Tramlijn Aalst-Oordegem

Moderators: Alostum, janlouies, david

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 11753
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Tramlijn Aalst-Oordegem

Berichtdoor Alostum » 25 Mei 2014, 14:28

Geplaatst: 15 Aug 2010 10:34 pm
esja schreef:In een ander topic stelde Willy Kieckens:

"langs de kant van tupperware waren geen treinsporen; wel stonden er aan die zijde van de dender maar rechtover de huidige jachthaven steeds wagons van de stoomtram aalst-gent , die zich hier rond de blok van gewezen superconfex draaide en terug de brug overging richting zeshoek en dirk martensstraat koolstraat en dan de gentse stweg opdraaide; had niets te zien met de elektrische tram die tot st annabrug reed en terug draaide naar brussel."

Ik ben het hier niet gans mee eens en heb er dan maar de stadsplannen van 1950 bijgehaald om uitsluitsel te geven.

Het zit nl zo dat er twee afzonderlijke tramlijnen aangelegd werden, in 1903 ging de tramlijn Aalst -Oordegem open en 2 jaar later Aalst-Asse

De lijn Aalst Oordegem had in Aalst de Denderstraat als terminus maar er werd wel een verbinding met de lijn Aalst Asse aangelegd en hiervoor werd de Tramstraat aangelegd. De Tram kon dus over de Zwarte Hoekbrug en via een wijde boog de Tramstrrat indraaien maar de scherpe bocht aan de SuperConfex kan een tram nooit nemen.

Dit blijkt ook uit de ligging der sporen:

Afbeelding
De nieuwe tijd wordt anti-sociaal en voert naar den afgrond (Petrus Van Nuffel - 1929)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 11753
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Tramlijn Aalst-Oordegem

Berichtdoor Alostum » 25 Mei 2014, 14:29

Geplaatst: 15 Aug 2010 11:34 pm
esja schreef:daar ik al niet meer gans zeker was aan welke zijde van de straat de tramlijn lag heb ik het verder verloop van de lijn Aalst-Oordegem ingescand

volgende vanaf de brug hebben we eerst de Denderstraat
Afbeelding

Duidelijk zichtbaar is hier de oude Gendarmerie, hier was de terminal

Het kruispunt Zeshoek werd simpelweg gedwarsd

Afbeelding

De hoek van de Dirk Martensstraat en de Schoolstraat was zeker een tramhalte, op de hoek (nu apartementen met beneden toonzaal van Bloemenrijk) was nl. het café "de Tramhalte"

Verder door de koolstraat

Afbeelding

naar de Gentsesteenweg

Afbeelding

Weet er nog iemand van verdere stops?

Er was geen noodzaak om de tram te keren omdat een tram geen expliciete voorkant heeft en beide richtingen kan rijden. Bemerk wel het dubbele spoor in de Koolstraat om komende en gaande trams elkaar te laten kruisen.

Een geliefd spelletje was muntje op de rails te gaan leggen en te wachten tot de tram voorbij was.
De nieuwe tijd wordt anti-sociaal en voert naar den afgrond (Petrus Van Nuffel - 1929)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 11753
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Tramlijn Aalst-Oordegem

Berichtdoor Alostum » 25 Mei 2014, 14:31

Geplaatst: 16 Aug 2010 07:06 am
willy kiekens schreef:betreffende de tramlijn over de Dender is inderdaad juist; sorry. in de Denderstraat was aan de "konker" op de hoek met het van Geemsteegje een herberg die naar mijn mening "de tramhalte" noemde. Op de hoek van de Schoolstraat met Dirk Martensstraat was er een halte aan de zijde van het kapelleken, de herberg op de hoek Schoolstraat -D. Martensstraat werd uitgebaat door Mortier; de hoek Schoolstraat en Koolstraat was een charcuterie en Meuleschettestraat met Koolstraat bakkerij De Vos met ingang langs beide straten. De huizen in bovengenoemde straten waren allen van een goed roetlaagje voorzien door de schouw van de stoomtram. Deze vervuiling was heel waarschijnlijk de reden van het vlugger verdwijnen dan zijn elektrische collega richting Brussel.
De nieuwe tijd wordt anti-sociaal en voert naar den afgrond (Petrus Van Nuffel - 1929)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 11753
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Tramlijn Aalst-Oordegem

