uitzonderlijk vervoer
Geplaatst: 25 Mei 2014, 14:26
Geplaatst: 21 Jun 2010 01:01 pm
esja schreef:Een tiental jaren geleden kocht ik deze werkplaats op de hertshage.
Dit was oorspronkelijk een woning met een oprit naar een paardestal / koetshuis er achter.
In de jaren '80 is deze eigendom in de handen van Jan Sergant gekomen, metaalbewerker / kunstenaar.
Deze heeft alle muren uitgebroken, het vloerniveau naar dat van de oprit gebracht en de oprit overbouwd.
Na Jan Sergant was Schelfhout Bouwmaterialen een tijdlang eigenaar ervan.
Over de oorspronkelijke eigenaar wist ik niets tot deze winter. Bij een bezoek aan brandstoffen Podevijn in de St. Gudulastraat vroeg ik of hij weet had van een kolenhandelaar op mijn adres en het bleek zelfs nog familie te zijn.
De originele bewoner was Jan Baptiste Van Nuffel
Deze was voerman met paard en kar, deed alle transport voor de (er tegenover gelegen) brouwerij De Blieck en verkocht kolen.
Hij vertelde mij een story over een speciaal transport waarvan de foto nog bij een tante, de schoondochter van die JB Van Nuffel hing.
Hier de bewuste foto:
De foto is genomen op de Dendermondse Steenweg, ter hoogte van de Katoenstraat
gelukkig stak er in de kader een papiertje met de gegevens:
De persoon rechts op de foto is Jan Baptiste en het transport betrof een stoomketel voor de fabriek Teinturia, diameter 3m, lengte 12m en 30 ton zwaar.
Het transport gebeurde met een span van 11 paarden en verliep van Luik naar Aalst.
Waar nodig werden paarden bijgehuurd om hellingen te overwinnen. Naar verluid tot een totaal van ongeveer 50 paarden waarvan er bij het afdalen 35 achter de kar gespannen waren om de afdaling veilig te laten verlopen.
De tocht ving aan op 24-05-1929 en nam 7 dagen in beslag.