tramongeluk Zeshoek

Moderators: Alostum, david, janlouies

Zjoske
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 Apr 2021, 17:16

tramongeluk Zeshoek

Berichtdoor Zjoske » 02 Jul 2021, 09:17

In Verscheurd jeugdportret schrijft Boon over de ontsporing van een stoomtram aan de Zeshoek:

"Nooit vergeet ik hoe in onze buurt het stoomtrammetje ontspoorde, en hoe ik de volgende dag het hele relaas ervan in het dagblad terugvond. Met bonzend hart las ik daar: “Tram ont-spoord ter plaat-se van de zes-hoek.”

In de dagbladen heb ik geen bericht over de ontsporing, die ergens rond 1920 moet hebben plaatsgevonden, aangetroffen. Mogelijk gaat het weer om een mystificatie van Boon of...

david
Berichten: 240
Lid geworden op: 17 Mei 2014, 18:40
Locatie: aalst

Re: tramongeluk Zeshoek

Berichtdoor david » 02 Jul 2021, 20:25

Heel lang naar gezocht, nooit gevonden. Vermoedelijk fantasie van Boon of zoals ik ook eerder schreef:
Het is mogelijk dat die ontsporing elders plaatsvond en dat Boon dit uit literair oogpunt in Aalst liet plaatsvinden. Het zou niet de eerste keer zijn dat hij deze techniek toepaste, ook met data.
Bijvoorbeeld in 'Het Jaar 1901', daar beschrijft hij verschillende feiten uit de politiearchieven van 1901. Op pagina 230 staat een mooi stukje met als titel 'De aanvallers stonden op rij'. Volgens Boon vond dit gebeuren plaats eind 1901 terwijl de PV waar hij zich op gebaseerd heeft dateert uit eind 1902. Een ander triestiger verhaal op pagina 95 gebeurde volgens Boon op 10 juni 1901 terwijl de oorspronkelijke PV opgemaakt werd op 18 mei 1892...
Als het verleden al kan worden verwerkt, dan is het door opnieuw te vertellen wat er is gebeurd (Hannah Arendt)

gustvdb
Berichten: 75
Lid geworden op: 27 Mei 2014, 18:42

Re: tramongeluk Zeshoek

Berichtdoor gustvdb » 03 Jul 2021, 12:21

In HET NIEUWS VAN DE DAG van 2 december 1925 staat de ontsporing van een tram, die ontspoorde in de bocht van de Dirk Martensstraat en de Zeshoek.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

Zjoske
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 Apr 2021, 17:16

Re: tramongeluk Zeshoek

Berichtdoor Zjoske » 13 Jul 2021, 21:19

Beste Gust, veel dank voor uw reactie. U hebt zonder meer gelijk wat betreft de door Boon gebruikte techniek.
Boon schrijft in Verscheurd jeugdportret dat hij op behoorlijk jonge leeftijd een bericht over een tramongeluk aan de Zeshoek aan de familie voorlas. Die was er verbaasd over dat hij het al kon lezen.
Boon zal dus zo’n jaar of zeven zijn geweest, denk ik. En dan zitten we in 1919… Het kan dus niet het bericht uit Het nieuws van de dag van 2 december 1925 zijn, toen was Boon immers al dik 13 jaar oud en op die leeftijd kunnen de meeste mensen al goed lezen.

Het kan natuurlijk zo zijn dat hij bij het schrijven van zijn memoires niet meer wist welk bericht hij op jonge leeftijd aan de familie voorlas en er toen maar het bericht van het tramongeluk in 1925 van heeft gemaakt.

Nu, dat is eigenlijk de techniek die u al beschreef.


Terug naar “Verkeer - Vervoer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Advertentie