Berichtdoor Alostum » 25 Mei 2014, 14:31

Geplaatst: 16 Aug 2010 11:19 am
Alostum schreef:en de tram reed dus over de Zwarthoekbrug ?
De nieuwe tijd wordt anti-sociaal en voert naar den afgrond (Petrus Van Nuffel - 1929)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 11753
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Tramlijn Aalst-Oordegem

Berichtdoor Alostum » 25 Mei 2014, 14:31

Geplaatst: 16 Aug 2010 12:18 pm
esja schreef:
Alostum schreef:en de tram reed dus over de Zwarthoekbrug ?


bij mijn weten niet in geregelde dienst, wel voor speciale dienst.
Wij gingen regelmatig met de tram naar een buitengoedje van een tante in Erembodegem en, hoewel we op de St. Annalaan woonden, moesten we tot aan de St. Annabrug waar de terminus van de lijn Aalst-Asse was.

Mijn vrouw ging regelmatig naar het "VP" in Hekelgem op den Boeckhout, ook zij moest vertrekken vanaf de St. Annabrug
De nieuwe tijd wordt anti-sociaal en voert naar den afgrond (Petrus Van Nuffel - 1929)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 11753
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

lijn oordegem, stoomtram

Berichtdoor Alostum » 25 Mei 2014, 14:32

Geplaatst: 16 Aug 2010 06:10 pm
esja schreef:Ik ben begonnen mijn electronisch archief op orde te brengen en dit is het eerste resultaat, foto's van de stoomtramlijn Oordegem-Aalst, in gebruik vanaf 01-05-1903:

De terminal in Aalst in de Denderstraat. Hier is duidelijk het plaatje dat de halte aangeeft te zien. Steunende hierop ligt de halte wel iets meer naar de Zeshoek als wat ik aangaf met de "Gendarmerie" en Willy met de "hoek van het Van Geemstraatje"

Afbeelding

ongeveer dezelfde foto:
Bemerk de open ruimte naast de Gendarmerie (die nu braak ligt en door een houten schutting afgesloten is). Op die open ruimte werd de nieuwe kazerne gebouwd. Foto is van vóór 1908, de spoorweg loopt nog gelijkgronds.
Hier is ook goed te zien waarom dit de Terminal is en er geen verdere haltes zijn, er ligt nog een wisselspoor naast de tram, op die mannier kon de locomotief naar het andere einde van de tram gebracht worden en weer "kop trekken"

Afbeelding

De halte aan de Vijfhuizen

Afbeelding

Van deze foto ben ik niet zeker of het niet de lijn naar Asse is:

Afbeelding
De nieuwe tijd wordt anti-sociaal en voert naar den afgrond (Petrus Van Nuffel - 1929)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 11753
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Stoomtram

Berichtdoor Alostum » 25 Mei 2014, 14:33

Geplaatst: 19 Aug 2010 09:28 pm
Jerommeke schreef:Volgens mijn bescheiden mening had de stoomtram geen terminal in de Denderstraat maar wel op de Boudewijnkaai en reed dus wel degelijk over de Zwarte Hoekbrug.
De tramlijn Asse - Aalst - Oordegem werd in twee stukken aangelegd en werd later omgevormd tot één lijn. Ik denk dat er drie trajecten bestonden: Aalst - Oordegem - Aalst, Aalst - Asse - Aalst en Asse - Oordegem - Asse met een lange tussenstop in Aalst. (zie tijdschema).
Ofwel moest men te Aalst overstappen van de ene tram op de andere indien men van Oordegem naar Asse wou of omgekeerd.

De stoomtram Oordegem - Aalst - Asse reed weleer over Vlierzele, Erondegem, Erpe, Schaarbeek (Aalst), Mijlbeek, Erembodegem, Hekelgem, Essene, Asse ter Heiden, Asse.
De eerste tak Aalst - Oordegem, met vertrek aan de Boudewijnkaai (P. Corneliskaai) langs de Tramstraat over de Zwarte Hoekbrug, Denderstraat, Dirk Martensstraat, Koolstraat, Gentsesteenweg, werd ingereden op 1 mei 1903.
Het traject Aalst - Asse met vertrek en terminus aan de herberg van Leon Van Hauwermeiren, hoek Damkaai (F. de Wolfkaai), later verlegd naar de Boudewijnkaai, werd geopend op 1 februari 1905.


