heb altijd gehoord dat het clubhuis van de vliegclub niet mocht heropgebouwd worden omdat het Aalsters vliegplein te dicht bij Zaventem gelegen was en de Aalsterse vliegtuigjes dus hinder konden veroorzaken aan het internationaal vliegverkeer.
Volgens mij lag het vliegveld trouwens niet in landbouwgebied maar wel in recreatiegebied.
Wat De Jonge betreft is het geen tennispaviljoen maar een golfclubhuis.
Over de geschiedenis van de Aalsterse vliegclub werd trouwens een boek geschreven, dat ik dringend eens moet lezen.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Aero-club Aalst

Berichtdoor willykiekens » 10 Aug 2014, 12:31

oorspronkelijk was het een tennisterrein, later misschien wel omgedoopt tot golfclub na aanleg van het golfterrein. in de tijd waar ik van spreek bestond de naam recreatie zone nog niet, gans het oud vliegplein was omgeven met weides met koeien en graanvelden. Beneden waren er alleen de huizen van de Kleine Landeigendom en hof Zomergem en boven aan de Affligemdreef de nonnen abdij verder niets tot aan de Bosstraat.

Yannick
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 Jun 2014, 18:49

Re: Aero-club Aalst

Berichtdoor Yannick » 15 Aug 2014, 18:00

willykiekens schreef:oorspronkelijk was het een tennisterrein, later misschien wel omgedoopt tot golfclub na aanleg van het golfterrein. in de tijd waar ik van spreek bestond de naam recreatie zone nog niet, gans het oud vliegplein was omgeven met weides met koeien en graanvelden. Beneden waren er alleen de huizen van de Kleine Landeigendom en hof Zomergem en boven aan de Affligemdreef de nonnen abdij verder niets tot aan de Bosstraat.


In Boontjes 1961 (denk ik, kan ook '60 of '62 zijn), de bundeling van Boon's cursiefjes in de Vooruit, maakt hij melding van een wandelroute die hij vaak volgde, namelijk van bij hem thuis aan Vogelenzang via de Kluiskapel, zo naar Affligemdreef en langs de velden die volgens hem werden verpest door de vlieghaven...
Ik zal het stukje eens opzoeken.

Y

tandwiel
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 Jun 2014, 19:03

Re: Aero-club Aalst

Berichtdoor tandwiel » 15 Aug 2014, 20:50

Yannick schreef:
willykiekens schreef:oorspronkelijk was het een tennisterrein, later misschien wel omgedoopt tot golfclub na aanleg van het golfterrein. in de tijd waar ik van spreek bestond de naam recreatie zone nog niet, gans het oud vliegplein was omgeven met weides met koeien en graanvelden. Beneden waren er alleen de huizen van de Kleine Landeigendom en hof Zomergem en boven aan de Affligemdreef de nonnen abdij verder niets tot aan de Bosstraat.


In Boontjes 1961 (denk ik, kan ook '60 of '62 zijn), de bundeling van Boon's cursiefjes in de Vooruit, maakt hij melding van een wandelroute die hij vaak volgde, namelijk van bij hem thuis aan Vogelenzang via de Kluiskapel, zo naar Affligemdreef en langs de velden die volgens hem werden verpest door de vlieghaven...
Ik zal het stukje eens opzoeken.

Y



De mens Boon was altijd al ne rare.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Aero-club Aalst

Berichtdoor willykiekens » 16 Aug 2014, 13:17

als de Louis ging wandelen langs de Kluiskapel naar de Affligemdreef dan kwam hij uit voorbij het nonnenklooster richting klooster Affligem; de andere kant was den bos die van de dreef doorliep tot bijna hof Zomergem; met daarin de villa momenteel bewoont door Gilbert De jonghe? Het enige baantje dat richting bos liep was bovenaan de Immerzeeldreef naar rechts;onderbroken door de landingsbaan van het vliegveld. Voor de wandelende Aalstenaar was de kantine van het vliegveld nochtans een tussenstop op weg naar klooster Affligem; beginnende in 't Muisken op Brusselse stwg, dan de kantine en vervolgens de Ouden Snas en ten slotte bij Jef en zijn zuster rechtover het klooster.daarnaging het richting Napoleon of Zandtapijt om met den tram terug naar de stad te komen.

rosenior167
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 Jun 2014, 18:49

Re: Aero-club Aalst

Berichtdoor rosenior167 » 01 Dec 2014, 15:19

Als er iemand is die kan vertellen over Aalsterse AERO club dan is het wel de heer Gaston De Mol (Schrijver van het reeds genoemde boek).

dollemans
Berichten: 256
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 10:47

Re: Aero-club Aalst

Berichtdoor dollemans » 10 Dec 2014, 12:52

Dank voor deze link Stephane.

Bijna ieder week-end waren wij met onze modelvliegclub in de weide naast het vliegveld,
waar nu golf is. Bij mooi weer bleven veel mensen kijken.
Toen ik eens iets ging halen in de auto (mijn vaders Simca 1000), vroeg iemand wanneer
er nog eens een vliegtuigje ging neerstorten .... dat was pas mooi om te zien.

[url][URL=http://s1322.photobucket.com/user/dollemans/media/modelvliegen_zps0a67dedd.jpg.html]Afbeelding[/url][/url]
(Deze foto was in Wetteren genomen)

Ik denk toch dat het (toekomstig) luchtruim van Brussel ook een rol heeft gespeeld
in de sluiting van de vliegclub. Aalst ligt, of zou komen te liggen, in de zone tot 450m boven zee.
Daarboven dus verboden zonder Brussel luchtcontrole met radio te contacteren.
Voor zweefvliegen niet te doen.

[url][URL=http://s1322.photobucket.com/user/dollemans/media/luchtruim_kaarten_lfag1_zps26edc219.gif.html]Afbeelding[/url][/url]

http://www.lvzc.be/index.php/secretaria ... -gids-2014

blz.4

De brand zal waarschijnlijk een mysterie blijven.
Ik heb met zwevers gevlogen in Balen-Keiheuvel en daar was een medelid die in Aalst nog
had leren zweefvliegen. Die persoon kon er mij toen ook niets méér over vertellen.


Terug naar “Verkeer - Vervoer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Advertentie