Pagina 2 van 2

Re: Tramlijn Aalst-Oordegem

Geplaatst: 06 Jul 2014, 12:58
door willykiekens
ik ben van 1943 en heb de stoomtram in de Dirk Martensstraat nog geweten, zoals op sommige foto's een donker gedaante met een duidelijke stoomwagon en een gewone passagierswagon, deze moest zich ergens kunnen keren of rondrijden, dus ik blijf bij draaien over de Zwart Hoekbrug. Later is dit een diesel geworden met het uiterlijk van een elektrische, maar zonder bovenleiding. Er stonden ook regelmatig oude wagons over de Zwart Hoekbrug, die vooral in de winter door "landlopers" als slaapplaats gebruikt werden, was dit op een tweede spoor, dat kan ik me niet meer herinneren.

Re: Tramlijn Aalst-Oordegem

Geplaatst: 01 Dec 2014, 15:11
door rosenior167
1) De elektrische tramlijn Aalst Brussel, had zijn terminus aan de vismijn. Deze trams hoefden niet te draaien daar ze aan beide uiteinden bediening hadden. Enkel moest de "Motrice", zoals de trekker genoemd werd, via een 2e spoor de wagons aan haken en was klaar om terug richting st Anna brug
(1e halte) te vertrekken. volgende haltes:1 Zeeberg, 2("Boulvard van Mauricken De Wolf") Albrechtlaan,
3(Klein kasteelken) Affligemdreef,4 "Den Tir" schietbaan en zo verder. Voor de bouchoutberg maakte de tram een ommetje om de berg in zig-zag, op te rijden. Ook in Asse, maakte de tram een omweg om via een brug de spoorlijn over te steken en terug op de Brusselsesteenweg verder te rijden. richting Brussel.

2) De terminus van de stoomtram naar Gent, was inderdaad over de zwarte hoek brug. Maar die machine had enkel aan de voorzijde bediening en moest om terug te rijden, keren. Dat gebeurde als volgt.
De wagons bleven staan in de Nieuwbrugstraat. De trekker, bleef gewoon op het spoor, en reed langs de tramstraat rond. Kwam via een wissel terug op het hoofdspoor, reed even achteruit, pikte de wagons aan en kon terug vertrekken richting Denderstraat, Dirk Martensstraat, Koolstraat en Gentsesteenweg.
Later (omstreeks 1950 werd de stoommachine vervangen door een diesel.