Ik beschik over dezelfde foto's van de halte in de Denderstraat met de volgende onderschriften, citaat 1 uit De Volksstem van 15-7-1915, citaat 2 uit Waar is de tijd.
De stoomtram in de Denderstraat, komende van de Boudewijnkaai. De tram stopte hier aan het estaminet "In de Mutse van Senie" (bij Achiel Huycke) in 1915 acht keer per dag: viermaal in de richting van Gent en evenveel keer in de richting van Asse.

De tramhalte in de Denderstraat in het begin van de 20ste eeuw. De stoomtram kwam van de Pierre Corneliskaai over de Zwarte Hoekbrug, richting Oordegem. Vanaf 1905 reed de tram in de andere richting tot Asse.


Ook het volgende artikel geeft uitsluitsel over de vertrekplaats.

Afbeelding

Uit het volgende tijdschema kan men besluiten dat er inderdaad drie trajecten bestonden ofwel overstappen, (zie het verschil in de duur van de aankomst- en vertrektijden op de Boudewijnkaai). De opmerking "N.B.- De aansluitingen zijn niet gewaarborgd", duidt eerder op overstappen.

Afbeelding

De stoomtram verdween in Aalst op 25 juli 1937 toen overgeschakeld werd naar de elektrische tram en de lijn doorgetrokken werd naar Brussel. Misschien waren de stop- en/of vertrekplaatsen verschillend van deze met de stoomtram.
De nieuwe tijd wordt anti-sociaal en voert naar den afgrond (Petrus Van Nuffel - 1929)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 11753
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Tramlijn Aalst-Oordegem

Berichtdoor Alostum » 25 Mei 2014, 14:34

Geplaatst: 19 Aug 2010 09:57 pm
willy kiekens schreef:de lijn Asse-Aalst-Oordegem met een lengte van 26 km:
Aalst-Oordegem stoomtram lijn geopend op 1/05/1904
Aalst-Asse ,, ,, ,, ,, 1/02/1905

Aalst-Asse elektrische ,, ,, ,, 25/07/1937
er is op dat ogenblik de afspraak gemaakt dat de lijn Aalst-Oordegem niet zou geëlektrificeerd zou worden.

Aalst-Oordegem lijn afgeschaft op 1/10/1955
Aalst-Asse ,, ,, ,, 11/10/1962
De nieuwe tijd wordt anti-sociaal en voert naar den afgrond (Petrus Van Nuffel - 1929)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 11753
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Tramlijn Aalst-Oordegem

Berichtdoor Alostum » 25 Mei 2014, 14:35

Geplaatst: 19 Aug 2010 10:32 pm
esja schreef:Jerommeke,

we hebben alle twee gelijk, De lijn Aalst-Oordegem is een jaar eerder geopend als de lijn Aalst-Asse en zodoende was de halte in de Denderstraat althans voor een tijdje ook de terminus.
Ikzelf heb echter de stoomtrams niet meer gekend en heb me laten leiden door de "niet stoomtrams" en gedacht dat de situatie voor stoom en "niet stoom" gelijk was.
De stoomtram reed inderdaad van bij de openstelling van de lijn Aalst-Asse van Oordegem tot Asse maar de latere tram niet omdat de lijn Aalst-Asse geëlectrificeerd was en de lijn Aalst Oordegem niet.
Hier reden de zogenaamde "mazoutjes" ofte de Auto-Trams, van een diesel motor voorziene trams.
Dit verklaart waarom wij als kind niet in de Koolstraat de tram konden nemen naar Hekelgem maar tot aan de St. Annabrug moesten.
De Terminus van de electrische Aalst-Asse was echter niet zoals ik stelde de St. Annabrug maar de Pierre Corneliskaai.


hier op de foto de AR220 op de lijn Aalst-St. Lievens Houtem gefotografeerd op 31 mei 1953 op de Pierre Corneliskaai

Afbeelding

Op de volgende foto de AR272 die de dienst Wetteren Aalst verzorgde, op dezelfde dag gefotografeerd in Wetteren

Afbeelding

dezelfde tram, weer op dezelfde dag, in het buurtspoorwegstation van Oordegem

Afbeelding

De Electrische en de Auto tram (AR = Auto Rail) naast elkaar op het wisselspoor

Afbeelding
De nieuwe tijd wordt anti-sociaal en voert naar den afgrond (Petrus Van Nuffel - 1929)

stephane
Berichten: 1451
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Tramlijn Aalst-Oordegem

Berichtdoor stephane » 05 Jul 2014, 08:57

een knipsel uit een krant van 1901

Afbeelding

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst


Terug naar “Verkeer - Vervoer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Advertentie